Οι
πρόσφατες δηλώσεις του Διευθύνοντα Συμβούλου, της κοινοπραξίας που κατασκευάζει
τον αγωγό
Trans-
Adriatic
Pipeline
(
TAP),
προς το Τουρκικό ειδησεογραφικό πρακτορείο
Anadolu, φέρνουν και πάλι στην
επικαιρότητα τα σενάρια περί εξαγωγών Ιρανικού φυσικού αερίου προς την Ευρώπη
και πως μια τέτοια προοπτική μπορεί να συμβάλλει στην διαφοροποίηση των
Ευρωπαϊκών ενεργειακών εισαγωγών. Σύμφωνα με τα όσα δήλωσε ο
CEO της
TAP
AG,
κος
Ian
Bradshaw,
«Ο
TAP
δεν ανταγωνίζεται άλλα έργα στην περιοχή ενώ συμμορφώνεται πλήρως με το νομικό
καθεστώς της Ευρωπαϊκής Ένωσης και τις κυρώσεις (κατά του Ιράν). Επιπλέον, το
έργο ήτο πάντοτε ανοικτό σε συνεργασίες με εταιρίες και οργανισμούς που θα ήσαν
πρόθυμες να συνεισφέρουν και να ενισχύουν την στρατηγική αξία του».
Ως
γνωστό ο
TAP,
αποτελεί σήμερα το βασικό αγωγό του Νοτίου Διαδρόμου που πρόκειται να συνδεθεί
στα Ελληνο-Τουρκικά σύνορα με τον Τουρκικό αγωγό
TANAP, η κατασκευή του οποίου ξεκίνησε
ενωρίτερα εφέτος, και που θα μεταφέρει φυσικό αέριο από τον Κασπιανό τομέα του
Αζερμπαϊτζάν- βλέπε κοίτασμα
Shah
Deniz
II-
προς την Ευρώπη. Ο
TAP,
το συνολικό μήκος του οποίου θα φθάσει τα 870 χλμ., θα διασχίζει τη Βόρειο
Ελλάδα, την Αλβανία και από εκεί υποθαλασσίως, μέσω της Αδριατικής, θα φθάσει
στη Νότιο Ιταλία, περιοχή
St.
Foca.
Ο εν λόγω αγωγός σε πρώτη φάση θα μεταφέρει 10.0 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα
αερίου προς τις Ευρωπαϊκές αγορές με 2.0 δισεκατομμύρια να έχουν ήδη δεσμευτεί
για την Ελλάδα και Βουλγαρία ενώ η κατασκευή του διασυδεντήριου αγωγού Ελλάδας
– Βουλγαρίας (
IBG)
αναμένεται ότι θα έχει καταλυτικό ρόλο στην δυνατότητα τροφοδοσίας της ΝΑ
Ευρώπης με Κασπιανό αέριο. Θα πρέπει να σημειωθεί ότι το έργο του
TAP, παρά
την περιορισμένη δυναμικότητα του, υποστηρίζεται σθεναρά τα τελευταία χρόνια σε
πολιτικό και διπλωματικό επίπεδο από ΗΠΑ και Ευρωπαϊκή Επιτροπή καθότι
θεωρείται ως η εμπροσθοφυλακή μίας ευρύτερης προσπάθειας διαφοροποίησης της
ενεργειακής προμήθειας της Ευρώπης και άρα μείωση της εξάρτησης της από τη
Ρωσία.
Παρά
τα λεγόμενα του κ.
Bradshaw
και
βάσει λεπτομερών στοιχείων που έχει στη διάθεσή του το
energia.
gr παραμένει αναμφισβήτητο
γεγονός ότι όταν ξεκίνησε η σχεδίαση του
TAP την περίοδο 2005/2006 από την
Ελβετική ενεργειακή εταιρεία
EGL,
η οποία και είχε την ιδέα και επεξεργάσθηκε το αρχικό
concept
του αγωγού, υπήρξε
υπογεγραμμένη συμφωνία μεταξύ της εν λόγω εταιρείας και της Ιρανικής Εθνική
Εταιρείας Εξαγωγών Αερίου (
NIGEC)
για την προμήθεια 5.0 δισεκατομμυρίων κυβικών μέτρων ετησίως. Βάσει της αρχικής
σχεδίασης, το αέριο αυτό θα διοχετεύετο στο
TAP μέσω Τουρκίας ενώ η
συγκεκριμένη ποσότητα θα παραδίδετο στο δίκτυο
BOTAS μέσω του αγωγού
Tabriz-
Erzerum
(χωρητικότητας
άνω των 12.0
BCM)
μέσω του οποίου η Τουρκία ήδη προμηθεύεται 6-7
BCM’
s κατ’ έτος Ιρανικού αερίου σε
λίαν ανταγωνιστικές τιμές. Μάλιστα η συμφωνία αυτή είχε την πλήρη διπλωματική
στήριξη της Βέρνης αφού η τότε υπουργός εξωτερικών της Ελβετίας κα
Culmy-
Rey είχε
ταξιδέψει στο Ιράν ειδικά για να παραστεί στην υπογραφή της σύμβασης μεταξύ
EGL
και
NIGEC
(Μάρτιος 2008). Μετά την είσοδο της Νορβηγικής
STATOIL στο μετοχικό κεφάλαιο του
TAP
και την ανάληψη
του
management
του
έργου το 2008 (έκτοτε η Νορβηγική
πετρελαϊκή επώλησε το μερίδιο της και αποχώρησε) η σύμβαση με την
NIGEC
υποβαθμίστηκε ενώ
στελέχη της εταιρείας έλαβαν σαφείς εντολές να απέχουν από κάθε συζήτηση
σχετικά με το Ιράν και να υποστηρίζουν την άποψη ότι ουδέποτε υπήρξε τέτοια
συμφωνία.
Το
επίμαχο θέμα ασφαλώς δεν είναι ο
TAP και εάν μπορεί να μεταφέρει ή
όχι κάποια στιγμή Ιρανικό φυσικό αέριο προς την Ευρώπη. Αφενός μεν ο
συγκεκριμένος αγωγός έχει πολύ μικρή μεταφορική ικανότητα (σήμερα 10.0
BCM και
αύριο με την εγκατάσταση επιπλέον συμπιέσεων μπορεί να φθάσει τα 20.0
BCM) και
αφετέρου οι ποσότητες Αζέρικου αερίου που θα μεταφέρει είναι ήδη δεσμευμένες
βάσει συμβολαίων για συγκεκριμένους πελάτες στην Ευρώπη. Το καίριο ερώτημα
παραμένει εάν το Ιράν έχει την μεσο-μακροπρόθεσμη δυνατότητα εξαγωγής αξιόλογων
ποσοτήτων φυσικού αερίου προς τις Ευρωπαϊκές αγορές. Παρά το γεγονός ότι το
Ιράν διαθέτει τα μεγαλύτερα σε όγκο αποδεδειγμένα αποθέματα φυσικού αερίου
παγκοσμίως που φθάνουν τα 1201.4
BCM βάσει των πλέον πρόσφατων
στατιστικών στοιχείων της
BP,
το δίκτυο των κυρίως αγωγών που διαθέτει (των
IGAT) είναι σχεδιασμένο για να
εξυπηρετεί τις ανάγκες της διαρκώς αυξανόμενης εσωτερικής αγοράς η ετήσια
κατανάλωση της οποίας έφθασε τα 172.6
BCM το 2014.
Για
να μπορέσει το Ιράν να προγραμματίσει την χερσαία εξαγωγή σημαντικών ποσοτήτων
αγωγών προς τη Δύση, μέσω Τουρκίας, θα
πρέπει να κατασκευάσει νέους μεγάλους αγωγούς από το πεδίο
South
Pars
προς τα Ιρανο- Τουρκικά σύνορα ενώ σε συνεργασία με την Τουρκία θα πρέπει να
κατασκευάσει ένα ή και δύο μεγάλης διαμέτρου αγωγούς. Σύμφωνα με μία τελευταία ανάλυση
του ΙΕΝΕ* και εφόσον τελικά αρθούν οι κυρώσεις
από ΗΠΑ-ΕΕ, το Ιράν θα μπορούσε σε μεσοπρόθεσμη βάση να εξάγει προς ΝΑ Ευρώπη
5.0-10.0
BCM
μέσω του
υπάρχοντος δικτύου της
BOTAS
ενώ σε μακροπρόθεσμη βάση, δηλ. μέχρι το 2030, η ποσότητα αυτή θα μπορούσε να
αυξηθεί στα 20-25
BCM
και ενδεχομένως στα 30
BCM
με την προϋπόθεση ότι θα κατασκευασθεί ένα νέο πλέγμα αγωγών (διαμέτρου 50
ιντσών) που θα συνδέει τα κοιτάσματα των
South
και
North
Pars με την
Τουρκία και από εκεί προς Ελλάδα. Όπως μας πληροφορούν πηγές μας στην Ιρανική
πρωτεύουσα σήμερα ο στρατηγικός σχεδιασμός της Τεχεράνης δίδει προτεραιότητα
στις εξαγωγές αερίου προς ανατολάς, δηλ. Πακιστάν, Ινδία και Κίνα όπου και θα
κατευθυνθεί ο μεγάλος όγκος αερίου προς εξαγωγή που θα είναι διαθέσιμος όταν
ξεκινήσει η εκμετάλλευση των φάσεων 11 και
12 του γιγαντιαίου κοιτάσματος
South
Pars προς
τα μέσα του 2016. Και αυτός φαίνεται ότι είναι βασικός λόγος γιατί το Ιράν δεν
επιθυμεί να εξετάσει, σε αυτό το στάδιο τουλάχιστον, τις δυνατότητες εξαγωγής
μεγάλων ποσοτήτων φυσικού αερίου προς την Ευρώπη ακόμα και εάν αρθούν πλήρως οι
σημερινές κυρώσεις.
*
Βλέπε ΙΕΝΕ
,
“Can Iran Supply Gas to Europe?”, “South
East Europe Energy Brief- Monthly Analysis”, Issue 146, October 2014,