Την στιγμή που στον ΟΣΕ και στην ΕΡΓΟΣΕ εμφανίζονται να σχεδιάζουν φαραωνικά έργα, που είναι τεχνικά δύσκολα και οικονομικά ασύμφορα, όπως η διασύνδεση του (υπό σχεδιασμό εδώ και 40 χρόνια) εμπορευματικού κέντρου στο Θριάσιο με τη Σφίγγα (Θήβα), είναι άγνωστο πότε θα δημοπρατηθούν έργα για την ολοκλήρωση του βασικού σιδηροδρομικού άξονα.

Την στιγμή που στον ΟΣΕ και στην ΕΡΓΟΣΕ εμφανίζονται να σχεδιάζουν φαραωνικά έργα, που είναι τεχνικά δύσκολα και οικονομικά ασύμφορα, όπως η διασύνδεση του (υπό σχεδιασμό εδώ και 40 χρόνια) εμπορευματικού κέντρου στο Θριάσιο με τη Σφίγγα (Θήβα), είναι άγνωστο πότε θα δημοπρατηθούν έργα για την ολοκλήρωση του βασικού σιδηροδρομικού άξονα.

Η δυστοκία για την προώθηση των νέων έργων, που σύμφωνα με τις εξαγγελίες θα είχαν προκηρυχθεί στο πρώτο εξάμηνο, αλλά και οι καθυστερήσεις στην προώθηση μελετών, προκαλούν ανησυχία στο υπουργείο Υποδομών.

Το μεγαλύτερο από τα νέα έργα της ΕΡΓΟΣΕ, η κατασκευή του τετραπλού σιδηροδρομικού διαδρόμου στο τμήμα Σιδηροδρομικός Σταθμός Αθηνών - Τρεις Γέφυρες, με υπογειοποίηση του δικτύου στην περιοχή Σεπολίων, προϋπολογισμού 125 εκατ. ευρώ, πάει από μήνα σε μήνα. Τώρα ακούγεται πως θα προκηρυχθεί εντός του επόμενου μήνα.

Εδώ και μήνες έπρεπε να προκηρυχθεί και το δεύτερο σημαντικό έργο της ΕΡΓΟΣΕ, από πλευράς προϋπολογισμού (φτάνει τα 95 εκατ. ευρώ), για την κατασκευή των σταθμών, της σηματοδότησης και ηλεκτροκίνησης κ.λπ. στο τμήμα Ροδοδάφνη – Ψαθόπυργος όπως και ο διαγωνισμός για την ηλεκτροκίνηση στο τμήμα Κιάτο - Ροδοδάφνη.

Εκκρεμούν, επίσης, διαγωνισμοί (που έχουν προγραμματιστεί για το δεύτερο εξάμηνο) όπως για την ολοκλήρωση του τμήματος Ψαθόπυργος - Μποζαΐτικα, για την ηλεκτροκίνηση κ.λπ. στο τμήμα Παλαιοφάρσαλος - Καλαμπάκα (προϋπολογισμού 43 εκατ. ευρώ) κ.λπ.

Οι καθυστερήσεις δεν περιορίζονται στους διαγωνισμούς. Σύμφωνα με διασταυρωμένες πληροφορίες, οι αργές διαδικασίες με τις απαλλοτριώσεις έχουν οδηγήσει σε προσφυγή του εργολάβου που έχει αναλάβει το τμήμα Κιάτο – Ροδοδάφνη. Ο εργολάβος (η ΜΕΤΚΑ που απορροφήθηκε από τη Μυτιληναίος) διεκδικεί 16 εκατ. ευρώ για «περιπορείες» και όλα δείχνουν πως θα δικαιωθεί. Για να καταλάβετε την κατάσταση στην οποία βρίσκονται τα σιδηροδρομικά έργα, οι συγκεκριμένες απαλλοτριώσεις έπρεπε να έχουν γίνει από την προηγούμενη εργολαβία (η ΜΕΤΚΑ αντικατέστησε εργολάβο που «αποχώρησε» από το έργο) και ακόμα δεν έχουν τελειώσει!

Στελέχη του ΟΣΕ επισημαίνουν πως «αντί να προχωρήσουν στα υφιστάμενα έργα ώστε να τελειώσει επιτέλους το βασικό σιδηροδρομικό δίκτυο της ώρας οι διοικούντες προωθούν σχέδια όπως η σύνδεση Θριασίου – Θήβας που θα κοστίσει σχεδόν όσο ο Δυτικός Άξονας εξαιτίας των τεράστιων αποκλίσεων».

Οι ίδιοι προσθέτουν πως ακόμα και ο προσανατολισμός του (υπό σχεδιασμό) εμπορευματικού κέντρου στο Θριάσιο καθιστά ακριβότερη τη σύνδεση με τη Σφίγγα. Το σχέδιο που κυκλοφορεί τους τελευταίους μήνες στα γραφεία του ΟΣΕ προβλέπει την παράκαμψη του υφιστάμενου σιδηροδρομικού δικτύου με σύνδεση Θριασίου – Σφίγγας, με διπλή γραμμή, μήκους περίπου 50 χιλιόμετρα. Πάντως στο τμήμα ΣΚΑ – Οινόη το οποίο υποτίθεται πως θα αποφορτίσει η παράκαμψη, στην ΕΡΓΟΣΕ φρόντισαν να βάλουν τάχιστα την ηλεκτροκίνηση, χωρίς να έχουν ολοκληρωθεί τα έργα πολιτικού μηχανικού.

Εν μέσω των καθυστερήσεων στους νέους διαγωνισμούς και τις μελέτες, στην ΕΡΓΟΣΕ βλέπουν πρώην διευθυντές οι οποίοι είχαν τοποθετηθεί (και στη συνέχεια «ξηλωθεί») από διοικήσεις που είχαν διοριστεί από προηγούμενες κυβερνήσεις, να επιστρέφουν σήμερα πανηγυρικά σε καίριες θέσεις. Ταυτόχρονα καταγράφονται αλλαγές στα μέλη επιτροπών αξιολόγησης μελετών για μεγάλα έργα με αποτέλεσμα αρκετοί να αναρωτιούνται αν είναι αιτιολογημένες ή αυθαίρετες.

 

(Πηγή: euro2day.gr)