Διαβούλευση της ΡΑΕ για τις Προτάσεις του ACER Περί της Κατανομής Δυναμικότητας και της Διαχείρισης Συμφόρησης

Διαβούλευση της ΡΑΕ για τις Προτάσεις του ACER Περί της Κατανομής Δυναμικότητας και της Διαχείρισης Συμφόρησης
energia.gr
Δευ, 4 Σεπτεμβρίου 2017 - 18:07
Η ΡΑΕ ανακοινώνει τη διενέργεια δημόσιας διαβούλευσης επί των προτάσεών του ACER, οι οποίες τροποποιούν τις προτάσεις των ΟΔΑΗΕ σχετικά τις Εναρμονισμένες Μέγιστες και Ελάχιστες Τιμές Εκκαθάρισης για την Ενιαία Διασύνδεση των Αγορών Επόμενης Ημέρας και για την Ενιαία Ενδοημερήσια Σύζευξη κατά τα άρθρα 41 και 54 του Κανονισμού, στην ιστοσελίδα του ACER. Οι ενδιαφερόμενοι καλούνται να υποβάλλουν τις απόψεις τους στον ACER στο πλαίσιο της ως άνω Δημόσιας Διαβούλευσης έως τις 15 Σεπτεμβρίου 2017 και να τις κοινοποιήσουν στη ΡΑΕ

Η ΡΑΕ ανακοινώνει τη διενέργεια δημόσιας διαβούλευσης επί των προτάσεών του ACER, οι οποίες τροποποιούν τις προτάσεις των ΟΔΑΗΕ σχετικά τις Εναρμονισμένες Μέγιστες και Ελάχιστες Τιμές Εκκαθάρισης για την Ενιαία Διασύνδεση των Αγορών Επόμενης Ημέρας και για την Ενιαία Ενδοημερήσια Σύζευξη κατά τα άρθρα 41 και 54 του Κανονισμού, στην ιστοσελίδα του ACER. Οι ενδιαφερόμενοι καλούνται να υποβάλλουν τις απόψεις τους στον ACER στο πλαίσιο της ως άνω Δημόσιας Διαβούλευσης έως τις 15 Σεπτεμβρίου 2017 και να τις κοινοποιήσουν στη ΡΑΕ.

Ειδικότερα, όπως αναφέρει η ανακοίνωση της Αρχής, στο πλαίσιο επίτευξης της ενιαίας ευρωπαϊκής αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας (Target model), εξεδόθη, κατ’ αρχήν, ο Κανονισμός (ΕΚ) υπ’ αριθ. 714/2009 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 13ης Ιουλίου 2009 σχετικά με τους όρους πρόσβασης στο δίκτυο για τις διασυνοριακές ανταλλαγές ηλεκτρικής ενέργειας και την κατάργηση του Κανονισμού (ΕΚ) αριθ. 1228/2003.

Στη συνέχεια, με εξουσιοδότηση που προβλέπεται στο άρθρο 18 του Κανονισμού (ΕΚ) 714/ 2009 και σύμφωνα με το άρθρο 290 ΣΛΕΕ, εξεδόθη από την Επιτροπή ο υπ’ αριθ. 2015/ 1222 Κανονισμός (ΕΕ) της 24ης Ιουλίου 2015 (εφεξής ο «Κανονισμός»), με τον οποίο καθορίζονται κατευθυντήριες γραμμές σχετικά με τη διαζωνική κατανομή της δυναμικότητας και τη διαχείριση της συμφόρησης στην αγορά της επόμενης ημέρας και στην ενδοημερήσια αγορά στα Κράτη Μέλη.

Κατά τα προβλεπόμενα στον Κανονισμό, οι Διαχειριστές Συστημάτων Μεταφοράς (ΔΣΜ ή TSOs) καθώς και οι Ορισθέντες Διαχειριστές Αγοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΟΔΑΗΕ ή ΝΕΜΟs) καταρτίζουν τους όρους και τις προϋποθέσεις ή μεθοδολογίες που απαιτούνται από τον Κανονισμό και τα υποβάλλουν προς έγκριση στις αρμόδιες ρυθμιστικές αρχές εντός των αντίστοιχων προθεσμιών που προβλέπονται στον παρόντα κανονισμό.

Ειδικότερα, η ΡΑΕ, λαμβάνοντας υπόψιν:

(α) Το άρθρο 41 του Κανονισμού (ΕΕ) 2015/ 1222 της 24ης Ιουλίου 2015 (εφεξής ο «Κανονισμός») το οποίο προβλέπει:

«1. Εντός 18 μηνών από την έναρξη ισχύος του παρόντος κανονισμού, όλοι οι ΝΕΜΟ, σε συνεργασία με τους σχετικούς ΔΣΜ, εκπονούν πρόταση σχετικά με εναρμονισμένες μέγιστες και ελάχιστες τιμές εκκαθάρισης προς εφαρμογή σε όλες τις ζώνες προσφοράς που συμμετέχουν στην ενιαία διασύνδεση των αγορών επόμενης ημέρας. Στην πρόταση περιλαμβάνεται εκτίμηση της αξίας απώλειας φορτίου (value of lost load) Η πρόταση υπόκειται σε διαβούλευση σύμφωνα με το άρθρο 12.

2. Όλοι οι ΝΕΜΟ υποβάλλουν την πρόταση στις ρυθμιστικές αρχές προς έγκριση. Όταν κράτος μέλος προβλέπει ότι αρχή διαφορετική από την εθνική ρυθμιστική αρχή έχει την εξουσία να εγκρίνει τις μέγιστες και ελάχιστες τιμές εκκαθάρισης σε εθνικό επίπεδο, η ρυθμιστική αρχή διαβουλεύεται με την αρμόδια αρχή σχετικά με τις επιπτώσεις της πρότασης στις εθνικές αγορές. Μετά τη λήψη απόφασης προς έγκριση από όλες τις ρυθμιστικές αρχές, όλοι οι ΝΕΜΟ ενημερώνουν τους σχετικούς ΔΣΜ σχετικά με την απόφαση, χωρίς αδικαιολόγητη καθυστέρηση.»

(β) Το άρθρο 54 του Κανονισμού το οποίο προβλέπει:

« 1. Εντός 18 μηνών από την έναρξη ισχύος του παρόντος κανονισμού, όλοι οι ΝΕΜΟ, σε συνεργασία με τους σχετικούς ΔΣΜ, εκπονούν πρόταση σχετικά με την εναρμόνιση των μέγιστων και ελάχιστων τιμών προσφοράς οι οποίες πρέπει να εφαρμόζονται σε όλες τις ζώνες προσφοράς που συμμετέχουν στην ενιαία ενδοημερήσια σύζευξη. Στην πρόταση περιλαμβάνεται εκτίμηση της αξίας απώλειας φορτίου (value of lost load) Η πρόταση υπόκειται σε διαβούλευση σύμφωνα με το άρθρο 12.

2. Όλοι οι ΝΕΜΟ υποβάλλουν την πρόταση σε όλες τις ρυθμιστικές αρχές προς έγκριση. Όταν κράτος μέλος προβλέπει ότι αρχή διαφορετική από την εθνική ρυθμιστική αρχή έχει την εξουσία να εγκρίνει τις μέγιστες και ελάχιστες τιμές εκκαθάρισης σε εθνικό επίπεδο, η ρυθμιστική αρχή διαβουλεύεται με την αρμόδια αρχή σχετικά με τις επιπτώσεις της πρότασης στις εθνικές αγορές.»

(γ) Το άρθρο 9 του Κανονισμού το οποίο προβλέπει:

«…6. Οι προτάσεις για τους ακόλουθους όρους και προϋποθέσεις ή μεθοδολογίες υπόκεινται στην έγκριση όλων των ρυθμιστικών αρχών: …

θ) τις μέγιστες και ελάχιστες τιμές, σύμφωνα με το άρθρο 41 παράγραφος 1 και το άρθρο 54 παράγραφος 2·

10. Όταν για την έγκριση όρων και προϋποθέσεων ή μεθοδολογιών απαιτείται απόφαση από περισσότερες της μιας ρυθμιστικές αρχές, οι αρμόδιες ρυθμιστικές αρχές διαβουλεύονται και συνεργάζονται στενά και συντονίζονται μεταξύ τους, με στόχο την επίτευξη συμφωνίας. Κατά περίπτωση, οι αρμόδιες ρυθμιστικές αρχές λαμβάνουν υπόψη τη γνώμη του Οργανισμού.

Οι ρυθμιστικές αρχές λαμβάνουν αποφάσεις σχετικά με όρους και προϋποθέσεις ή μεθοδολογίες που υποβλήθηκαν σύμφωνα με τις παραγράφους 6, 7 και 8, εντός έξι μηνών από την παραλαβή των όρων και προϋποθέσεων ή μεθοδολογιών από τη ρυθμιστική αρχή ή, κατά περίπτωση, από την τελευταία εμπλεκόμενη ρυθμιστική αρχή.

11. Όταν δεν κατέστη δυνατόν οι ρυθμιστικές αρχές να καταλήξουν σε συμφωνία εντός της περιόδου που αναφέρεται στην παράγραφο 10, ή κατόπιν κοινού αιτήματός τους, ο Οργανισμός εκδίδει απόφαση σχετικά με τους υποβληθέντες όρους και προϋποθέσεις ή μεθοδολογίες εντός έξι μηνών, σύμφωνα με το άρθρο 8 παράγραφος 1 του κανονισμού (ΕΚ) αριθ. 713/2009. …»

(δ) Τις υπ. αριθμ. 699/2017 (ΦΕΚ Β’ 2807/10.08.2017) και 700/2017 (ΦΕΚ Β’ 2807/10.08.2017) Αποφάσεις ΡΑΕ με τις οποίες ομόφωνα οι Εθνικές Ρυθμιστικές Αρχές αποφάσισαν να υποβάλλουν αίτημα προς τον ΟΣΡΑΕ (ACER) για την έκδοση απόφασης σχετικά με τις Εναρμονισμένες Μέγιστες και Ελάχιστες Τιμές Εκκαθάρισης για την Ενιαία Διασύνδεση των Αγορών Επόμενης Ημέρας και για την Ενιαία Ενδοημερήσια Σύζευξη αντίστοιχα κατά τα άρθρα 41 και 54 του Κανονισμού.

(ε) Το άρθρο 29 του Ν. 4001/2011 (ΦΕΚ Α’ 179), ως ισχύει, το οποίο προβλέπει: « … Η ΡΑΕ δεν υποχρεούται να προβαίνει σε δημόσια διαβούλευση στις περιπτώσεις που έχει προηγηθεί δημόσια διαβούλευση από ευρωπαϊκούς φορείς, όπως ΕΕ, ΟΣΡΑΕ (ACER), ENTSO-e, JAO, SEE CAO, σχετικά με την εφαρμογή του Κανονισμού (ΕΚ) 714/2009 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 13ης Ιουλίου 2009 σχετικά με τους όρους πρόσβασης στο δίκτυο για τις διασυνοριακές ανταλλαγές ηλεκτρικής ενεργείας και την κατάργηση του Κανονισμού (ΕΚ) αριθμ. 1228/2003, καθώς και του Κανονισμού (ΕΕ) 2015/1222 της Επιτροπής της 24ης Ιουλίου 2015 σχετικά με τον καθορισμό κατευθυντήριων γραμμών για την κατανομή της δυναμικότητας και τη διαχείριση της συμφόρησης, αλλά ανακοινώνει τη διενέργειά τους στην ιστοσελίδα της, προκειμένου να λάβουν γνώση και να υποβάλουν τυχόν σχόλιά τους οι Συμμετέχοντες.»