Oι Έλληνες εφοπλιστές πέτυχαν να εκτοπίσουν από την πρώτη θέση της κατάταξης τον ιαπωνικό στόλο, σε πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου, χάρη στις αθρόες παραγγελίες στα ναυπηγεία της Ασίας, την τελευταία διετία, έχοντας ήδη κατακτήσει την κορυφή στα δεξαμενόπλοια 

 

και στα πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Vessels Value, η αξία του ελληνικών συμφερόντων στόλου, στα οποία συμπεριλαμβάνονται και τα υπό ναυπήγηση, ανέρχεται στα 19,5 δισ. δολάρια, ενώ οι Ιάπωνες, που κρατούσαν τα ηνία για πολλά χρόνια, έχουν μείνει πίσω, με την αξία του στόλου τους να περιορίζεται σε 14,3 δισ. δολάρια. Ταυτόχρονα ανεβαίνει και η Κίνα, η οποία βρίσκεται πλέον στην τρίτη θέση με αξία στόλου 5,9 δισ. δολ.

Όπως έγραψε πρόσφατα η Ναυτεμπορική, τα ναυπηγεία, ειδικά αυτά της Νοτίου Κορέας, έχουν στα βιβλία παραγγελιών τους 127 πλοία, με τα 57 από αυτά να είναι ελληνικών συμφερόντων. 

Το μεγαλύτερο στόλο διαθέτει ο όμιλος Αγγελικούση με 44 πλοία, ενώ ακολουθεί η Gazlog του Πίτερ Λιβανού με 35 πλοίων, η Dynagas του Γιώργου Προκοπίου με 19 πλοία και ο όμιλος του Γιώργου Οικονόμου, με 16. 

Στο ενεργειακό μέτωπο έχουν πάρει θέση και άλλα ισχυρά ονόματα του ελληνικού εφοπλισμού, όπως η Tsakos Energy Navigation του ομίλου Τσάκου, με τρία πλοία, η Thenamaris του Νίκου Μαρτίνου, με πέντε πλοία, η Minerva του Ανδρέα Μαρτίνου, όπως και η Pantheon Tankers της Άννας Αγγελικούση που διαθέτει πέντε πλοία. 

Άνοιγμα στη συγκεκριμένη αγορά έκανε και ο όμιλος Λάτση με δύο πλοία, καθώς και η Chandris της οικογένειας Χανδρή, επίσης με δύο πλοία, ενώ χαρακτηριστικό είναι το γεγονός ότι όμιλος του Βαγγέλη Μαρινάκη έχει θέσει σε κίνηση φιλόδοξο πρόγραμμα για τη ναυπήγηση 10 νέων πλοίων.

Σύμφωνα με την ανάλυση της VesselsValue, οι επενδύσεις σε LNG carriers θα συνεχιστούν με μεγάλη ένταση και την επόμενη διετία, καθώς αυξάνονται οι χώρες που αλλάζουν τον ενεργειακό τους χάρτη, αντικαθιστώντας σταδιακά τον άνθρακα.

Το άλλο βασικό χαρακτηριστικό στη διαμόρφωση της νέας εικόνας στον παγκόσμιο χάρτη μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου είναι η δυναμική που αναπτύσσει η Κίνα, η οποία καταβάλλει σημαντικές προσπάθειες να αναπτύξει την τεχνογνωσία της στη ναυπήγηση, το μέγεθος του στόλου της, αλλά και να συμμετάσχει σε μεγάλα ενεργειακά projects σε όλο τον κόσμο. 

Όπως επισημαίνει η Vessels Value, η Νότια Κορέα κατέχει την πρωτιά, παραδοσιακά, στη ναυπήγηση LNG. Ακόμα περισσότερο μετά τη συγχώνευση των δύο ναυπηγικών κολοσσών της χώρας, Hyundai και Daewoo. 

Παρ’ όλα αυτά η αγορά φυσικού αερίου έχει αρχίσει να επενδύει και στα κινεζικά ναυπηγεία. Από το σύνολο των 127 πλοίων που είναι υπό παραγγελία, τα επόμενα τρία χρόνια το 75% εξ αυτών θα κατασκευαστεί στη Ν. Κορέα, το 17% στην Κίνα και το 13% στην Ιαπωνία. Η Κίνα, η οποία μέχρι πρόσφατα είχε εξειδίκευση στα bulk carriers, έχει αρχίσει να δημιουργεί ένα σημαντικό order book βασιζόμενη κυρίως στις κινεζικές παραγγελίες. Πιο συγκεκριμένα τα κινεζικά ναυπηγεία Hudong Zhonghua έχουν υπογράψει συμβόλαια με εταιρείες όπως είναι η CSSC, CNOOC, China Shipping, αλλά και με την MOL.

Φυσικό αέριο

Παράλληλα η Κίνα εμφανίζεται και ως ο δεύτερος μεγαλύτερος εισαγωγέας LNG στον κόσμο, μετά την Ιαπωνία. Το σχέδιο της Κίνας αφορά τη μετάβαση της χώρας από τις συμβατικές πηγές ενέργειας στο φυσικό αέριο, ενώ το μερίδιο του LNG αυξάνεται παγκοσμίως από το 6% σήμερα στο 10% μέχρι το τέλος του 2020 και σε 15% μέχρι το 2030. 

«Τα στρατηγικά σχέδια των χωρών αποσκοπούν στη συνέχιση των επενδύσεων σε ενεργειακά στοιχεία φυσικού αερίου», σημειώνει η V.V., ενώ προσθέτει ότι κάτω από αυτές τις συνθήκες θα είναι πολύ ενδιαφέρον να δούμε το ύψος του αντιτίμου που θα λάβει η Gaslog του κ. Λιβανού για την πώληση του LNG carrier «Savannah» που διαπραγματεύεται. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις, για το ηλικίας εννέα ετών πλοίο το αντίτιμο, εφόσον πουληθεί, θα κυμανθεί μεταξύ 115 και 120 εκατ. δολαρίων.