Ένα από τα κυριότερα ζητήματα που απασχολεί τη ναυτιλιακή κοινότητα, ειδικά τα τελευταία χρόνια, είναι η υιοθέτηση νέων αυστηρότερων περιβαλλοντικών μέτρων στο πλαίσιο της αντιμετώπισης της κλιματικής αλλαγής.
Όπως υπογραμμίστηκε στην εκδήλωση που διοργάνωσε η οργάνωση Carbon War Room την περασμένη Παρασκευή στην έκθεση «Ποσειδώνια 2016», με τίτλο: «Gaining the competetive edge with efficiency», η ενεργειακή αποδοτικότητα μπορεί να ενισχύσει την ανταγωνιστικότητα της ναυτιλίας, οδηγώντας ταυτόχρονα και σε σημαντική μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου.
Η Carbon War Room είναι μία οργάνωση που αποσκοπεί στην προώθηση κερδοφόρων, δηλαδή αποδοτικών από πλευράς κόστους, λύσεων για την μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου, μεταξύ άλλων και στη ναυτιλία.
Πρωταγωνιστικό ρόλο στην ίδρυση της, το 2009, καθώς και στη λειτουργία της μέχρι σήμερα, έχει ο γνωστός Βρετανός δισεκατομμυριούχος, επικεφαλής του ομίλου Virgin, Σερ Ρίτσαρντ Μπράνσον. Το όνομα της οργάνωσης προέρχεται από τiς αίθουσες πολεμικών επιχειρήσεων (Cabinet War Rooms) της βρετανικής κυβέρνησης στο Λονδίνο, όπου κατά τη διάρκεια του Β΄Παγκοσμίου Πολέμου ο Ουίνστον Τσόρτσιλ ασκούσε τα καθήκοντά του, ειδικά κατά την περίοδο των γερμανικών βομβαρδισμών της βρετανικής πρωτεύουσας.
Συνεργάζεται με κορυφαίους φορείς και επιχειρήσεις, κυρίως από τον χώρο των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας, όπως ο IRENA, το Εθνικό Εργαστήριο Ανανεώσιμης Ενέργειας των ΗΠΑ (NREL), η Vestas, η DNV-GL κ.ά.
Η Carbon War Room προτείνει λύσεις, με καινοτόμα χρηματοδοτικά σχήματα, που εμπλέκουν πολλές τεχνολογίες και μπορούν να αυξήσουν την ενεργειακή απόδοση ενός πλοίου ως και 30%, γεγονός το οποίο σημαίνει ότι ναυλώνεται ευκολότερα (ή αν ληφθεί υπόψη η κρίση που κυριαρχεί σήμερα στη ναυτιλία μπορεί έστω να ναυλωθεί), αποκτά μεγαλύτερη διάρκεια ζωής και συνεπώς μεγαλύτερη αξία.
Βεβαίως, όπως επισημάνθηκε κατά τη διάρκεια της συζήτησης που έγινε στην εκδήλωση, πολλοί αν όχι οι περισσότεροι πλοιοκτήτες είναι τουλάχιστον επιφυλακτικοί σε δαπάνες (και) για την ενεργειακή απόδοση του στόλου τους, δεδομένης της κατάρρευσης των ναύλων και της αξίας των πλοίων σε ιστορικά χαμηλά επίπεδα, κυρίως στις κατηγορίες των πλοίων μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου και κοντέινερς.
Επίσης, πρέπει να σημειωθεί ότι η μεγάλη πτώση των τιμών του αργού τα δύο τελευταία χρόνια (και συνεπώς και του fuel oil) έχει εμποδίσει τη χρηματοδότηση projects αύξησης της ενεργειακής απόδοσης, καθώς οι πλοιοκτήτες βλέπουν μικρότερα οφέλη.
Μεταξύ των ομιλητών της εκδήλωσης ήταν ο γνωστός εφοπλιστής Νίκος Παππαδάκης, επί μακρόν μέλος του ΔΣ της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών και πρόεδρος της Intercargo -της Διεθνούς Ένωσης Πλοιοκτητών Ξηρού Φορτίου- από το 2005 έως το 2012.
Ο κ. Παππαδάκης τόνισε ότι με τις λύσεις που προτείνονται αυξάνεται η διάρκεια ζωής των πλοίων, ενώ, όπως ανέφερε, σε τάνκερ του ομίλου του κατάφερε εξοικονόμηση καυσίμου της τάξεως του 35%.
Το ερώτημα δεν είναι αν, αλλά πότε, θα ανέβουν οι τιμές του fuel oil, προσέθεσε και υποστήριξε ότι οι ναυλομεσιτικοί οίκοι προτιμούν τα ενεργειακά αποδοτικά πλοία, καθώς, προφανώς, είναι οικονομικότερα, ενώ πληρούν τους αυστηρότερους περιβαλλοντικούς όρους που εφαρμόζονται σε πολλές περιοχές του κόσμου.
Από την πλευρά του, ο επικεφαλής του Τμήματος Ναυτιλίας της Ευρωπαϊκής Επενδυτικής Τράπεζας, Mark Clintworth, είπε ότι η ΕΤΕπ στηρίζει τη βιώσιμη ναυτιλία, με την αύξηση της ενεργειακής απόδοσης που οδηγεί και σε μείωση των ρύπων, ενώ χρηματοδοτεί projects αξίας άνω των 50 εκατ. ευρώ σε νεόκτιστα πλοία, σε μετασκευές (retrofit), καθώς και σε υπεράκτια αιολικά πάρκα.
Κύριος τομέας δραστηριοποίησης της ΕΤΕπ είναι η λεγόμενη πράσινη ναυτιλία, κυρίως ενισχύοντας μικρομεσαίες επιχειρήσεις, τόσο με κεφάλαια όσο και με εγγυήσεις όπου είναι αναγκαίο.