Οι περιβαλλοντικές οργανώσεις προειδοποιούν πως η εφαρμογή της κοινοτικής οδηγίας για την ποιότητα των καυσίμων θα επιτρέψουν την εισαγωγή πετρελαϊκής άμμου και άλλων προϊόντων μεγάλης ενεργειακής έντασης, τα οποία θα περιορίσουν τα οφέλη από τη μείωση των εκπομπών διοξειδίου.

Οι περιβαλλοντικές οργανώσεις προειδοποιούν πως η εφαρμογή της κοινοτικής οδηγίας για την ποιότητα των καυσίμων θα επιτρέψουν την εισαγωγή πετρελαϊκής άμμου και άλλων προϊόντων μεγάλης ενεργειακής έντασης, τα οποία θα περιορίσουν τα οφέλη από τη μείωση των εκπομπών διοξειδίου.

Η Επιτροπή βρίσκεται στο στάδιο της κατάρτισης κανόνων εφαρμογής της εν λόγω οδηγίας προκειμένου να παράσχει μια μεθοδολογία για τη μέτρηση των εκπομπών από τα καύσιμα. Η οδηγία απαιτεί από τους παραγωγούς βενζίνης και ντίζελ για χρήση στις μεταφορές να μειώσουν τις εκπομπές αυτές κατά 10% ως το 2020, όπως αναφέρει το Euractiv.

Το νεότερο κείμενο της Επιτροπής δείχνει πως θα περιοριστεί σε έναν δείκτη για όλα τα καύσιμα που παράγονται από το πετρέλαιο, αντί να υιοθετήσει διαφορετικούς δείκτες για το καθένα, όπως προβλεπόταν αρχικά. Μια ομάδα ΜΚΟ υποστηρίζουν ότι η ρύθμιση αυτή θα αποτελέσει πλήγμα για τον ίδιο τον σκοπό της οδηγίας. Για τον λόγο αυτό, έγραψαν επιστολή προς την Επίτροπο Κλιματικής Αλλαγής, Κόνι Χέντεγκαρντ, παροτρύνοντας την Επιτροπή να υιοθετήσει διαφορετικούς δείκτες για κάθε τύπο καυσίμου, ώστε να γίνεται διάκριση.

«Με τη μορφή αυτή, η μεθοδολογία θα απομακρύνει το κίνητρο για εφαρμογή καθαρότερων μεθόδων εξόρυξης και επεξεργασίας», υπογραμμίζουν.

Ιδιαίτερη ανησυχία προκαλεί στις ΜΚΟ το ενδεχόμενο αυξημένων εισαγωγών πετρελαϊκής άμμου, καθώς η παραγωγή πετρελαίου από αυτή απαιτεί μεγάλες ποσότητες ενέργειας και απελευθερώνει 3-5 φορές μεγαλύτερες εκπομπές σε σχέση με το συμβατικό πετρέλαιο.

«Οι ευρωπαϊκές πετρελαϊκές ήδη αυξάνουν σημαντικά το χαρτοφυλάκιό τους στην πετρελαϊκή άμμο, μέσω επενδύσεων στο Κονγκό, την Ιορδανία, τη Μαδαγασκάρη, τη Νιγηρία, τη Ρωσία και άλλες χώρες. Η οδηγία υποτίθεται ότι θα ωφελήσει το κλίμα, αλλά η νεότερη πρόταση της Επιτροπής αφήνει την ευρωπαϊκή αγορά ανοικτή για καύσιμα που παράγονται από την πετρελαϊκή άμμο και υποβαθμίζει τον σκοπό της νομοθεσίας», τονίζει η οργάνωση Friends of the Earth.