Η ΔΕΠΑ ποντάρει
στις δυνατότητες του αγωγού της ΝΑ
Μεσογείου (
East Med)
προκειμένου
να μεταφέρει το φυσικό αέριο που θα
παραχθεί στο Ισραήλ και την Κύπρο μέχρι
την Ελλάδα, ώστε στη συνέχεια να εξαχθεί
προς την υπόλοιπη Ευρώπη και τα Βαλκάνια.
Μετά την ανακοίνωση του διαγωνισμού
για την πραγματοποίηση μελέτης
βιωσιμότητας, ο Δημήτρης Μανώλης,
Διευθυντής Παρακολούθησης Διεθνών
Έργων της ΔΕΠΑ,
ανέλυσε τα επόμενα
βήματα για τον σχεδιασμό του έργου.
Μιλώντας στο
Athens Energy Forum,
ο
κ. Μανώλης υποστήριξε ότι ο αγωγός
East
Med
είναι οικονομικά και
τεχνικά εφικτός, παρά τα όσα λέγονται
περί του αντιθέτου. Μάλιστα, την τεχνική
βιωσιμότητα του έργου υποστηρίζει και
μελέτη που εκπόνησε το ΜΙΤ πέρυσι, ενώ
σε κάθε περίπτωση το κόστος του είναι
ανταγωνιστικό με αυτό ενός σταθμού
LNG.
Η ΔΕΠΑ ανακοίνωσε πριν
λίγες ημέρες ότι προχωρά σε διαγωνισμό
για την μελέτη βιωσιμότητας της επένδυσης,
με προθεσμία τις 16 Απριλίου. Παράλληλα,
η ΔΕΠΑ σχεδιάζει να προχωρήσει στη
σύσταση ομάδας εργασίας με πετρελαϊκές
εταιρείες που δραστηριοποιούνται στην
Ανατολική Μεσόγειο, ώστε να διαμορφωθεί
από κοινού το επενδυτικό πρόγραμμα και
να εξεταστούν πιθανές συνέργειες.
Επίσης, θα ακολουθήσει και έρευνα αγοράς,
όπως άλλωστε συμβαίνει με όλα τα μεγάλα
ενεργειακά έργα μεταφοράς φυσικού
αερίου.
Από εκεί και πέρα, ο κ.
Μανώλης στάθηκε ιδιαίτερα στα θετικά
σημεία που χαρακτηρίζουν τον αγωγό
East
Med. Σύμφωνα με τον ίδιο, η ΔΕΠΑ θα
είναι σε θέση να προσφέρει μια καλή
ταρίφα για το αέριο που θα εξάγει, ενώ
οι αγωγοί χαρακτηρίζονται πάντα από
υψηλή αξιοπιστία όσον αφορά την ασφάλεια
των προμηθειών λόγω των μακροχρόνιων
συμβολαίων που συνάπτονται με τους
αγοραστές. Επίσης, η πιθανή συμμετοχή
των πελατών στο έργο ως μέτοχοι, θα
μπορούσε να προσφέρει ακόμα μεγαλύτερη
εμπιστοσύνη προς το έργο.
Αξίζει πάντως να
αναφέρουμε ότι παρά την αισιοδοξία της
ΔΕΠΑ, υπάρχει μερίδα αναλυτών και φορέων
στην Ελλάδα και την Κύπρο που θεωρεί
ότι ο
East Med δρα στην παρούσα
φάση ανταγωνιστικά προς το σχέδιο της
Κύπρου για ένα σταθμό
LNG στο
Βασιλικό. Για παράδειγμα, ο Δρ. Θεόδωρος
Τσακίρης, μέλος του Δ.Σ. της κυπριακής εταιρείας
υδρογονανθράκων (ΕΥΚ), δήλωσε στο ίδιο συνέδριο
ότι δεν υπάρχει στην παρούσα φάση αρκετό
αέριο από την Κύπρο και το Ισραήλ για
να τροφοδοτήσει και τα δύο έργα, άρα
αναγκαστικά θα πρέπει να θεωρούνται
ανταγωνιστικά μεσοπρόθεσμα.
Επίσης, ο κ. Τσακίρης
τόνισε ότι το Ισραήλ εξετάζει σοβαρά
αυτή τη στιγμή το ενδεχόμενο να
κατασκευάσει στις ακτές του έναν πλωτό
σταθμό
LNG (
FLNG),
πράγμα που επιθυμεί διακαώς η
αυστραλιανή
Woodside Petroleum,
υποψήφια για να αποκτήσει μεγάλο
μερίδιο στο κοίτασμα Λεβιάθαν, έναντι
ενός ποσού που ξεπερνά κατά πολύ το ένα
δισεκατομμύριο δολάρια. Η
Woodside
φέρεται να έχει θέσει ως όρο την
εξαγωγή του αερίου μέσω του
FLNG
για να συμμετάσχει στο Λεβιάθαν και
κατ' επέκταση η ισραηλινή κυβέρνηση
αξιολογεί προσεκτικά τις επιλογές της.
Οφείλουμε να σημειώσουμε,
τέλος, ότι σε περίπτωση που το Ισραήλ
επιλέξει οποιαδήποτε άλλη λύση εκτός
του Βασιλικού, τότε αναγκαστικά η
Κυπριακή Δημοκρατία θα χρειαστεί να
περιμένει περαιτέρω ανακαλύψεις φυσικού
αερίου στα υπόλοιπα οικόπεδα της ΑΟΖ
της, προκειμένου να υλοποιήσει και να
τροφοδοτήσει τον σταθμό.