Στην τελική ευθεία εισέρχεται η πώληση του ΟΛΠ, με
τους Κινέζους της Cosco να θεωρούνται το μεγάλο φαβορί για την απόκτηση του 51%
(+16%) του οργανισμού διαχείρισης του μεγαλύτερου λιμανιού της χώρας, ενώ στα
ύψη παραμένει το ενδιαφέρον για τον ΟΛΘ, οι δεσμευτικές προσφορές για τον οποίο
αναμένονται αρχές Απρίλη.
Η προσφορά
της Cosco για τον ΟΛΠ αφορά το 67% του μετοχικού κεφαλαίου. η αγορά θα γίνει σε
δύο φάσεις, καθώς αρχικά θα αποκτήσει το 51% και το υπόλοιπο ποσοστό εντός
5ετίας, υπό την προϋπόθεση της υλοποίησης επενδύσεων αξίας 350 εκατομμυρίων
ευρώ
Μετά τα
περιφερειακά αεροδρόμια και τον Αστέρα Βουλιαγμένης, η επόμενη ιδιωτικοποίηση
που αναμένεται να πάρει σάρκα και οστά θα είναι ο Οργανισμός Λιμένος Πειραιώς,
με το ΤΑΙΠΕΔ να έχει ανακοινώσει ότι την ερχόμενη Τρίτη, στις 12 Ιανουαρίου, θα
ανοίξει τις οικονομικές προσφορές και τις δύο αποτιμήσεις από τους ανεξάρτητους
οίκους Cantor και American Appraisal Hellas.
Ο
διαγωνισμός προβλέπει τη διάθεση αρχικά του 51% του μετοχικού κεφαλαίου του ΟΛΠ
και τμηματική παραχώρηση επιπλέον ποσοστού 16% σε βάθος πενταετίας, ανάλογα με
την πρόοδο σε επενδύσεις που θα δεσμευτεί να υλοποιήσει ο προτιμητέος
επενδύτης.
Επενδύσεις
Η κινεζικών συμφερόντων εταιρεία διαχείρισης λιμένων Cosco είναι ο μοναδικός
υποψήφιος που έχει επιβεβαιώσει ότι κατέθεσε δεσμευτική προσφορά και το
ενδιαφέρον πλέον στρέφεται βασικά στο ύψος του οικονομικού ανταλλάγματος που
προσφέρει η κινεζική εταιρεία.
Η προσφορά
της Cosco αφορά το 67% του μετοχικού κεφαλαίου του ΟΛΠ, αλλά η αγορά θα γίνει
σε δύο φάσεις καθώς αρχικά θα αποκτήσει το 51% και το υπόλοιπο ποσοστό εντός
5ετίας, υπό την προϋπόθεση της υλοποίησης επενδύσεων αξίας 350 εκατομμυρίων
ευρώ.
Εκτός από
την Cosco είχαν εξουσιοδοτηθεί από το ΤΑΙΠΕΔ να υποβάλουν προσφορές η APM
Terminals (Maersk) από τη Δανία και η ICTS από τις Φιλιππίνες. Εάν το τίμημα
της Cosco είναι μεγαλύτερο από την αποτίμηση που έχουν κάνει οι δύο οίκοι, το
ΤΑΙΠΕΔ θα κάνει αποδεκτή την προσφορά και θα κατακυρώσει τον διαγωνισμό ακόμη
και αν είναι ο μοναδικός ενδιαφερόμενος.
Το ίδιο έχει
συμβεί τόσο στην περίπτωση του ΟΠΑΠ όσο και στο Ελληνικό. Ενδεχόμενο να
κηρυχθεί άγονος ο διαγωνισμός υπάρχει στην περίπτωση που και η βελτιωμένη
προσφορά μετά το αρχικό τίμημα δεν ξεπερνά την αποτίμηση.
Από τη
στιγμή που κατακυρωθεί ο διαγωνισμός, η σύμβαση παραχώρησης θα οδεύσει προς
ψήφιση στη Βουλή. Η επόμενη ιδιωτικοποίηση που βρίσκεται στη λίστα του ΤΑΙΠΕΔ
αφορά στον ΟΛΘ, με το Ταμείο Αποκρατικοποιήσεων να έχει καταλήξει στο ίδιο
μοντέλο παραχώρησης και για το λιμάνι της Θεσσαλονίκης.
Οι επενδυτές
θα καταθέσουν δεσμευτικές προσφορές για το 67% των μετοχών, αλλά αρχικά θα
παραχωρηθεί το 51% και ο πλειοδότης θα αποκτήσει το υπόλοιπο 16% εφόσον
υλοποιήσει συγκεκριμένες επενδύσεις σε προκαθορισμένο χρονικό διάστημα. Οι
διαβουλεύσεις με τους υποψήφιους επενδυτές εκτιμάται ότι δεν θα τραβήξουν σε
μάκρος, με τις δεσμευτικές προσφορές να αναμένονται τον ερχόμενο Απρίλιο.
Ενδιαφέρον
για το λιμάνι της Θεσσαλονίκης έχουν εκδηλώσει ο ιαπωνικός γίγαντας Mitsui
& Co., Ltd, η βρετανική P&O Steam Navigation Company, οι ρωσικοί
σιδηρόδρομοι RZD σε κοινοπραξία με τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, η τουρκικών συμφερόντων
εταιρεία Yilport Holding, το γερμανικό επενδυτικό fund Deutsche Invest Equity
Partners, GmbH, η ελβετικών συμφερόντων Duferco Participation Holding, καθώς
και η ολλανδική APM Terminals και η International Container Terminal Services
που διεκδικούσαν και τον Πειραιά.
(από την εφημερίδα "ΕΘΝΟΣ", 07/01/2016)