Oι φόροι στα ενεργειακά προϊόντα αντιπροσωπεύουν τα 3/4 των περιβαλλοντικών φορολογικών εισπράξεων στην ΕΕ των «27». Σύμφωνα με την Οδηγία 2003/96/ΕΚ για την αναδιάρθρωση του κοινοτικού πλαισίου φορολογίας των προϊόντων αυτών, το ελάχιστο επίπεδο φορολογίας για τα καύσιμα κινητήρων ορίζεται σε 359 ευρώ το χιλιόλιτρο, «κατώφλι» το οποίο είχε εφαρμοστεί στην Ελλάδα για τη βενζίνη
Oι φόροι στα ενεργειακά προϊόντα αντιπροσωπεύουν τα 3/4 των περιβαλλοντικών φορολογικών εισπράξεων στην ΕΕ των «27». Σύμφωνα με την Οδηγία 2003/96/ΕΚ για την αναδιάρθρωση του κοινοτικού πλαισίου φορολογίας των προϊόντων αυτών, το ελάχιστο επίπεδο φορολογίας για τα καύσιμα κινητήρων ορίζεται σε 359 ευρώ το χιλιόλιτρο, «κατώφλι» το οποίο είχε εφαρμοστεί στην Ελλάδα για τη βενζίνη.

Στις 25.6.2009 αυξήθηκε ο ΕΦΚ κατά 14,2%, από 359 ευρώ σε 410 ευρώ. Παρά την αύξηση αυτή, η Ελλάδα παρέμεινε σταθερά κάτω από τον μέσον όρο της ΕΕ-«27». Για να αποτρέψουμε τότε αδικαιολόγητες πρακτικές σε βάρος των καταναλωτών, προχωρήσαμε, ταυτόχρονα με την επιβολή της αύξησης, σε εντατικούς ελέγχους στα πρατήρια με έμφαση στη διαμόρφωση των λιανικών τιμών πώλησης σε συνάρτηση με τις τιμές κτήσης από τις εταιρείες πετρελαιοειδών αλλά και σε περιπτώσεις εικαζόμενων εναρμονισμένων πρακτικών σε τοπικό επίπεδο.

Η κυβέρνηση αύξησε τον ΕΦΚ κατά 30% και μετά το υπουργείο Οικονομίας ανακοίνωσε τη διενέργεια ελέγχων, παραδεχόμενο ότι «πιθανώς υπάρχουν ήδη αυξήσειςπου υπερβαίνουν την αύξηση που δικαιολογεί ο νέος ΕΦΚ» και την εφαρμογή πρόσθετων μέτρων «αν διαπιστωθούν εκτεταμένες κερδοσκοπικές ανατιμήσεις». Γιατί το υπουργείο ανακοινώνει εκ των υστέρων τους ελέγχους; Ποια είναι τα πρόσθετα μέτρα που θα λάβει; Ποιες είναι οι τιμές που συνιστούν κερδοσκοπία;

Εγινε κατανοητό από το ΠαΣοΚ ότι, σε μια απελευθερωμένη αγορά, οι τιμές δεν υπαγορεύονται από το κράτος αλλά ότι αυτά που πρέπει να διασφαλίζονται είναι ορθοί και τακτικοί έλεγχοι, εξάλειψη στρεβλώσεων, συλλογή και επεξεργασία δεδομένων, μηχανοργάνωση και παρακολούθηση και δημοσίευση τιμών και παραβατών; Η συνεισφορά της κυβέρνησης στα θέματα αυτά είναι μηδενική, με μόνη εξαίρεση την προαναγγελία ελέγχων. Καλύτερα βεβαίως θα ήταν το υπουργείο να πραγματοποιήσει έγκαιρα τους ελέγχους και στη συνέχεια να δώσει τα αποτελέσματα.

Ενδιαφέρουσα είναι και η άποψη του υπουργείου περί παραπομπής στην Επιτροπή Ανταγωνισμού αν διαπιστωθεί ότι οι κερδοσκοπικές ανατιμήσεις συνδέονται με ζητήματα εναρμονισμένων πρακτικών. Το υπουργείο έχει τη δυνατότητα να παραπέμψει αντίστοιχες περιπτώσεις στην Επιτροπή Ανταγωνισμού όπως έχει συμβεί στο παρελθόν, ως αρμόδια Ανεξάρτητη Αρχή, με μόνη παρατήρηση ότι αυτή η δράση εθεωρείτο από το ΠαΣοΚ ως αντιπολίτευση μία ακόμη «υπεκφυγή» της κυβέρνησης της ΝΔ. Σε ό,τι αφορά τις τιμές: μετά τη μεγαλύτερη τα τελευταία χρόνια αύξηση του ΕΦΚ και παρά τις εκκλήσεις της Νέας Δημοκρατίας για το αντίθετο σε εποχή κρίσης, η Ελλάδα για πρώτη φορά έχει τη 12η ακριβότερη τιμή λιανικής αμόλυβδης βενζίνης στην ΕΕ-«27» (μετά φόρων), ανεβαίνοντας σε μία εβδομάδα οκτώ θέσεις.

(Ο κ. Κώστας Μουσουρούλης είναι βουλευτής Χίου και πρώην γενικός γραμματέας του υπουργείου Ανάπτυξης).

(από την εφημερίδα "ΤΟ ΒΗΜΑ", 24/02/2010)