Μπορεί
να παραμένει κάτω από το "ραντάρ”, αλλά η τακτική που υιοθετεί ο Σύλλογος
Εργαζομένων της "Εγνατία Οδός” (ΣΕΤΕΟ) έχει πλήρως ξεδιπλωθεί και είναι
ιδιαίτερα αποτελεσματική. Σταματά τους διαγωνισμούς για την κατασκευή νέων
σταθμών διοδίων, πραγματοποιώντας 24ωρες απεργίες τις ημέρες που διεξάγεται η
διαγωνιστική διαδικασία.
Μέχρι
σήμερα, το σωματείο, που αντιδρά στην τοποθέτηση νέων σταθμών διοδίων, αλλά και
στην ιδιωτικοποίηση της Εγνατίας Οδού, κάνοντας χρήση του συνταγματικού
δικαιώματος της απεργίας, έχει πετύχει να αναβάλει τρεις διαγωνισμούς. Η
τακτική αυτή, όπως αναφέρεται σε τοπικό ιστότοπο, επιτρέπει στο Δήμο Καβάλας, που έχει
προσφύγει στο Συμβούλιο της Επικρατείας κατά της κατασκευής νέων σταθμών
διοδίων, να κερδίσει πολύτιμο χρόνο. Αντίστοιχη προσφυγή έχει υποβάλει στο ΣτΕ
και ο Δήμαρχος Αλεξανδρούπολης-γνωστός από το αντάρτικο κατά της επένδυσης
χρυσού- Ευάγγελος Λαμπάκης.
Οι νέοι σταθμοί διοδίων
Ωστόσο,
το συνταγματικό δικαίωμα της απεργίας φαίνεται να προσκρούει στις δεσμεύσεις
που έχει αναλάβει η Ελλάδα έναντι των δανειστών. Στο πλαίσιο αυτό, τον Ιούνιο
οι υπουργοί Οικονομικών και Υποδομών Ευκλ. Τσακαλώτος και Χρ.Σπίρτζης υπέγραψαν
την απόφαση για τη χωροθέτηση σταθμών διοδίων και τον προσδιορισμό των τελών
διοδίων στον αυτοκινητόδρομο που συνδέει την Ηγουμενίτσα με τους Κήπους Έβρου.
Η
συγκεκριμένη απόφαση, που προβλέπει την
τοποθέτηση 18 μετωπικών και 20 πλευρικών σταθμών, είχε καθυστερήσει λόγω των
αρχικών αντιρρήσεων του Χρ. Σπίρτζη, ενώ, πλέον, την σκυτάλη του
"αντάρτικου” έχει παραλάβει ο Σύλλογος Εργαζομένων της εταιρείας.
Ως
αποτέλεσμα, η απόφαση Σπίρτζη-Τσακαλώτου αναμένεται να παραμείνει επί μακρόν
ανεφάρμοστη τουλάχιστον ως προς το χρονοδιάγραμμα έναρξης λειτουργίας των νέων
σταθμών διοδίων.
Για
παράδειγμα, οι σταθμοί διοδίων Καβάλας (476ο χλμ) και Στρυμονικού, των οποίων
τους διαγωνισμούς ανέβαλε το Σωματείο εργαζομένων, προβλέπεται να λειτουργήσουν
στις 10 Οκτωβρίου, κάτι που μοιάζει, πια,
ανέφικτο.
Βέβαια,
δεδομένου ότι ορισμένοι σταθμοί-όπως της Μέστης Έβρου- ήδη, κατασκευάζονται, οι
διαδικασίες, έστω και με βραδύτερους ρυθμούς, τοποθέτησης διοδίων συνεχίζονται.
Σήμερα
στον αυτοκινητόδρομο υπάρχουν οκτώ σταθμοί, ενώ, σύμφωνα με όσα έχει αναφέρει ο πρόεδρος της Εγνατίας Οδού, Απ.
Αντωνούδης, οι 20 πλευρικοί σταθμοί δεν θα είναι δυνατόν να λειτουργήσουν πριν
από το 2018. Και αυτό επειδή μόνο για την εκπόνηση των μελετών περιβαλλοντικών
επιπτώσεων απαιτούνται περίπου οκτώ μήνες, οι απαλλοτριώσεις δεν έχουν ακόμη
ολοκληρωθεί, ενώ για ορισμένους σταθμούς εκκρεμεί η απόφαση χρηματοδότησης ή το
πράσινο φως από το Ελεγκτικό Συνέδριο.
Σύμφωνα
με το αρχικό χρονοδιάγραμμα θα πρέπει να τεθούν σε λειτουργία:
-
σήμερα 31 Αυγούστου των μετωπικών σταθμών Παμβώτιδας (77ο χλμ.), Μέστης (580ο
χλμ.), Ιεροπηγής (62ο χλμ. κάθετου άξονα Ιεροπηγής - Κρυσταλλοπηγής) και
Ευζώνων (70ό χλμ. κάθετου άξονα Χαλάστρας – Ευζώνων). Ωστόσο, αναμένεται
ολιγοήμερη καθυστέρηση ωσότου εκδοθεί η απαιτούμενη ΚΥΑ.
- Στις 10 Οκτωβρίου οι σταθμοί Θεσσαλονίκης (322ο χλμ.),
Ασπροβάλτας (396ο χλμ.), Καβάλας (476ο χλμ.) και Στρυμονικού (45ο χλμ. κάθετου
άξονα Λαγκαδά – Προμαχώνα).
- Την 1η Νοεμβρίου οι μετωπικοί σταθμοί
Σιάτιστας (186ο χλμ.) και Αρδάνιου (648ο χλμ.) και όλοι οι πλευρικοί σταθμοί.
Τις
διαφορετικές "ταχύτητες”, ως προς την πορεία τοποθέτησης σταθμών διοδίων,
συμπληρώνει η προώθηση από το υπουργείο Υποδομών ολοκληρωμένου αναλογικού συστήματος
διοδίων-- έχει δεσμευθεί για την έναρξη λειτουργίας του το 2017 - που επιτρέπει "πιο δίκαιες” χρεώσεις.
Σημειώνεται
ότι το κόστος της διαδρομής Ιωάννινα-Αλεξανδρούπολη, σήμερα ανέρχεται σε 18
ευρώ (0,03 ευρώ / χλμ) και θα αυξηθεί σε 33,5 ευρώ (0,05 ευρώ / χλμ) μετά την
ολοκλήρωση της εγκατάστασης των σταθμών.
Η ιδιωτικοποίηση
Το
ερώτημα βέβαια, είναι εάν ο διαγωνισμός για την αποκρατικοποίηση της Εγνατίας
Οδού προχωρήσει βάσει χρονοδιαγράμματος, το οποίο προβλέπει τη δημοσιοποίηση
των προσκλήσεων εκδήλωσης ενδιαφέροντος και κατάθεσης δεσμευτικών προσφορών
μέχρι το τέλος της χρονιάς.
Αυτό
καθώς ακόμη δεν έχουν προσδιοριστεί ούτε η ακριβής διάρκεια της περιόδου
παραχώρησης, ούτε και από ποιον θα αναληφθεί η αποπληρωμή του δανείου της Εγνατίας
Οδού.
Το
μόνο βέβαιο είναι ότι ο διαγωνισμός αναμένεται να προσελκύσει όλες τις μεγάλες
τεχνικές εταιρείες.
(Πηγή:
capital.gr)