Την περαιτέρω ισχυροποίηση και ανεξαρτητοποίηση της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας ζήτησαν από την κυβέρνηση οι εκπρόσωποι της Τρόικας που είχαν χτες σειρά επαφών με αρμόδιους παράγοντες του ΥΠΕΚΑ. Αναλυτική, επίσης, συζήτηση έγινε για το σύστημα ΙΤΟ που έχει επιλεγεί από την χώρα μαςγια τον τομέα της μεταφοράς, χωρίς ωστόσο να έχει ακόμη υπάρξει κατάληξη για τον ακριβή τρόπο εφαρμογής του

Την περαιτέρω ισχυροποίηση και ανεξαρτητοποίηση της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας ζήτησαν από την κυβέρνηση οι εκπρόσωποι της Τρόικας που είχαν χτες σειρά επαφών με αρμόδιους παράγοντες του ΥΠΕΚΑ. Αναλυτική, επίσης, συζήτηση έγινε για το σύστημα ΙΤΟ που έχει επιλεγεί από την χώρα μαςγια τον τομέα της μεταφοράς, χωρίς ωστόσο να έχει ακόμη υπάρξει κατάληξη για τον ακριβή τρόπο εφαρμογής του.

Προτεραιότητα της Ευρωπαϊκής Ένωσης και, πλέον, και της Τρόικας αποτελεί η περαιτέρω ανεξαρτητοποίηση και ισχυροποίηση της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας (ΡΑΕ), η οποία και καθίσταται πλέον ο βασικός, παράλληλα με τις αρμόδιες κυβερνητικές αρχές, συνομιλητής των Βρυξελλών για τα τεκταινόμενα στον ενεργειακό χώρο.

Το συγκεκριμένο μήνυμα αναδείχθηκε με σαφήνεια στη διάρκεια των συναντήσεων που είχαν χτες στην Αθήνα εκπρόσωποι της Τρόικας τόσο με την ηγεσία της ΡΑΕ όσο και με τον γενικό γραμματέα Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής κ. Κώστα Μαθιουδάκη, ο οποίος εκπροσώπησε στις συζητήσεις το υπουργείο περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής.

Μάλιστα, τα στελέχη της Τρόικας φέρονται να έθιξαν και ζητήματα όπως η αναβάθμιση της Αρχής τόσο από πλευράς θεσμικού/νομικού πλαισίου, όσο και από πλευράς οικονομικών πόρων αλλά και ανθρώπινου δυναμικού.

Σχετικά, η υπουργός Περιβάλλοντος κα. Τίνα Μπιρμπίλη, η οποία δηλώνεται αρμοδίως ότι δεν πρόκειται να έχει σε αυτήν την φάση συνάντηση με τα στελέχη της Τρόικας, έχει γνωστοποιήσει στην Κομισιόν συγκεκριμένο σχέδιο για την ισχυροποίηση της ΡΑΕ και η νομοθέτησή του θα δρομολογηθεί μόλις δοθεί το “πράσινο” φως από τις Βρυξέλες.

Στην συνάντηση των στελεχών της Τρόικας με τον κ. Μαθιουδάκη, πάντως, παρόντες ήταν, πέραν της διοίκησης της ΡΑΕ, και εκπρόσωποι των διοικήσεων του ΔΕΣΜΗΕ, της ΔΕΗ καθώς και του ΕΣΑΗ, του Συνδέσμου των ιδιωτών παραγωγών ηλεκτρικής ενέργειας.

Και εύλογα η συζήτηση περιστράφηκε γύρω από το μοντέλο ΙΤΟ, το οποίο έχει επιλέξει η Αθήνα να υιοθετήσει για τον τομέα της Μεταφοράς, στη λογική της δραστηριοποίησης στη λειτουργία του τομέα ενός ανεξάρτητου Διαχειριστή, ο οποίος μπορεί να ανήκει μετοχικά στην καθετοποιημένη επιχείρηση, δηλαδή την ΔΕΗ.

Τα εναλλακτικά σενάρια εφαρμογής, πάντως, ποικίλλουν και αναφέρονται είτε σε μία 100 θυγατρική εταιρεία της ΔΕΗ, είτε σε εταιρεία θυγατρική του Διαχειριστή, η οποία θα είναι εκείνη που θα λειτουργεί την αγορά, είτε ακόμη και στη λειτουργία του Διαχειριστή ως holding με επιμέρους εταιρείες που θα ελέγχουν συγκεκριμένους τομείς της αγοράς η κάθε μία (υδροηλεκτρικούς σταθμούς, ΑΠΕ κλπ).

Συζήτηση ιδιαίτερα για τα swaps ηλεκτρικής ενέργειας δεν έγινε – τουλάχιστον σε αυτό συγκλίνουν οι σχετικές πληροφορίες – κάτι που φαίνεται λογικό, καθώς μέχρι τις 11 Φεβρουαρίου θα βρίσκεται σε εξεέλιξη η σχετική διαβούλευση υπό τον έλεγχο της Κομισιόν.

Από το ΥΠΕΚΑ, τέλος, έβγαινε χτες το βράδυ μία καλή αίσθηση περί του κλίματος που χαρακτήρισε τις συζητήσεις, καθώς το κλιμάκιο της Τρόικας εμφανίζεται να έχει διαπιστώσει πρόοδο στα κρίσιμα ανοικτά μέτωπα της ενεργειακής αγοράς.