Τριβή Μεταξύ Ε.Επιτροπής και Βουλγαρίας για τα Ενεργειακά Σχέδια

Ο Ευρωπαίος Επίτροπος, Γκύντερ Έτινγκερ, επισκέφτηκε τη Βουλγαρία στις αρχές Μαρτίου και άσκησε κριτική στις επιλογές της κυβέρνησης, μεταφέροντας έτσι τη δυσαρέσκεια της Επιτροπής. «Κάθε σχέδιο στην ενέργεια θα πρέπει να συμφωνείται και με την Επιτροπή», τόνισε ο κ. Έτινγκερ και πρόσθεσε πως «είμαστε πολύ ευαίσθητοι σε ότι έχει σχέση με τον πυρηνικό σταθμό Μπέλενε».
energia.gr
Τρι, 6 Απριλίου 2010 - 12:27

Ο Ευρωπαίος Επίτροπος, Γκύντερ Έτινγκερ, επισκέφτηκε τη Βουλγαρία στις αρχές Μαρτίου και άσκησε κριτική στις επιλογές της κυβέρνησης, μεταφέροντας έτσι τη δυσαρέσκεια της Επιτροπής. «Κάθε σχέδιο στην ενέργεια θα πρέπει να συμφωνείται και με την Επιτροπή», τόνισε ο κ. Έτινγκερ και πρόσθεσε πως «είμαστε πολύ ευαίσθητοι σε ότι έχει σχέση με τον πυρηνικό σταθμό Μπέλενε».

Ο Επίτροπος εξέφρασε την ανησυχία του για το εν λόγω σχέδιο, από τη στιγμή που ο σταθμός θα είναι 100% βασισμένος στη ρωσική τεχνολογία. Μετά την απόσυρση της γερμανικής RWE, η Ρωσία προσέφερε δάνειο 2 δις ευρώ για την χρηματοδότηση του project, το οποίο έγινε δεκτό από την κυβέρνηση, αλλά προσέκρουσε στην αντίρρηση των Βρυξελλών. Η Επιτροπή ξεκαθάρισε πως το σχέδιο θα συνεχιστεί μόνο με ευρωπαϊκό στρατηγικό επενδυτή.

Αρχικά ο προγραμματισμός προέβλεπε ολοκλήρωση ως το 2014, μια προθεσμία που πλέον φαντάζει απίθανη. Το αρχικό κόστος θα ανερχόταν σε 4 δις, αλλά στην πραγματικότητα αναμένεται να φτάσει τα 8-10 δις ευρώ. Ο Βούλγαρος πρωθυπουργός, Μποίκο Μπορίσωφ, δήλωσε χαρακτηριστικά πως το Μπέλενε «είναι ένα αντιπαράδειγμα», αλλά παραμένει αναποφάσιστος σχετικά με τη συνέχεια.

Πέρα από τον πυρηνικό σταθμό, σημασία έχει και το υδροηλεκτρικό σχέδιο Τσανκώφ Καμάκ. Με βάση πρόσφατες αποκαλύψεις, ο σταθμός αυτός μπορεί να εξελιχθεί στο ακριβότερο σχέδιο υδροηλεκτρικής ενέργειας παγκοσμίως. Το αρχικό κόστος ήταν 220 εκατ. ευρώ, αλλά έκτοτε έχει διπλασιαστεί, κυρίως ως αποτέλεσμα της κατασκευής δρόμου μήκους 22χμ, ο οποίος προσέθεσε άλλα 114,5 εκατ. στον προϋπολογισμό.

Λιγότερο αμφιλεγόμενα είναι τα σχέδια στους αγωγούς φυσικού αερίου. Στις 5 Μαρτίου η Βουλγαρία και η Σερβία υπέγραψαν πρωτόκολλο στις Βρυξέλλες για διασύνδεση της βουλγαρικής πόλης Ντουπνίτσα με το Ντιμίτροβγκραντ και τη Νις. Ο αγωγός θα ολοκληρωθεί το 2013, με τη συμμετοχή του Ευρωπαϊκού Ταμείου Περιφερειακής Ανάπτυξης, το οποίο θα συνεισφέρει 60 εκατ. ευρώ.

Ομοίως, τον περσινό Ιούλιο υπογράφτηκε η συμφωνία με την Ελλάδα για τον αγωγό που θα ενώσει τη Στάρα Ζαγόρα και την Κομοτηνή. Το σχέδιο ανήκει στα 43 projects ενεργειακών υποδομών που χρηματοδοτεί η Ε.Ε. και αναμένεται να ολοκληρωθεί το 2013 με κόστος 120 εκατ. ευρώ. Η χωρητικότητα του αγωγού υπολογίζεται στα 3-5 δις κ .μ.

Επιπλέον, έχει καταστρωθεί σχέδιο για βουλγαρο-ρουμανικό αγωγό αερίου, τον οποίο η Bulgartransgas και η SNTGN Transgas φιλοδοξούν να ολοκληρώσουν μέχρι το 2013 με κόστος 27,6 εκατ. ευρώ και χωρητικότητα 1,5 δις κ.μ.

Τέλος, η Βουλγαρία αποτελεί χώρα-σταθμό τόσο για τον αγωγό South Stream, όσο και για τον Nabucco. Ο δεύτερος χαίρει της υποστήριξης της Ε.Ε., καθώς θα διαφοροποιήσει τις πηγές ενέργειας της Ευρώπης, εφόσον υλοποιηθεί. Ο Nabucco θα στοιχίσει 8-9 δις ευρώ και υπολογίζεται να ολοκληρωθεί το 2013 και να μεταφέρει 31 δις κ.μ. ετησίως. Το σχέδιο πρόκειται επιπλέον να λάβει και χρηματοδότηση 200 εκατ . Ευρώ από την Επιτροπή.

Όσον αφορά τον South Stream, θα είναι σε θέση να μεταφέρει 64 δις κ.μ. ετησίως, το κόστος του θα ανέλθει κοντά στα 8-10 δις ευρώ και οι σχετικές διακρατικές συμφωνίες έχουν σχεδόν ολοκληρωθεί πλέον.