Οι αεροπορικές εταιρείες στο Ηνωμένο Βασίλειο θα πρέπει να στραφούν σταδιακά σε πιο πράσινες αλλά πιο ακριβές πηγές καυσίμων, σύμφωνα με τα σχέδια της κυβέρνησης για να βοηθήσουν τη βιομηχανία που ρυπαίνει σε μεγάλο βαθμό να απαλλαγεί από τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα. Το 10% του συνόλου των καυσίμων των αεροσκαφών στις πτήσεις που απογειώνονται

από το Ηνωμένο Βασίλειο θα πρέπει να αποτελείται από τα λεγόμενα "βιώσιμα αεροπορικά καύσιμα", ή SAF (Sustainable Aviation Fuels), μέχρι το 2030, ανακοίνωσε η βρετανική κυβέρνηση την Πέμπτη, όπως αναφέρουν οι FT.

Αποτελούμενα από ένα ευρύ φάσμα πηγών, από καλλιέργειες και χρησιμοποιημένα μαγειρικά έλαια μέχρι οικιακά απόβλητα, τα SAF μπορούν να εκπέμπουν περίπου 70% λιγότερο διοξείδιο του άνθρακα κατά τον κύκλο ζωής τους από τα παραδοσιακά αεροπορικά καύσιμα και είναι σε μεγάλο βαθμό συμβατά με τους υπάρχοντες αεροκινητήρες.

Προς το παρόν αποτελεί τον μόνο ρεαλιστικό τρόπο για την αεροπορική βιομηχανία να επιτύχει τον στόχο του καθαρού μηδενισμού έως το 2050, δεδομένου ότι οι πρωτοποριακές τεχνολογίες, όπως τα επιβατικά αεροσκάφη που κινούνται με υδρογόνο ή ηλεκτρική ενέργεια, βρίσκονται ακόμη σε πειραματικό στάδιο.

Αλλά τα νέα καύσιμα είναι επί του παρόντος τουλάχιστον τρεις φορές ακριβότερα από τα παραδοσιακά καύσιμα αεροσκαφών και παράγονται μόνο σε πολύ μικρές ποσότητες. Λιγότερο από το 1% του καυσίμου αεριωθούμενων αεροσκαφών του Ηνωμένου Βασιλείου κατασκευάστηκε από SAF πέρυσι.

Με 1,2 εκατ. τόνους ετησίως να απαιτούνται στο Ηνωμένο Βασίλειο έως το 2030 βάσει της εντολής, η κυβέρνηση ελπίζει ότι οι δεσμευτικοί στόχοι θα ωθήσουν τις εταιρείες καυσίμων να παράγουν περισσότερα, ιδίως στο Ηνωμένο Βασίλειο, οδηγώντας την τιμή τους προς τα κάτω.

"Το βιώσιμο αεροπορικό καύσιμο προστατεύει το μέλλον των αερομεταφορών του Ηνωμένου Βασιλείου, τις χιλιάδες βρετανικές θέσεις εργασίας που εξαρτώνται από αυτές, καθώς και τις πτήσεις διακοπών και επαγγελματικών ταξιδιών στις οποίες όλοι βασιζόμαστε", δήλωσε ο υπουργός Μεταφορών Μαρκ Χάρπερ.

Περιβαλλοντικές ομάδες και ορισμένοι επιστήμονες έχουν αμφισβητήσει την εξάρτηση της αεροπορικής βιομηχανίας από τα SAF για την επίτευξη του στόχου του καθαρού μηδενισμού έως το 2050 και λένε ότι δεν είναι σαφές κατά πόσον τα εναλλακτικά καύσιμα είναι βιώσιμα ή πραγματικά βιώσιμα όταν χρειάζονται σε κλίμακα, υποστηρίζοντας ότι οι λιγότερες πτήσεις είναι ο μόνος τρόπος για την πραγματική μείωση των εκπομπών.

Τα περισσότερα αφεντικά αεροπορικών εταιρειών αναμένουν ότι η σταδιακή μετάβαση σε πιο ακριβά SAF θα οδηγήσει σε υψηλότερες τιμές εισιτηρίων, καθώς το υψηλότερο κόστος καυσίμων θα μετακυλιστεί στους καταναλωτές.

Αν και η κυβέρνηση αναγνώρισε ότι ενδεχομένως θα υπάρξει κάποια επίπτωση στις τιμές των εισιτηρίων, δήλωσε ότι οι όποιες αυξήσεις "θα εμπίπτουν στο εύρος των συνήθων διακυμάνσεων των τιμών που βλέπουμε κάθε χρόνο".

Πρόσθεσε ότι επιφυλάσσεται του δικαιώματος να αλλάξει τους όρους της εντολής εάν οι τιμές ξεφύγουν από τον έλεγχο λόγω της έλλειψης SAF.

Ο Tim Alderslade, διευθύνων σύμβουλος της βιομηχανικής ομάδας AirlinesUK, δήλωσε ότι η εντολή αποτελεί "ζωτικό βήμα προς τα εμπρός" για τη μετάβαση στο καθαρό μηδέν.

Ωστόσο, η διευθύντρια πολιτικής της Aviation Environment Federation, Cait Hewitt, δήλωσε ότι "αυτό που χρειαζόμαστε πραγματικά είναι η μείωση των αεροπορικών εκπομπών".

"Μια ποσοστιαία εντολή για εναλλακτικά καύσιμα σε μια βιομηχανία που διψάει για ανάπτυξη δεν μπορεί να το εγγυηθεί αυτό", δήλωσε η ίδια. "Έτσι, προς το παρόν, παραμένει η υπόθεση ότι ο καλύτερος τρόπος για να μειωθούν οι εκπομπές από τις πτήσεις είναι να πετάξουμε λιγότερο".

Η αργή ανάπτυξη της εγχώριας παραγωγής του οικολογικότερου καυσίμου έχει προκαλέσει ανησυχία στα στελέχη της βιομηχανίας, τα οποία επισημαίνουν τις τεράστιες φορολογικές ελαφρύνσεις στις ΗΠΑ που έχουν ωθήσει την παραγωγή SAF εκεί, καθώς και την προηγούμενη εισαγωγή από την ΕΕ μιας οδηγία για χρήση SAF, η οποία προβλέπει 6% έως το 2030.

Η κυβέρνηση του Ηνωμένου Βασιλείου ανακοίνωσε επίσης την Πέμπτη διαβούλευση σχετικά με ένα "σύστημα βεβαιότητας εσόδων" που θα εγγυάται μια προσυμφωνημένη τιμή για το SAF, ώστε να ενθαρρύνει τους παραγωγούς καυσίμων να αρχίσουν να το παράγουν.