Την 1η Οκτωβρίου θα δεχθεί η αζέρικη κρατική εταιρεία πετρελαίου, Socar, τις προσφορές των κοινοπραξιών που σχεδιάζουν τους αγωγούς φυσικού αερίου, για τη μεταφορά του αερίου του κοιτάσματος Σαχ Ντενίζ ΙΙ προς την Ευρώπη.

Την 1η Οκτωβρίου θα δεχθεί η αζέρικη κρατική εταιρεία πετρελαίου, Socar, τις προσφορές των κοινοπραξιών που σχεδιάζουν τους αγωγούς φυσικού αερίου, για τη μεταφορά του αερίου του κοιτάσματος Σαχ Ντενίζ ΙΙ προς την Ευρώπη.

Η πρόσκληση απευθύνεται προς τις κοινοπραξίες 3 υποψήφιων αγωγών, και με τη σειρά που τους παραθέτει η εταιρεία προς τον Ελληνο-Ιταλικό αγωγό ITGI - Ποσειδών (ΔΕΠΑ-Edison),Trans Adriatic Pipeline (Statoil, EGL, E.ON) και Nabucco.

Η πρόσκληση απευθύνεται από την κρατική εταιρεία πετρελαίου του Αζερμπαϊτζάν και όχι από την ΒΡ που είναι επικεφαλής της κοινοπραξίας, καθώς στη Socar, η κοινοπραξία του Σαχ Ντενίζ ΙΙ ανέθεσε καθήκοντα επικεφαλής της ομάδας διαπραγμάτευσης για την εξαγωγή του αέριου του συγκεκριμένου κοιτάσματος.

Στην ουσία η πρόσκληση απευθύνεται στις δύο κοινοπραξίες, δηλαδή ΙΤGI και ΤΑΡ. Τα δύο προτεινόμενα σχέδια, εκτός από την ισχυρή πολιτική στήριξη που διαθέτουν, ιδίως ο ITGI, είναι προσαρμοσμένα στην παραγωγική δυναμικότητα του Σαχ Ντενίζ ΙΙ, δηλαδή περίπου 10 δις. κυβικά μέτρα το χρόνο προς εξαγωγή για Ευρώπη, ενώ βρίσκονται σε προχωρημένο στάδιο,συγκριτικά με το Νabucco.

Οτελευταίος σχεδιάζεται για δυναμικότητα 32 δις. κυβικών μέτρων το χρόνο, ποσότητα που δεν μπορεί να προσφέρει σήμερα κανένας παραγωγός, ενώ προβλέπει διέλευση από 3 χώρες, πέραν της Τουρκίας, πριν καταλήξει στην Αυστρία (Τουρκία, Βουλγαρία, Ρουμανία, Ουγγαρία, Αυστρία).Αντίθετα ο Ελληνο-Ιταλικός διέρχεται μόνο από την Ελλάδα και με υποβρύχιο αγωγό καταλήγει στην Ιταλία,ενώ ο ΤΑΡ διασχίζει και την Αλβανία, πριν καταλήξει και αυτός υποθαλασσίως, στην Ιταλία.

Σύμφωνα με την επίσημη ανακοίνωση της Socar, με την πρόσκλησή της αυτή, καλεί τις κοινοπραξίες του κάθε έργου, να προσφέρουν στην κοινοπραξία του Σαχ Ντενίζ ΙΙ με τα απαραίτητα στοιχεία, προκειμένου μετά την αξιολόγησή τους να ληφθεί η απόφαση για την επιλογή του αγωγού, μέσω του οποίου θα εξαχθεί το αζέρικο αέριο στην Ευρώπη.

Η ανακοίνωση της Socar δεν αναφέρει ιδιαίτερες λεπτομέρειες ως προς τα κριτήρια επιλογής του αγωγού, πέραν του ύψους των τελών διέλευσης,. τέλη διέλευσης. Ωστόσο έχει γίνει γνωστόότι η κοινοπραξία έχει θέσει 8 κριτήρια για την επιλογή του αγωγού, όπως κόστος μεταφοράς, δυνατότητα αύξησης της δυναμικότητας με το μικρότερο κόστος, πολιτική ασφάλεια, ικανότητα των μελών της κοινοπραξίας να υλοποιήσουν τα έργα κλπ.

Είναι σημαντικό να αναφερθεί ότι τα δύο σχέδια που έχουν τις περισσότερες πιθανότητες να υλοποιηθούν, δηλαδή του Ελληνο-Ιταλικού Αγωγού και του ΤΑΡ, είναι έργα ελληνικού ενδιαφέροντος, αφού στο μεγαλύτερο μέρος του διέρχονται απότη Θράκη και τη Μακεδονία.

Ο Ελληνο-Ιταλικός έχει το πλεονέκτημα ότι βρίσκεται σε πολύ προχωρημένο στάδιο προετοιμασίας καθώς έχει λάβει τις προκαταρκτικές περιβαλλοντικές εγκρίσεις, τόσο στην Ελλάδα όσο και στην Ιταλία και αυτή τη στιγμή υλοποιείται η λεπτομερής μελέτη της υποθαλάσσιας όδευσης.

ΟΤΑΡ από την πλευρά του, εκτός από τη συμμετοχή στο σχήμα της νορβηγικής Statoil στην κοινοπραξία του Σαχ Ντενίζ ΙΙ με 25%, έχει να επιδείξει μικρότερη διαδρομή επίγεια και υποθαλάσσια, όπως και χαμηλότερο κόστος υποθαλάσσιας διέλευσης από την Αδριατική (μικρότερο βάθος από αλβανικές ακτές προς Οτράντο, έναντι της υποθαλάσσιας διαδρομής Θεσπρωτία Οτράντο).

Επίσης στην αρχή της εβδομάδας η κοινοπραξία του ΤΑΡ αποφάσισε να προτείνει στην Ελλάδα την ανάληψη από την ίδια του συνολικού κόστους κατασκευήςτου αγωγού επί Ελληνικού εδάφους, από Κομοτηνή έως και τα σύνορα Ελλάδας-Αλβανίας στη Δυτική Μακεδονία, έναντι του αρχικού σχεδιασμού για διασύνδεση με το εθνικό δίκτυο στο ύψος της Θεσσαλονίκης, αναλαμβάνοντας έτσι τη χρηματοδότηση επένδυσης 1 δις. ευρώ στην Ελλάδα.

Τέλος αξίζει να σημειωθεί ότι η Socar δια του προέδρου της,έχει δηλώσει πρόσφατα την πρόθεσή της να συμμετάσχει μετοχικά σε όποιον αγωγό επιλεγεί,όπως και για την ίδια τη ΔΕΠΑ, στο πλαίσιο της επιλογής στρατηγικού επενδυτή για την Ελληνική εταιρία.