Το θέμα άρσης της απαγόρευσης κίνησης των πετρελαιοκίνητων αυτοκινήτων σε Αττική και Θεσσαλονίκη έθιξαν για ακόμη μία φορά με ερώτησή τους στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή οι Ευρωβουλευτές της Ν.Δ. Γ. Παπαστάμκος και Ι. Α. Τσουκαλάς. Στο ερώτημά τους αναφέρουν χαρακτηριστικά: «Κατά πόσο η εν γένει απαγόρευση είναι συμβατή με τη θεμελιώδη αρχή της ελεύθερης κυκλοφορίας των προϊόντων εντός της Ε.Ε. και με την εν γένει κοινοτική νομοθεσία»
Το θέμα άρσης της απαγόρευσης κίνησης των πετρελαιοκίνητων αυτοκινήτων σε Αττική και Θεσσαλονίκη έθιξαν για ακόμη μία φορά με ερώτησή τους στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή οι Ευρωβουλευτές της Ν.Δ. Γ. Παπαστάμκος και Ι. Α. Τσουκαλάς. Στο ερώτημά τους αναφέρουν χαρακτηριστικά: «Κατά πόσο η εν γένει απαγόρευση είναι συμβατή με τη θεμελιώδη αρχή της ελεύθερης κυκλοφορίας των προϊόντων εντός της Ε.Ε. και με την εν γένει κοινοτική νομοθεσία».

Η Επίτροπος για την Κλιματική Αλλαγή, Connie Hedegaard, απάντησε πως η θέσπιση «ζωνών χαμηλών εκπομπών» δεν συνιστά καταρχήν παραβίαση της ελεύθερης κυκλοφορίας εμπορευμάτων, εφόσον τα μέτρα δεν κάνουν διακρίσεις με βάση την προέλευση των εμπορευμάτων και αποσκοπούν στην προστασία του γενικού συμφέροντος.

Ωστόσο, όπως επισημαίνει, μια τέτοια απαγόρευση θα πρέπει να αξιοποιείται με εύλογο τρόπο. Η Ε.Ε. έχει ήδη δρομολογήσει μελέτη για τη συλλογή πληροφοριών σχετικά με τις τρέχουσες πρακτικές αναφορικά με τις ζώνες χαμηλών εκπομπών στην Ευρωπαϊκή Ενωση με στόχο την ανταλλαγή βέλτιστων πρακτικών μεταξύ τοπικών και εθνικών αρχών.

Δήλωση

Οι ευρωβουλευτές σε κοινή τους δήλωση ανέφεραν πως: «Η απαγόρευση κυκλοφορίας πετρελαιοκίνητων οχημάτων ιδιωτικής χρήσης στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη θα πρέπει να αναθεωρηθεί το συντομότερο. Είναι σαφές ότι η πρόοδος της τεχνολογίας στον τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας έχει ανατρέψει εξ ολοκλήρου τα τεχνικά και επιστημονικά δεδομένα που δικαιολογούσαν στο παρελθόν μια τέτοια απόφαση.

Τα πετρελαιοκίνητα οχήματα έχουν χαμηλότερη κατανάλωση, λιγότερες εκπομπές ρύπων αλλά και μεγαλύτερη απόδοση ανά λίτρο καυσίμου. Οι προτιμήσεις των Ευρωπαίων καταναλωτών είναι ενδεικτικές, ιδιαίτερα αν λάβει κανείς υπόψη τις σημερινές τιμές των καυσίμων και την αυξημένη φορολόγηση της βενζίνης».

Καθίζηση στην Ε.Ε.

Σημαντική ήταν η μείωση του αριθμού των ταξινομήσεων νέων οχημάτων για το 2008 σε σχέση με τα προηγούμενα έτη, σύμφωνα με την Επίτροπο, Connie Hedegaard, η οποία όπως αναφέρει χαρακτηριστικά: «Τα νέα αυτοκίνητα που αγοράστηκαν στην Ευρώπη των 27 κρατών - μελών το 2008 μόλις και μετά βίας ξεπερνούν τον αριθμό των νέων αυτοκινήτων που είχαν αγοραστεί το 2002 στην Ε.Ε. των 15 τότε κρατών - μελών!».

Οσον αφορά στα πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα η Επίτροπος αναφέρει πως στην Ε.Ε. των 27 κατέχουν το 51% των συνολικών ταξινομήσεων. Πρώτο στα οχήματα diesel είναι το Βέλγιο με 79%, δεύτερη η Γαλλία με 77%, τρίτη η Πορτογαλία με 69% ενώ αντίστοιχα στην τελευταία θέση βρίσκεται η Ελλάδα με ποσοστό μόλις 4%!

Τεράστιο αναμένεται να είναι το όφελος των ιδιοκτητών πετρελαιοκίνητων αυτοκινήτων καθώς η κατανάλωση καυσίμου κυμαίνεται σε πολύ χαμηλότερα επίπεδα από εκείνα των βενζινοκίνητων ενώ παράλληλα τα τακτικά σέρβις είναι πολύ πιο αραιά. Αλλωστε, δεν πρέπει να ξεχνάμε πως η αμόλυβδη έχει ήδη αγγίξει το 1,5 ευρώ ανά λίτρο σε πολλές περιοχές της χώρας ενώ αντίστοιχα το πετρέλαιο κίνησης δεν ξεπερνά το 1,2 ευρώ ανά λίτρο.

Τα οφέλη

Ειδικότερα ιδιοκτήτης αυτοκινήτου πόλης 1.100 κ. εκ. ο οποίος διανύει περίπου 15.000 χλμ. ετησίως θα πρέπει να δαπανήσει τουλάχιστον 1.200 ευρώ για καύσιμα. Αντίστοιχα ένας ιδιοκτήτης ενός ίδιου πετρελαιοκίνητου μοντέλου με κινητήρα 1.300 κ. εκ. για να διανύσει τα ίδια χιλιόμετρα θα καταβάλει μόλις 720 ευρώ! Βέβαια όσο αυξάνεται ο κυβισμός των βενζινοκινητήρων η «ψαλίδα» μεγαλώνει στο κόστος των καυσίμων. Ένα βενζινοκίνητο μοντέλο με κινητήρα 1.600 κ.εκ. για να διανύσει 15.000χλμ. ο ιδιοκτήτης του θα καταβάλει 1.800 ευρώ ενώ στο αντίστοιχο πετρελαιοκίνητο μοντέλο με κινητήρα 1.700 κ.εκ. χρειάζεται μόλις 1.000 ευρώ!
Αντίστοιχα, ένα Ι.Χ. με κινητήρα βενζίνης 2.000 κ.εκ. ο οδηγός του θα πληρώσει για καύσιμα 2.500 ευρώ για να διανύσει 15.000 χλμ. ενώ το ίδιο μοντέλο με κινητήρα diesel χρειάζεται μόλις 1.300 ευρώ!

Τέλος, τα βαριά πολυτελή SUV με κινητήρες άνω των 3.000 κ.εκ. για να διανύσουν 15.000 χλμ. οι ιδιοκτήτες τους θα καταβάλουν τουλάχιστον 3.300 ευρώ ενώ τα αντίστοιχα πετρελαιοκίνητα θα καταναλώσουν καύσιμο αξίας 1.800 ευρώ!

Υβριδικά πετρελαιοκίνητα ΙΧ, η πιο καθαρή λύση

Εχουν τους πιο χαμηλούς ρύπους από όλες τις κατηγορίες αυτοκινήτων όπως επίσης και κατανάλωση καυσίμου

Στην Ελλάδα το θέμα άρσης της απαγόρευσης της κίνησης πετρελαιοκίνητων ΙΧ έχει απασχολήσει στο παρελθόν πολλές επιτροπές χωρίς ωστόσο να έχει ληφθεί η σωστή απόφαση. Σήμερα τα πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα είναι πιο «καθαρά» από ποτέ και με την εκτίναξη των τιμών της αμόλυβδης η άρση της απαγόρευσης αποτελεί μονόδρομο. Αλλωστε η εισαγωγή των πρώτων πετρελαιοκίνητων υβριδικών αυτοκινήτων στους επόμενους μήνες αναμένεται να αποτελέσει την αρχή για την άρση της απαγόρευσης καθώς τα εν λόγω μοντέλα έχουν τους πιο χαμηλούς ρύπους από όλες τις κατηγορίες αυτοκινήτων όπως επίσης και κατανάλωση καυσίμου.

Ο Σύνδεσμος Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων (ΣΕΑΑ) αλλά και ο Σύνδεσμος Εμπόρων Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Ελλάδος (ΣΕΕΑΕ) τάσσονται υπέρ της άρσης απαγόρευσης της πετρελαιοκίνησης προσπαθώντας να πείσουν τις κυβερνήσεις να πάρουν μια απόφαση που επί χρόνια και αδικαιολόγητα καθυστερεί δεδομένου ότι οι αυστηρές προδιαγραφές ρύπων που έχει θεσπίσει η ΕΕ από το 1996 είναι ίδιες για τα βενζινοκίνητα και πετρελαιοκίνητα οχήματα. Επιπλέον η πετρελαιοκίνηση μπορεί να παίξει σημαντικό ρόλο στο πρόβλημα της τιμής των καυσίμων.

Ποσοστό οχημάτων ντήζελ και βενζίνης στην Ε.Ε.

(από την εφημερίδα "ΗΜΕΡΗΣΙΑ", 30/03/2010)