Σε πρωταγωνιστή της περιόδου της πανδημίας, αλλά και μετά το πέρας αυτής, εξελίσσεται ο κλάδος των logistics, καθώς έχει πλέον επιστρέψει στην περίοδο που βρισκόταν στο απόγειο του προηγούμενου κύκλου ανόδου της αγοράς ακινήτων, δηλαδή πριν από την οικονομική κρίση της προηγούμενης δεκαετίας.

 

Σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα, ο κλάδος των logistics στην Ελλάδα παρουσίασε εντυπωσιακή ανάπτυξη. Αυτό αντικατοπτρίστηκε τόσο στο ύψος των μισθωμάτων όσο και στον αριθμό των συναλλαγών (για αγοραπωλησίες αποθηκευτικών χώρων). Σε σχέση με τις συμφωνίες για μισθώσεις εγκαταστάσεων logistics, ζήτηση παρουσίασαν τόσο οι μικρές επιφάνειες (από 500 έως 2.000 τ.μ.) που βρίσκονται μέσα στις πόλεις ή στις παρυφές τους, όσο και οι μεγάλες επιφάνειες άνω των 10.000 τ.μ.

Μάλιστα, όπως εκτιμάται, η ζήτηση στον κλάδο θα παραμείνει ισχυρή καθώς υπάρχει έλλειψη αποθηκευτικών χώρων υψηλών προδιαγραφών, που απαιτούνται για τη διεκπεραίωση του εκρηκτικά αυξανόμενου όγκου παραγγελιών από το ηλεκτρονικό εμπόριο.

Περιοχές με τη μεγαλύτερη ζήτηση

Όσον αφορά τις περιοχές με τη μεγαλύτερη ζήτηση, επιβεβαιώνεται η στρατηγική θέση του Ασπροπύργου και της Μαγούλας. Σε κάθε περίπτωση τα βλέμματα συνεχίζουν να είναι στραμμένα στο νέο εμπορευματικό κέντρο στο Θριάσιο Πεδίο, το οποίο η ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ κοινοπρακτικά με την Goldair έχει αναλάβει να κατασκευάσει. Απαραίτητη προϋπόθεση για την υλοποίηση του έργου είναι η σύμβαση παραχώρησης του να εξασφαλίσει το «πράσινο φως» από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή Ανταγωνισμού και κυρίως η Αρχή να μη ζητήσει τροποποιήσεις επί του αρχικού κειμένου που κύρωσε η Βουλή, κάτι που δεν φαντάζει και τόσο εύκολο.

Σε αυτή την περίπτωση, θα απαιτούνταν η επανασύνταξη του κειμένου και η εκ νέου κύρωσή του από τη Βουλή, γεγονός που θα καθυστερούσε περαιτέρω την έναρξη υλοποίησης της επένδυσης συνολικού ύψους 150 εκατ. ευρώ. Κι αυτό με δεδομένο ότι προκειμένου να ξεκινήσει, σε διαφορετικές φάσεις, η κατασκευή των αποθηκών, συνολικής επιφάνειας έως 210.000 τ.μ., υπολογίζεται ότι απαιτούνται περίπου 18 μήνες, καθώς θα πρέπει να πραγματοποιηθούν ορισμένες αλλαγές στο υφιστάμενο master plan, όπως και να εξασφαλιστεί η απαιτούμενη αδειοδότηση. Ωστόσο, προκειμένου η εταιρεία να συρρικνώσει τον απαιτούμενο χρόνο, έχει ξεκινήσει την υλοποίηση πρόδρομων εργασιών, όπως η εκπόνηση συγκοινωνιακών μελετών.

Η Δ. Αττική πόλος έλξης επενδύσεων

Την ίδια ώρα όμως η ευρύτερη περιοχή της Δυτικής Αττικής αποτελεί πόλο έλξης για νέες επενδύσεις, τόσο βιομηχανικές όσο και logistics. Ασπρόπυργος, Ελευσίνα, Μαγούλα συγκεντρώνουν την πλειοψηφία των νέων επενδύσεων σε νέους αποθηκευτικούς χώρους, λόγω της γεωστρατηγικής τους θέσης. Κοντά σε αυτοκινητόδρομους και με εύκολη πρόσβαση σε λιμάνια (Πειραιά) και αεροδρόμια. Ήδη πάνω από 100.000 τ.μ. νέων χώρων έχουν παραδοθεί στην ευρύτερη περιοχή τους τελευταίους 12 μήνες, ενώ άλλα τόσα αναμένονται το 2021.

Οι πέντε κινήσεις που ξεχωρίζουν

Στις πέντε σημαντικότερες επενδύσεις logistics που πραγματοποιούνται στη Δυτική Αττική συγκαταλέγονται η μεγάλη επένδυση της BriQ Properties, με την εταιρεία του πρώην προέδρου του ΣΕΒ, Θεόδωρου Φέσσα, o οποίος δραστηριοποιείται και στις ταχυμεταφορές με την ACS, να μπαίνει δυναμικά στον κλάδο των αποθηκευτικών χώρων. Ως γνωστόν, ένα νέο κτήριο αποθήκευσης ήταν ήδη σε υλοποίηση στην περιοχή όταν πριν από μερικές εβδομάδες η εταιρεία ανακοίνωσε ότι αγόρασε ακόμη 3 οικόπεδα, 2 εκ των οποίων είναι όμορα με αυτό στο οποίο κατασκευάζεται ήδη το κτήριο logistics.

Στόχος της είναι να διπλασιάσει την επένδυση, προσθέτοντας και ένα δεύτερο κτήριο, 10.000 τ.μ. περίπου, δημιουργώντας έτσι ένα μεγάλο σύγχρονο κέντρο logistics. Παράλληλα, πρόσφατα ανακοίνωσε και την εξαγορά του 80% της Sarmed Warehouses, που διαθέτει συγκρότημα βιομηχανικών και αποθηκευτικών χώρων, σχεδόν 60.000 τ.μ. στη Μάνδρα.

Επίσης η ολλανδική TEN BRINKE πριν από μερικές ημέρες ολοκλήρωσε το νέο υπερσύγχρονο κέντρο logistics της εταιρείας στην Ελευσίνα, το οποίο έχει ήδη μισθωθεί σε μεγάλη εταιρεία μεταφορών και αλυσίδα λιανικής (Βεϊνόγλου & Public). Στα πλάνα των Ολλανδών είναι η κατασκευή και άλλων αποθηκών στο Θριάσιο (60.000 τ.μ.), ενώ πρόσφατα η εταιρεία απέκτησε παρουσία στη ΒΙΠΕ Σίνδου στη Θεσσαλονίκη, εξαγοράζοντας την εταιρεία και τις εγκαταστάσεις της ΔΕΛΤΑ 4.

Εν τω μεταξύ, ανάμεσα σε Prodea - Ν.ΚΑΡΠΑΘΙΟΣ Α.Ε. έχει ήδη υπογραφεί προσύμφωνο, το οποίο αφορά την πώληση ακινήτου στον Ασπρόπυργο, εντός του οποίου κατασκευάζονται δύο αποθήκες 23.000 τ.μ. από τη Ν. ΚΑΡΠΑΘΙΟΣ Α.Ε. στην Prodea. Η τελευταία έχει θέσει μάλιστα ως στόχο τη δημιουργία χαρτοφυλακίου άνω των 300 εκατ. ευρώ σε εγκαταστάσεις logistics τα επόμενα χρόνια.

Σημειώνεται ότι η Ν. ΚΑΡΠΑΘΙΟΣ Α.Ε. είναι μία από τις μεγαλύτερες εταιρείες σε αποθηκευτικούς χώρους, έχοντας κατασκευάσει πάνω από 1.000.000 τ.μ. χώρων και έχοντας την ιδιοκτησία 120.000 τ.μ. από αυτά.

Ενδεικτικό της κινητικότητας που υπάρχει είναι και η πρόσφατη αύξηση μετοχικού κεφαλαίου της Pasal (που πλέον ελέγχεται από τη σουηδική Sterner Stenhus του Ηλία Γεωργιάδη). Με εισφορά σε είδος βρήκε τη Μεταλλικές Κατασκευές ΝΟΕ να αποκτά το 19,5% της Pasal με την εισφορά ποσοστού επί δύο ακινήτων στον Ασπρόπυργο. Τo υπόλοιπο της αξίας των ακινήτων θα αποκτηθεί και αυτό από την Pasal με την αγορά τους με μετρητά. Ανάμεσα στα ακίνητα επίσης που εξετάζει η εταιρεία είναι οι αποθήκες της Friesland στον Ασπρόπυργο και οι αποθήκες της Goldair για τα προϊόντα της Adidas.

Υπενθυμίζεται ακόμη ότι το καλοκαίρι η Trastor προχώρησε στην εξαγορά της «ΔΩΡΙΔΑ ΚΤΗΜΑΤΙΚΗ Α.Ε.», που διαθέτει εμπορική αποθήκη 25.000 τ.μ. στον Ασπρόπυργο.

Ενδιαφέρον και από την Amazon

Εδώ και μήνες η Amazon, ο αμερικανικός κολοσσός του ηλεκτρονικού εμπορίου, βολιδοσκοπεί περιοχές για τη δημιουργία ενός κέντρου αποθήκευσης και διανομής, βλέποντας πως το e-commerce αναπτύσσεται ραγδαία στην Ελλάδα εν μέσω της πανδημίας. Οι πληροφορίες κάνουν λόγο πως η Amazon θα κάνει την ελληνική απόβασή της στην περιοχή του Θριασίου, όπου εκεί θα κατασκευάσει το εν λόγω κέντρο logistics, δίνοντας ένα ακόμη βήμα ώστε η Ελλάδα να εξελιχθεί στον εν λόγω τομέα και να παίξει σημαντικό ρόλο στην περιφέρεια.

(του Φάνη Ζώη-naftemporiki.gr)