Σε αναβαθμισμένο ρόλο στην ευρωπαϊκή «αρχιτεκτονική» του φυσικού αερίου
ελπίζει η Βουλγαρία, καθώς ο πρωθυπουργός της χώρας, Μπόικο Μπορίσωφ,
επικεντρώνει τις προσπάθειές του στον σταθμό διανομής φυσικού αερίου
Balkan, στις ακτές της Μαύρης
θάλασσας, διά του οποίου φιλοδοξεί να πουλάει φυσικό αέριο σε τιμές χονδρικής
στα κράτη της περιοχής και στην Κεντρική Ευρώπη.
Όπως σημειώνει σε ανάλυσή της η Βουλγαρική Ραδιοφωνία, τα σχέδια του κ.
Μπορίσωφ έρχονται ως συνέπεια της κατάρρευσης του πρότζεκτ της κατασκευής του ρωσικών
συμφερόντων αγωγού
South
Stream,
το 2014. Πρόσφατα, εξάλλου, η υπουργός Ενέργειας της χώρας, Τεμενούζκα Πετκόβα
υπέγραψε με τον
CEO της
Gazprom, Αλεξέι Μίλερ,
στην Πετρούπολη, χρονοδιάγραμμα για την διεύρυνση του δικτύου διανομής φυσικού
αερίου της Βουλγαρίας, ενώ ο πρωθυπουργός Μπορίσωφ άφησε υπόνοιες για νέες
άμεσες διανομές ρώσικου φυσικού αερίου μέσω ενός νέου αγωγού για τον οποίο η
κυβέρνηση περιμένει άδεια από τις Βρυξέλλες. Από την
Gazprom
επιβεβαίωσαν
πως τοποθετούν νέο «βουλγάρικο» αγωγό που θα έχει περίπου την ίδια χωρητικότητα
με τον
Turkish
Stream
(το νέο ρωσικό πρότζεκτ κατασκευής αγωγού φυσικού αερίου,
που διαδέχθηκε τον
South
Stream)
και δη γύρω στα 15,7 δις κυβικά μέτρα (
bcm) ετησίως.
Το γεγονός αυτό, όπως εκτιμά η Βουλγαρική Ραδιοφωνία, μαζί με την υπογραφή
του Μνημονίου για την κατασκευή του Κάθετου Διαδρόμου διανομής φυσικού αερίου (
Vertical
Corridor) που θα συνδέει την
Βουλγαρία, την Ελλάδα, την Ρουμανία και την Ουγγαρία, επιβεβαιώνει πως σύντομα
θα αρχίσει να κινείται φυσικό αέριο από και προς την Βουλγαρία. Βάσει αυτών των
παραγόντων αρχίζουν να σχεδιάζονται μακροχρόνια μεγαλόπνοα πρότζεκτ που
προβλέπεται να κοστίσουν δισεκατομμύρια ευρώ.
Ωστόσο, η ανάλυση της «Β.Ρ.», επισημαίνει: «Αυτό φυσικά προκαλεί τους
σκεπτικιστές και εμφανίστηκαν πλήθος κριτικές για το ότι η Βουλγαρία δεν έχει
φυσικό αέριο, πως είμαστε στην άκρη της Ευρώπης, πως είμαστε μακριά από τους
ευρωπαϊκούς διαδρόμους διανομής φυσικού αερίου, πως το κέντρο διανομής
Balkan
δεν
υπάρχει ακόμα ούτε σαν προσχέδιο και πως δεν είναι σίγουρο αν τα χρήματα που θα
ξοδέψει η κυβέρνηση θα αποσβεστούν».
Εύλογα, εξάλλου, στην ίδια ανάλυση, το κέντρο διανομής φυσικού αερίου
Balkan, η διεύρυνση του
εσωτερικού δικτύου διανομής φυσικού αερίου και η κατασκευή διασυνδετικών αγωγών
με τα γειτονικά κράτη, αν δεν αποδείξουν την αποτελεσματικότητά τους και
είναι τελικά ασύμφορα, κινδυνεύουν να έχουν την τύχη του
South
Stream και να μην υλοποιηθούν
ποτέ.
Στο πλαίσιο αυτό, θα πρέπει να σημειωθεί ότι ένας από τους σημαντικότερους
αγωγούς για την διασύνδεση της Βουλγαρίας με τις διεθνείς αγορές, ο
IGB, έχει σημειώσει μια σειρά
από αναβολές, όσον αφορά την έναρξη κατασκευής του. Ακόμη πιο σημαντικό, ωστόσο,
είναι το ερώτημα κατά πόσον ο σχεδιασμός Μπορίσωφ για το κέντρο διανομής αερίου
Balkan
είναι συμβατός με το «Νότιο Διάδρομο», που εντάσσεται στη στρατηγική της
ΕΕ για απεξάρτηση από το ρωσικό αέριο, και στον οποίο εντάσσονται μια σειρά από
έργα, όπως ο
IGB, αλλά
και το
FSRU
της Αλεξανδρούπολης.