για 15 χρόνια. Είχε προηγηθεί στις 8 Μαΐου δημοσίευση στη Διαύγεια για τη διενέργεια ανοικτού ηλεκτρονικού διαγωνισμού για την ανανέωση του στόλου των αστικών λεωφορείων με νέα αντιρρυπαντική τεχνολογία. Η σχετική σύμβαση αφορά την προμήθεια αστικών λεωφορείων (διαφορετικών τεχνολογιών για τις περιοχές της Αττικής και της Θεσσαλονίκης) και τη συντήρησή τους, διαρκείας 17 ετών. Ο προϋπολογισμός είναι στα 461 εκατ. ευρώ. Η προμήθεια χρηματοδοτείται από πιστώσεις του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων ωστόσο, δεν υφίσταται ανάληψη νομικών δεσμεύσεων μέχρι την οριστική ένταξη του έργου σε Επιχειρησιακό Πρόγραμμα της τρέχουσας προγραμματικής περιόδου 2014-2020.
Σε κάθε περίπτωση, η ανακοίνωση του υπουργείου, δύο ημέρες πριν τις εκλογές, αναφέρει ότι η προμήθεια αφορά σε 320 ηλεκτροκίνητα, 330 με κινητήρα Συμπιεσμένου Φυσικού Αερίου και 100 πετρελαιοκίνητα τεχνολογίας Euro IV και VI.
Ανά πόλη προβλέπονται 150 ηλεκτροκίνητα, 150 με κινητήρα Συμπιεσμένου Φυσικού Αερίου και 50 πετρελαιοκίνητα (Euro VI) για την πόλη της Θεσσαλονίκης και 170 ηλεκτροκίνητα, 180 με κινητήρα Συμπιεσμένου Φυσικού Αερίου και 50 πετρελαιοκίνητα (Euro IV) για την περιοχή της Αττικής. Σύμφωνα με το υπουργείο, για την προμήθεια έχει υπογραφεί η προβλεπόμενη συμφωνία με τους εποπτευόμενους φορείς ΟΑΣΘ και ΟΣΥ και η καταληκτική ημερομηνία κατάθεσης προσφορών είναι η 1η Ιουλίου 2019.
Ειδικά για τον ΟΑΣΑ, προμήθεια νέων οχημάτων έχει να γίνει από το 2005. Είναι αξιοσημείωτο ότι στις αρχές το έτους, ο πρόεδρος του Οργανισμού κ. Αναστάσιος Ταστάνης μιλώντας στο 2ο συνέδριο Ecomobility, είχε αναφέρει ότι προγραμματίζεται ευρεία αντικατάσταση των οχημάτων, κατά τα επόμενα έτη, τονίζοντας ότι, εντός του 2019 τα πρώτα ηλεκτρικά λεωφορεία θα κυκλοφορούν στους δρόμους της Αθήνας.
Σχετικά με τη συνεργασία με το Υπουργείο Υποδομών, ο επικεφαλής του Οργανισμού είχε αναφέρει ότι «η στοχευμένη αντικατάσταση των λεωφορείων τεχνολογίας ΕURO I και EURO II με νεότερα θα βελτιώσει τόσο τους εκπεμπόμενους ρύπους στο Λεκανοπέδιο, αλλά και τις παρεχόμενες υπηρεσίες προς το επιβατικό κοινό της Αθήνας».
Σήμερα ο ΟΑΣΑ διαθέτει έναν στόλο πετρελαιοκίνητων λεωφορείων με μεγάλο μέσο όρο ηλικίας και ξεπερασμένη αντιρρυπαντική τεχνολογία. Ειδικότερα, περιλαμβάνει στόλο 2.022 θερμικών λεωφορείων (1.412 diesel και 610 φυσικού αερίου) μέσης ηλικίας 13,9 ετών και 354 ηλεκτροκίνητων λεωφορείων (τρόλεϊ) μέσης ηλικίας 15,3 ετών. Όσον αφορά στα θερμικά λεωφορεία τα 997 οχήματα είναι κατηγοριών Euro I και II, τα οποία δεν ανταποκρίνονται στις σύγχρονες προδιαγραφές και πρέπει να αντικατασταθούν.
Συνολικά, για να πετύχει η Ελλάδα τους στόχους που έχουν τεθεί για τις μεταφορές, βάσει του ενεργειακού σχεδιασμού, θα πρέπει το ένα στα 10 οχήματα το 2030 να είναι ηλεκτροκίνητο, δηλαδή περί τα 400.000 οχήματα. Μάλιστα, τελικός στόχος είναι το μερίδιο των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας στις μεταφορές να φθάσει 14%. Η ηλεκτροκίνηση θα επικεντρωθεί στα αστικά κέντρα, ενώ κίνητρα θα δοθούν σε εταιρείες που έχουν μεγάλο στόλο αυτοκινήτων, ή σε υπηρεσίες (δημόσιες ή του ευρύτερου δημόσιου τομέα) με μεγάλο μεταφορικό έργο.