Με στόχο να αποκτήσει καλή μαρτυρία, στο πλαίσιο της διαπραγμάτευσης για την τρίτη αξιολόγηση, η κυβέρνηση επιδιώκει την επίτευξη προόδου στο πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων. Αυτό σημαίνει προκήρυξη νέων διαγωνισμών, οικονομικό κλείσιμο ολοκληρωμένων αποκρατικοποιήσεων και ενεργοποίηση της Εταιρείας Δημοσίων Συμμετοχών (ΕΔΗΣ). Σε αυτό το πλαίσιο, το ΤΑΙΠΕΔ επιδιώκει να γίνει εντός του 2017 η πρόσκληση κατάθεσης δεσμευτικών προσφορών για την Εγνατία Οδό, αλλά και να ξεκινήσει η διαδικασία αξιοποίησης της συμμετοχής του στη ΔΕΠΑ.

Με στόχο να αποκτήσει καλή μαρτυρία, στο πλαίσιο της διαπραγμάτευσης για την τρίτη αξιολόγηση, η κυβέρνηση επιδιώκει την επίτευξη προόδου στο πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων. Αυτό σημαίνει προκήρυξη νέων διαγωνισμών, οικονομικό κλείσιμο ολοκληρωμένων αποκρατικοποιήσεων και ενεργοποίηση της Εταιρείας Δημοσίων Συμμετοχών (ΕΔΗΣ).

Σε αυτό το πλαίσιο, το ΤΑΙΠΕΔ επιδιώκει να γίνει εντός του 2017 η πρόσκληση κατάθεσης δεσμευτικών προσφορών για την Εγνατία Οδό, αλλά και να ξεκινήσει η διαδικασία αξιοποίησης της συμμετοχής του στη ΔΕΠΑ. Παράλληλα, αναμένεται να προχωρήσει στην εκπόνηση σχεδίου αξιοποίησης των δέκα περιφερειακών λιμένων διεθνούς ενδιαφέροντος και να επιταχύνει τις διαδικασίες παραχώρησης μαρίνων όπως αυτή του Αλίμου.

Εγνατία. «Eντός του 2017 θα γίνει η πρόσκληση κατάθεσης δεσμευτικών προσφορών», σημειώνεται στην «Κ» αρμοδίως. Με βάση αυτές τις πληροφορίες, ο σχεδιασμός του ΤΑΙΠΕΔ για την παραχώρηση του αυτοκινητόδρομου Εγνατία Οδός σε ιδιώτη έχει ολοκληρωθεί και προβλέπει, εντός του επόμενου διαστήματος, την πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος να ακολουθήσει εντός του έτους η δεύτερη φάση του διαγωνισμού με πρόσκληση υποβολής δεσμευτικών προσφορών. «Η καθυστέρηση οφείλεται σε μια τυπική διαδικασία λεκτικής ενσωμάτωσης μιας νέας κοινοτικής οδηγίας σχετικά με τους δημόσιους διαγωνισμούς», προσθέτουν με νόημα πηγές του Δημοσίου. Αναφορικά με τα διόδια στην Εγνατία, με βάση την αναθεωρημένη Κοινή Υπουργική Απόφαση που υπέγραψαν τα συναρμόδια υπουργεία Οικονομικών και Μεταφορών, οριοθετούνται σαφώς τα σημεία και τα χρονοδιαγράμματα κατασκευής και λειτουργίας των διοδίων και καλείται η Εγνατία Οδός Α.Ε. να υλοποιήσει αυτό το πρόγραμμα.

ΔΕΠΑ. Κρίσιμη είναι επίσης για την αγορά η επανεκκίνηση της διαδικασίας πώλησης της Δημόσιας Επιχείρησης Αερίου (ΔΕΠΑ). Η ΔΕΠΑ Α.Ε. είναι ο κυριότερος εισαγωγέας και διανομέας φυσικού αερίου, καθώς παρέχει περίπου το 90% του φυσικού αερίου που καταναλώνεται στη χώρα. Το ΤΑΙΠΕΔ κατέχει το 65% των μετοχών και τα Ελληνικά Πετρέλαια (ΕΛΠΕ) το υπόλοιπο 35%. Η πρόσκληση του ΤΑΙΠΕΔ για την πρόσληψη συμβούλων έχει ήδη γίνει και η επιλογή τους αναμένεται το αμέσως επόμενο διάστημα. Αυτοί θα παρουσιάσουν εναλλακτικές επιλογές αξιοποίησης που μπορεί να συμπεριλαμβάνουν από διεθνή διαγωνισμό έως είσοδο στο χρηματιστήριο.

ΕΔΗΣ. Αυτήν την περίοδο, όμως, προχωράει και η ενεργοποίηση των δομών του υπερταμείου (Ελληνική Εταιρεία Συμμετοχών και Περιουσίας Α.Ε.- ΕΕΣΥΠ), θυγατρική του οποίου αποτελεί το ΤΑΙΠΕΔ αλλά και το ΤΧΣ, η ΕΤΑΔ και η ΕΔΗΣ. Η τελευταία, δηλαδή η Εταιρεία Δημοσίων Συμμετοχών, βρίσκεται σε διαδικασία συγκρότησης με το διοικητικό συμβούλιο να αναμένεται να καθοριστεί οσονούπω. Την ίδια ώρα, η μητρική ΕΕΣΥΠ προχώρησε σε πρόσκληση υποβολής προσφορών για την επιλογή συμβούλου που θα παρέχει συμβουλευτικές υπηρεσίες σχετικά με την ΕΔΗΣ.

Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών. Προ των πυλών βρίσκεται και η επέκταση της παραχώρησης του αεροδρομίου «Ελευθέριος Βενιζέλος» στον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών (ΔΑΑ). Κύκλοι σε επαφή με τη διαδικασία αναμένουν υπογραφή της σύμβασης για την επέκταση του δικαιώματος παραχώρησης του ΔΑΑ τις επόμενες εβδομάδες και στη συνέχεια την υποβολή της προς έγκριση από το Ελεγκτικό Συνέδριο. Στόχος είναι μέχρι το τέλος του έτους να έχουν ολοκληρωθεί όλες οι προαιρέσεις για το κλείσιμο της συναλλαγής. Φέτος, αναμένεται να εκταμιευθεί η πρώτη δόση του τιμήματος των 600 εκατ. ευρώ και το 2018 η δεύτερη δόση. Μετά την ολοκλήρωση της επέκτασης της σύμβασης παραχώρησης αναμένεται να προχωρήσει άμεσα και η προκήρυξη διαγωνισμού για την πώληση του 30% των μετοχών του ΔΑΑ που κατέχει το ΤΑΙΠΕΔ (άλλο ένα ποσοστό 25% του Δημοσίου έχει περάσει στην ΕΔΗΣ). Η διαδικασία πρόσληψης συμβούλων για την πώληση έχει ήδη ξεκινήσει.

ΟΤΕ. Μία συναλλαγή που ενδέχεται να λάβει χώρα όποτε κριθεί ότι οι συνθήκες στις αγορές το επιτρέψουν και αφού έχει ολοκληρωθεί η σχετική διαδικασία διαβούλευσης με την Deutsche Telekom, η οποία διαθέτει συμβατικά δικαιώματα επ’ αυτής, είναι η πώληση του 5% του μετοχικού κεφαλαίου του ΟΤΕ, το οποίο έχει περάσει από το Ελληνικό Δημόσιο στο ΤΑΙΠΕΔ προς πώληση από πέρυσι τον Νοέμβριο με απόφαση της διυπουργικής επιτροπής αποκρατικοποιήσεων (ΦΕΚ Β΄ 3723). Και για αυτήν την ιδιωτικοποίηση η διαδικασία πρόσληψης συμβούλων έχει ξεκινήσει.

Λιμένας Αλεξανδρούπολης. Φέτος προγραμματίζεται να προχωρήσει και η κατάρτιση του σχεδίου αξιοποίησης των άλλων δέκα περιφερειακών λιμανιών του ΤΑΙΠΕΔ. Πρόκειται για τα λιμάνια Ηγουμενίτσας, Αλεξανδρούπολης, Λαυρίου, Καβάλας, Πατρών, Κέρκυρας, Ελευσίνας, Ραφήνας, Ηρακλείου και Βόλου, εκ των οποίων όσες δραστηριότητες ή και συνολικά δεν παραχωρηθούν, θα μεταφερθούν στην ΕΔΗΣ. Κύκλοι της λιμενικής βιομηχανίας εκτιμούν ότι πρώτη θα προχωρήσει μέσω διεθνούς διαγωνισμού η πώληση πλειοψηφικού πακέτου του Οργανισμού Λιμένα Αλεξανδρούπολης (ΟΛΑ). Για τα άλλα εννέα λιμάνια που λειτουργούν με τη μορφή της Ανώνυμης Εταιρείας, οι θεσμοί δέχονται εισηγήσεις σύμφωνα με τις οποίες είναι προτιμότερη η παραχώρηση επιμέρους δραστηριοτήτων.

 

Έξι «μνηστήρες» για τον ΔΕΣΦΑ

Για τον Διαχειριστή Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου (ΔΕΣΦΑ), το διοικητικό συμβούλιο του ΤΑΙΠΕΔ –σε συμφωνία με τα ΕΛΠΕ– αναμένεται σε επόμενη συνεδρίαση να αποφασίσει ποιοι εκ των έξι υποψηφίων που εκδήλωσαν μη δεσμευτικό ενδιαφέρον θα προκριθούν στη δεύτερη φάση του διαγωνισμού, ώστε να ξεκινήσει η διαδικασία εξέτασης των στοιχείων της εταιρείας από τους υποψηφίους και να γίνει η πρόσκληση υποβολής δεσμευτικών οικονομικών προσφορών αργότερα φέτος. Συγκεκριμένα, το αρχικό ενδιαφέρον τους για την απόκτηση του 66% του ΔΕΣΦΑ εκδήλωσαν, πρώτον, η κοινοπραξία των Snam (Ιταλία, 50%), Enagas (Ισπανία, 16,7%), Fluxys (Βέλγιο, 16,6%) και N.V. Nederlandse Gasunie (Γερμανία-Ολλανδία, 16,7%), δεύτερον, η Regasificadora del Noroeste (Ισπανία), τρίτον, η Integrated Utility Services Inc. (ΗΠΑ), τέταρτον η κοινοπραξία των Transgaz (επικεφαλής Ρουμανία) και GRTgaz (Γαλλία), πέμπτον, η Macquarie Infrastructure & Real Assets (Βρετανία) και, έκτον, η Powerglobe LLC (Κατάρ).

 

Τον Σεπτέμβριο υπογραφές για ΟΛΘ και ΤΡΑΙΝΟΣΕ

Η κυβέρνηση διά του Ταμείου Αποκρατικοποιήσεων (ΤΑΙΠΕΔ) επιταχύνει τη διαδικασία για το οικονομικό κλείσιμο της πώλησης του 100% της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και άμεσα, πιθανόν εντός Σεπτεμβρίου, να υπογράψει και τη σύμβαση πώλησης του 67% του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης. Απρόβλεπτο παραμένει έως ένα βαθμό το χρονοδιάγραμμα για την ολοκλήρωση της παραχώρησης του Ελληνικού εξαιτίας της πολυπλοκότητας της ιδιωτικοποίησης αλλά και των προβλημάτων που δημιουργούν ζητήματα όπως το δασικό και το αρχαιολογικό.

Η υπογραφή των αποκρατικοποιήσεων σε ΟΛΘ και ΤΡΑΙΝΟΣΕ σχεδιάζεται μάλιστα, εφόσον αυτό καταστεί δυνατόν, να γίνει παρουσία του Γάλλου προέδρου Εμανουέλ Μακρόν και του Ιταλού πρωθυπουργού Πάολο Τζεντιλόνι, αντίστοιχα, οι οποίοι αμφότεροι αναμένονται τις επόμενες εβδομάδες στην Αθήνα. Να σημειωθεί πως η περίπτωση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ αφορά την ολοκλήρωση της συναλλαγής, ενώ αυτή του ΟΛΘ τη σύμβαση αγοραπωλησίας μετοχών.

Στον ΟΛΘ –σε συνέχεια της ανακήρυξης της κοινοπραξίας της γαλλικών συμφερόντων CMA CGM, Terminal Link με την Deutsche Invest Equity Partners και την Belterra Investments ως προτιμώμενου επενδυτή για την απόκτηση του 67% των μετοχών– ο φάκελος της διαγωνιστικής διαδικασίας έχει ήδη υποβληθεί στο Ελεγκτικό Συνέδριο για προσυμβατικό έλεγχο. Η σύμβαση πώλησης μετοχών θα υπογραφεί μετά την έγκριση του Ελεγκτικού Συνεδρίου.

Στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ εκκρεμεί ακόμα η τροποποίηση της απόφασης του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, με βάση την οποία θα αποζημιώνεται η εταιρεία για τις δημόσιες υπηρεσίες που προσφέρει στις άγονες σιδηροδρομικές γραμμές τις οποίες εξυπηρετεί, προκειμένου να παρέχεται στο κοινό το δημόσιο αγαθό της δυνατότητας μεταφοράς με τον σιδηρόδρομο. Πληροφορίες θέλουν το ζήτημα να κλείνει άμεσα, ώστε να προχωρήσει η συναλλαγή με την πλειοδότρια Trenitalia.

 

Αισιοδοξία για απεμπλοκή της επένδυσης στο Ελληνικό

Υπό ένα (βέλτιστο) σενάριο ενδέχεται να υπάρξει χειροπιαστή πρόοδος και στην υπόθεση της παραχώρησης του πρώην αεροδρομίου του Ελληνικού, εντός των επόμενων μηνών. Αυτό προϋποθέτει αίσια έκβαση της ένστασης που υπέβαλε το ΤΑΙΠΕΔ μαζί με την «Ελληνικόν Α.Ε.» κατά της διαδικασίας δασικού χαρακτηρισμού ενός τμήματος της έκτασης. Κύκλοι του Ταμείου αισιοδοξούν πως η ένσταση θα έχει θετική κατάληξη για την επένδυση. Όσον αφορά το έτερο μεγάλο ζήτημα, με τις αξιώσεις να κηρυχθεί το σύνολο της έκτασης αρχαιολογικός χώρος, εκτιμάται ότι το μνημόνιο μεταξύ του υπουργείου Πολιτισμού και της «Ελληνικόν Α.Ε.», που αποδέχτηκε ο επενδυτής, και θα προστατεύσει τα όποια ευρήματα πολιτιστικής κληρονομιάς αλλά έχει και ισχυρότερες προβλέψεις από αυτές του αρχαιολογικού νόμου. Είναι δε εγκεκριμένο από το Κυβερνητικό Συμβούλιο Οικονομικής Πολιτικής και δημοσιευμένο σε ΦΕΚ. Αρα, στο βέλτιστο πάντοτε σενάριο, δεν αναμένεται να ανακύψει εκ νέου ζήτημα χαρακτηρισμού αρχαιολογικού χώρου εν γένει. Παράλληλα, ξεκίνησε η δημόσια διαβούλευση για τη Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΣΜΠΕ) και αφού ενσωματωθούν τυχόν παρατηρήσεις που προκύψουν και εγκριθεί, θα προχωρήσει η διαδικασία σύνταξης και έκδοσης του Προεδρικού Διατάγματος, ενδεχομένως εντός του έτους. Αυτά πάντοτε υπό τη βέλτιστη δυνατή εξέλιξη των πραγμάτων. Διότι αν το δασικό ή το αρχαιολογικό «αναβιώσουν», τότε η όλη επένδυση θα τεθεί εκ νέου εν αμφιβόλω...

Πρέπει να σημειωθεί, ακόμη, πως το Δημόσιο είναι συμβατικά δεσμευμένο να απομακρύνει τους χρήστες που καταλαμβάνουν τώρα την έκταση του πρώην αεροδρομίου, με εξαίρεση τα σωματεία ΑμεΑ και την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (FIR Αθηνών), τα οποία θα παραμείνουν εκεί. Το μεγαλύτερο πρόβλημα, μετά και την προ ολίγων μηνών απομάκρυνση των μεταναστών, εστιάζεται στην έκταση των 62 στρεμμάτων που καταλαμβάνει το αμαξοστάσιο των Οδικών Συγκοινωνιών Α.Ε. (ΟΣΥ).

(Πηγή: «Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ»)