Η Mη Εφαρμογή του Συστήματος Εισροών – Εκροών στα Πρατήρια Ενθαρρύνει το Λαθρεμπόριο Καυσίμων

Η Mη Εφαρμογή του Συστήματος Εισροών – Εκροών στα Πρατήρια Ενθαρρύνει το Λαθρεμπόριο Καυσίμων
energia.gr
Πεμ, 24 Αυγούστου 2017 - 16:45
Σύμφωνα με πρόσφατο δημοσίευμα της εφημερίδας «Καθημερινή», χωρίς ουσιαστικό έλεγχο παραμένει αγορά καυσίμων στην Ελλάδα, καθώς σειρά παραλείψεων και ολιγωριών καθιστά το πολυδιαφημισμένο σύστημα εισροών - εκροών εν πολλοίς ανεφάρμοστο. Πέντε χρόνια μετά τη θέσπιση του εν λόγω συστήματος δεν έχουν καν εκδοθεί όλες οι απαιτούμενες υπουργικές αποφάσεις, ενώ, όπως καταγγέλλουν στελέχη της αγοράς, το σύστημα παραμένει ευάλωτο σε εξωτερικές παρεμβάσεις

Σύμφωνα με πρόσφατο δημοσίευμα της εφημερίδας «Καθημερινή», χωρίς ουσιαστικό έλεγχο παραμένει αγορά καυσίμων στην Ελλάδα, καθώς σειρά παραλείψεων και ολιγωριών καθιστά το πολυδιαφημισμένο σύστημα εισροών - εκροών εν πολλοίς ανεφάρμοστο. 

Πέντε χρόνια μετά τη θέσπιση του εν λόγω συστήματος δεν έχουν καν εκδοθεί όλες οι απαιτούμενες υπουργικές αποφάσεις, ενώ, όπως καταγγέλλουν στελέχη της αγοράς, το σύστημα παραμένει ευάλωτο σε εξωτερικές παρεμβάσεις. Παράγοντες της αγοράς επισημαίνουν ότι λόγω του λαθρεμπορίου καυσίμων, το Δημόσιο χάνει κάθε χρόνο 300 εκατ. ευρώ από φόρους και ειδικά τέλη.

Τελευταίο κρούσμα προχειρότητας, όπως αναφέρει στο δημοσίευμά της η «Καθημερινή», είναι η έκδοση πρόσφατα Κοινής Υπουργικής Απόφασης, η οποία υποτίθεται ότι υπεγράφη με στόχο τη διόρθωση ασαφειών άλλης απόφασης του 2015. Στην πρόσφατη απόφαση κάποιοι «ξέχασαν» να συμπεριλάβουν το κάθε άλλο παρά ασήμαντο παράρτημα που η αρχική περιείχε και αφορούσε τη δημιουργία μητρώου δεξαμενών στις οποίες αποθηκεύονται πετρελαιοειδή και ενεργειακά προϊόντα.

Το αποτέλεσμα ήταν να μην δημιουργηθεί μητρώο δεξαμενών, διότι η Κοινή Υπουργική Απόφαση δεν εφαρμοσθηκε λόγω ασαφειών, ενώ τώρα, έχει πλέον αφαιρεθεί το σχετικό παράρτημα με τις λεπτομέρειες για την καταχώριση των στοιχείων των δεξαμενών. Έτσι ενώ η αγορά καταγγέλλει την ύπαρξη παράνομων δεξαμενών-εστιών λαθρεμπορίου καυσίμων, το κράτος δεν γνωρίζει ούτε καν πόσες και πού βρίσκονται οι νόμιμες, καθώς δεν έχει πραγματοποιηθεί απογραφή σε κεντρική βάση.

Τροποποίηση ΚΥΑ

Η επίμαχη απόφαση δημοσιεύθηκε στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως στις 16 Αυγούστου 2017 και τροποποιεί Κοινή Υπουργική Απόφαση του Δεκεμβρίου του 2015 για τις διαδικασίες και προδιαγραφές εγκατάστασης και λειτουργίας ολοκληρωμένων συστημάτων ηλεκτρονικού ελέγχου εισροών - εκροών σε πλωτά μέσα (σλέπια κ.λπ.) μεταφοράς πετρελαιοειδών. Με την τελευταία αυτή απόφαση καθορίζεται δε ως καταληκτική προθεσμία για την εγκατάσταση συστήματος εισροών - εκροών στα πλωτά μέσα η 31η Οκτωβρίου 2017.

Το ζήτημα έφερε στη δημοσιότητα με σχετική ανακοίνωσή της η Πανελλήνια Ομοσπονδία Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων (ΠΟΠΕΚ), η οποία κάνει λόγο για ανεφάρμοστες υπουργικές αποφάσεις. Αξίζει δε να σημειωθεί ότι ακόμη δεν έχουν εκδοθεί οι υπουργικές αποφάσεις που απαιτούνται για την εγκατάσταση συστήματος εισροών - εκροών στα ιδιωτικά πρατήρια (αυτά που βρίσκονται σε μεγάλες επιχειρήσεις, όπως για παράδειγμα στη ΔΕΗ), στις εγκαταστάσεις των μεγάλων καταναλωτών, αλλά και στις εγκαταστάσεις του στρατού.

Η ολιγωρία της δημόσιας διοίκησης ως προς την έκδοση της δευτερογενούς νομοθεσίας αποτελεί μία πηγή «διαρροών» στον έλεγχο της αγοράς καυσίμων, όχι όμως και τη μοναδική. Όπως κατήγγειλε, μιλώντας στην «Κ», ο πρόεδρος της ΠΟΠΕΚ Γ. Ασμάτογλου, ακόμη και στα πρατήρια καυσίμων, το σύστημα εισροών - εκροών λειτουργεί ελλιπώς. Κι αυτό διότι, σύμφωνα με τον ίδιο, δεν υπάρχει ενιαίο λογισμικό, αλλά κάθε σύστημα λειτουργεί με λογισμικό του εγκαταστάτη. Δεύτερον, το σύστημα δίνει το ίδιο σήμα συναγερμού στη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων είτε επιχειρείται αποσύνδεση σκόπιμα είτε λόγω απρόοπτης διακοπής ρεύματος. Και τα δύο αυτά στοιχεία έχουν ως αποτέλεσμα, σύμφωνα τουλάχιστον με όσα υποστηρίζουν οι ίδιοι οι άνθρωποι της αγοράς, εκτός από τις «πειραγμένες» αντλίες, να υπάρχουν τουλάχιστον ενδείξεις και για «πειραγμένα» συστήματα εισροών - εκροών.