Όχι μόνον δεν αναστέλλονται, αλλά
εντατικοποιούνται οι ρυθμοί για την προώθηση του έργου κατασκευής υπεράκτιου
σταθμού
LNG στην Αλεξανδρούπολη από την
Gastrade, του ομίλου Κοπελούζος. Την
προηγούμενη εβδομάδα ορίστηκε, με απόφαση του ΥΠΕΚΑ, η διαδρομή και εγκατάσταση
στο νομό Έβρου του χερσαίου αγωγού φυσικού αερίου υψηλής πίεσης του έργου, που
ήταν η τελική προϋπόθεση για την έκδοση της άδειας εγκατάστασης. Στο στάδιο των
τελικών υπογραφών βρίσκεται και η τελευταία, ενώ το επόμενο βήμα είναι να
οριστικοποιηθεί μέσα στο δεύτερο εξάμηνο του έτους το χρηματοδοτικό σχήμα της
επένδυσης, για να ληφθεί η επενδυτική απόφαση και να καταστεί δυνατή η έναρξη
κατασκευής του
project μέσα στο 2016.
Σύμφωνα με την απόφαση του ΥΠΕΚΑ, που
δημοσιοποιήθηκε στις 7 Ιανουαρίου, ο χερσαίος αγωγός του πλωτού τέρμιναλ
ορίζεται στο τμήμα, από την παραλία Απαλού ως το νέο σταθμό Μ/Ρ Αμφιτρίτης, ως
ανεξάρτητο σύστημα φυσικού αερίου (ΑΣΦΑ). Ήταν το απαραίτητο «πράσινο φως» για
να υπογραφεί η άδεια εγκατάστασης, που είναι ζήτημα ημερών, όπως είναι σε θέση
να γνωρίζει το
energia.
gr. Η διοίκηση της
Gastrade επικεντρώνει πλέον την προσοχή της
στη διασφάλιση των αναγκαίων πόρων για την ολοκλήρωση του έργου, τα οποία
προσδοκάται να προέλθουν από κοινοτικά κονδύλια, από τραπεζικό δανεισμό, αλλά
και ιδιωτικά κεφάλαια.
Παράλληλα, σε αυτή τη φάση είναι σε
εξέλιξη διεθνής διαγωνισμός για την ανάθεση από την
Gastrade σε διεθνή οίκο της μελέτης βασικού
σχεδιασμού του έργου, η οποία χρηματοδοτείται από το πρόγραμμα «Συνδέοντας την
Ευρώπη» (
Connecting
Europe
Facility-
CEF), κατά 50%. Από το συνολικό ποσό των
3,5 εκατ. ευρώ της μελέτης, το 1,8 εκατ. ευρώ θα καλυφθεί από το συγκεκριμένο
πρόγραμμα, δεδομένου ότι το πλωτό τέρμιναλ
LNG
ήταν ανάμεσα στα πρώτα ελληνικά έργα
που πήραν σφραγίδα
PCI. Μέχρι τις αρχές Φεβρουαρίου αναμένεται να κατατεθούν οι
προτάσεις από ενδιαφερόμενους συμβούλους, για να ακολουθήσει μέσα στο Μάρτιο
και η ανάθεση της μελέτης. Εντός του έτους η
Gastrade προτίθεται να καταθέσει πρόταση,
όταν δημοσιοποιηθεί η επόμενη πρόσκληση του
CEF, για χρηματοδότηση και των έργων
κατασκευής του πλωτού σταθμού. Θα έχει προηγηθεί μέσα στο Μάρτιο και η τελική
προτεινόμενη λίστα για τα έργα που θα χαρακτηρισθούν εκ νέου
PCI, κάτι το οποίο θα αποσαφηνίσει, όπως
αναμένεται, τις προθέσεις της Κομισιόν, αν θα δώσει τις ευλογίες της και στα
δύο ανάλογα
projects, της ΔΕΠΑ και της
Gastrade, αφήνοντας την αγορά να αποφασίσει
την οριστική τύχη τους εντός του διαστήματος των δύο ετών που διαρκεί η ισχύς
της λίστας αυτής, ή θα επιλέξει να προωθήσει μόνον το ένα από αυτά, με κριτήριο
το βαθμό ωριμότητας τους.
Η
Gastrade
προσδοκά το έργο του τέρμιναλ να
ενταχθεί και στο ΕΣΠΑ, δεδομένου ότι συμπεριλαμβάνει κατηγορία με ανάλογα έργα,
όπως, για παράδειγμα, το έργο αναβάθμισης της Ρεβυθούσας, που χρηματοδοτείται
με το 35% της συνολικής δαπάνης. Ταυτόχρονα, είναι σε διαπραγματεύσεις τόσο με
ελληνικές, όσο και ευρωπαϊκές τράπεζες (
EBRD, ΕΤΕπ) για τη χρηματοδοτική στήριξη
του έργου, αλλά και με εν δυνάμει χρήστες της εγκατάστασης, οι οποίοι δεν
αποκλείεται να γίνουν και εταίροι στην επένδυση. Καθώς δεν έχει ζητηθεί από τη
ΡΑΕ εξαίρεση από την υποχρεωτική πρόσβαση τρίτων στο
project, δεν υπάρχει υποχρέωση για δημόσιο
market
test.
Όλες αυτές οι κινήσεις αναμένεται να
ολοκληρωθούν μέσα στο β’ εξάμηνο του έτους, ώστε να καταστεί εφικτή η λήψη της
επενδυτικής απόφασης, πολύ πριν εκπνεύσει και να ξεκινήσει η κατασκευή του
έργου μέσα στο 2016, για την οποία, όπως διαμηνύεται αρμοδίως, εξακολουθεί και υφίσταται
ισχυρή βούληση από την πλευρά της εταιρίας.