Ο εκλογικός θρίαμβος της Γερμανίδας καγκελαρίου
Αγκελα Μέρκελ στις 24 Σεπτεμβρίου είναι πιθανό να ακολουθηθεί από
οικονομική καταστροφή. Η τέταρτη θητεία της ως καγκελαρίου θα συμπέσει
με την επιδίωξη για καθαρότερη ατμόσφαιρα σε πόλεις και χαμηλότερες
εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα, αιτήματα που θα επιταχύνουν την άνοδο
των ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Η εξέλιξη θα μπορούσε να μεταμορφώσει τη
γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία από παγκοσμίως θαυμαστή πηγή οικονομικής
δύναμης σε διαρθρωτική αδυναμία. Ο κλάδος της αυτοκινητοβιομηχανίας
απασχολεί άμεσα και έμμεσα περίπου ένα εκατομμύριο εργαζομένους.
Τα δύο τρίτα από αυτές τις θέσεις εργασίας εξαρτώνται από μια
τεχνολογία που μπορεί να είναι, σύντομα, παρωχημένη: τη μηχανή
εσωτερικής καύσης. Ερευνητές του γερμανικού οικονομικού ινστιτούτου Ifo
υπολόγισαν τον Ιούνιο πως μία στις δέκα θέσεις εργασίας στη γερμανική
οικονομία εξαρτάται από τους κινητήρες βενζίνης και πετρελαίου. Αυτό
αποτελεί πρόβλημα όταν σε μία δεκαετία το ένα στα τέσσερα αυτοκίνητα που
θα πωλείται θα είναι ηλεκτρικό, σύμφωνα με πρόβλεψη της Daimler.
Ενδεχόμενη απαγόρευση της κυκλοφορίας ρυπογόνων αυτοκινήτων με κινητήρα
ντίζελ θα μπορούσε να επιταχύνει τη στροφή προς τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα.
Το ίδιο αποτέλεσμα θα μπορούσε να έχει και η μείωση του κόστους των
μπαταριών. Η παρακμή της αυτοκινητοβιομηχανίας θα συνέβαινε σε μια
δύσκολη στιγμή για τη Γερμανία. Η κεντρική τράπεζα της χώρας είχε
προειδοποιήσει τον περασμένο Ιούνιο πως ο υψηλότερος βιώσιμος ρυθμός
ανάπτυξης που μπορεί να πετύχει η οικονομία της θα υποχωρήσει το 2019
στο αναιμικό 1,2%, εν μέρει εξαιτίας της έλλειψης εξειδικευμένου
προσωπικού. Πολιτικές επιλογές που είχε κάνει η κ. Μέρκελ στο παρελθόν
θα μπορούσαν να περιορίσουν επίσης τη δυνατότητα της γερμανικής
οικονομίας να προσαρμοστεί σε οικονομικά πλήγματα. Ο κατώτατος μισθός
έχει σχεδιαστεί με τέτοιο τρόπο ώστε είναι άκαμπτος και είναι υπερβολικά
υψηλός για την ανατολική Γερμανία. Οι συντάξεις που χορηγεί το κράτος
είναι πιο γενναιόδωρες ενώ δεν έχουν γίνει επαρκείς επενδύσεις στις
δημόσιες υποδομές τα τελευταία χρόνια. Η κατάσταση γίνεται ακόμη
χειρότερη αν αναλογιστεί κανείς πως οι γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες
έχουν μείνει πίσω από τους ανταγωνιστές τους στην τεχνολογία ηλεκτρικών
αυτοκινήτων. Γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν καταθέσει το 40% από
τις πατέντες που σχετίζονται με κινητήρες εσωτερικής καύσης μεταξύ 2010
και 2016, αλλά μόνο το 15% αυτών που σχετίζονται με τεχνολογία
μπαταριών, σύμφωνα με τη μελέτη του οικονομικού ινστιτούτου Ifo. Και
στις πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων εταιρείες όπως η Renault-Nissan και
η αμερικανική Tesla προηγούνται σημαντικά σε σύγκριση με τις γερμανικές
αυτοκινητοβιομηχανίες.
Η κ. Μέρκελ θα μπορούσε να αρθεί στο ύψος των περιστάσεων εάν δώσει
στην αυτοκινητοβιομηχανία κίνητρα για να εγκαταλείψει τον κινητήρα
εσωτερικής καύσης. Επίσης θα μπορούσε να στείλει δυνατό σήμα εάν
υιοθετούσε την πρωτοβουλία της Γαλλίας και της Βρετανίας, που έχουν
ανακοινώσει πως θα απαγορεύσουν την κυκλοφορία αυτοκινήτων με κινητήρα
εσωτερικής καύσης από το 2040 και μετά. Αν δεν υπάρξουν τέτοια κίνητρα
και αντικίνητρα, τότε υπάρχει ο κίνδυνος η γερμανική
αυτοκινητοβιομηχανία να γίνει η βιομηχανία κάρβουνου του 21ου αιώνα.
(από την εφημερίδα "ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ")