Οι τιμές πώλησης του υγραερίου κίνησης από τα πρατήρια που αδειοδοτήθηκαν πρόσφατα, αλλά και θέματα ασφάλειας που προκύπτουν από την παράνομη χρήση προμήθεια υγραερίου για κίνηση, βρέθηκαν στο επίκεντρο της Κοινοβουλευτικής Επιτροπή Ενέργειας κατά της συζήτηση του θέματος την Τρίτη.

Οι τιμές πώλησης του υγραερίου κίνησης από τα πρατήρια που αδειοδοτήθηκαν πρόσφατα, αλλά και θέματα ασφάλειας που προκύπτουν από την παράνομη χρήση προμήθεια υγραερίου για κίνηση, βρέθηκαν στο επίκεντρο της Κοινοβουλευτικής Επιτροπή Ενέργειας κατά της συζήτηση του θέματος την Τρίτη.

Σύμφωνα με ρεπορτάζ του κυπριακού πρακτορείου ειδήσεων, τον περασμένο μήνα δύο πρατήρια στη Λευκωσία ξεκίνησαν για πρώτη φορά να προμηθεύουν υγραέριο κίνησης στους καταναλωτές, ύστερα από την εξασφάλιση όλων των σχετικών αδειών.

Σύμφωνα με ενημέρωση του Υπουργείο Εσωτερικών στην Επιτροπή, υποβλήθηκαν 29 αιτήσεις για παροχή υγραερίου κίνησης, από τις οποίες μέχρι στιγμής εγκρίθηκαν ήδη δύο. Από αυτές 18 έχουν λάβει πολεοδομική άδεια και 4 είναι έτοιμες να εγκριθούν. Για άλλες 5 έχουν εκδοθεί σχετικά πιστοποιητικά. Ένα νέο πρατήριο είναι έτοιμο να λειτουργήσει στην Τίμη της Πάφου αφού υποβάλει κάποια έγγραφα στο Τμήμα Επιθεώρησης Εργασίας. Για άλλα δύο πρατήρια, ένα στη Λευκωσία και ένα στη Λεμεσό θα πρέπει να ολοκληρωθούν οι τελικές εργασίες για να εκδοθεί σχετικό πιστοποιητικό.

Την ίδια ώρα, εντός της Επιτροπής, ακούστηκαν διαμαρτυρίες για την ιδιαίτερα υψηλή τιμή στην οποία πωλείται το υγραέριο κίνησης αυτή τη στιγμή στην Κύπρο, αφού στα 78 σεντ το λίτρο θεωρείται αρκετά πιο υψηλή από τον μέσο όρο των κρατών-μελών της ΕΕ. Εκ μέρους του Υπουργείου Εμπορίου αναφέρθηκε ότι σε σχέση με το υγραέριο θέρμανσης, το υγραέριο κίνησης έχει φόρο κατανάλωσης 7 σεντ και ΦΠΑ 19% με αποτέλεσμα η τιμή να είναι αυξημένη. Πρόσθεσε ότι το Υπουργείο είναι στη διαδικασία να γίνει συνδρομητής στην πλατφόρμα Platts, για να παρακολουθεί τις τιμές του υγραερίου κίνησης σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες.

Την ίδια ώρα ο Πρόεδρος της Παγκύπριας Ένωσης Καταναλωτών και Ποιότητας Ζωής Λουκάς Αριστοδήμου επέκρινε το Υπουργείο Εμπορίου ότι δεν ασχολήθηκε καθόλου με το θέμα τις τιμής του υγραερίου κίνησης και είπε πως ο ίδιος με την παρακολούθηση των τιμών από την επίσημη σελίδα της ΕΕ, διαπίστωσε ότι ο μέσος όρος στον οποίο πωλείται στην ΕΕ είναι 55 σεντ. Είπε επίσης ότι το κράτος, όταν δεν υπάρχει ανταγωνισμός, έχει το δικαίωμα να θέσει το πλαίσιο για τη διαμόρφωση της τιμής.

Όσον αφορά θέματα ασφάλειας, που προκύπτουν από την παράνομη προμήθεια υγραερίου για κίνηση οχημάτων, εκπρόσωποι του Τμήματος Επιθεώρησης Εργασίας και του Τμήματος Τελωνείων, ανέφεραν ότι βρίσκονται σε συνεργασία για τη λήψη μέτρων, ενώ γίνεται διερεύνηση περιπτώσεων, όπου υπάρχουν καταγγελίες.

Σε δηλώσεις του στους δημοσιογράφους, ο Πρόεδρος της Επιτροπής Άγγελος Βότσης αναφέρθηκε στην υποβολή αιτήσεων και αδειοδότηση πρατηρίων για υγραέριο κίνησης στην Κύπρο, η οποία όπως είπε, έγινε μετά την μεγάλη προσπάθεια της Επιτροπής. Εξέφρασε την ελπίδα στην επόμενη συνάντηση που θα γίνει σε 3-4 εβδομάδες να ολοκληρωθεί η συζήτηση και να δουν πόσα νέα πρατήρια έχουν πάρει τελική έγκριση και πού, ώστε να τα γνωρίζει ο κόσμος και να σταματήσει να τροφοδοτεί τα αυτοκίνητά του παράνομα με υγραέριο κίνησης.

Κάλεσε επίσης το κοινό να καταγγέλλει την παράνομη πώληση υγραερίου σε μη αδειοδοτημένους χώρους, ώστε να υπάρχει ο μεγαλύτερος δυνατός έλεγχος της παράνομης εμπορίας.

Σε σχέση με τις τιμές, είπε ότι σήμερα το υγραέριο πωλείται στα πρατήρια 78 σεντ το λίτρο και ζητήθηκε από το Υπουργείο Εμπορίου να δοθούν συγκριτικοί πίνακες με άλλα κράτη-μέλη της ΕΕ.

Ο βουλευτής του ΔΗΣΥ Ανδρέας Κυπριανού, ανέφερε ότι σήμερα περίπου 350 οχήματα χρησιμοποιούν υγράεριο για σκοπούς κίνησης. Συνεχάρη το Υπουργείο Εσωτερικών που έχει προχωρήσει στην αδειοδότηση αυτών των πρατηρίων, έτσι ώστε σήμερα να υπάρχουν νόμιμα πρατήρια με πιστοποιητικό τελικής έγκρισης.

Έθιξε παράλληλα το πρόβλημα της τιμής αναφέροντας ότι για να μετατραπεί ένα όχημα σε κινούμενο με υγραέριο υπάρχει ένα κόστος 1500 με 2000 ευρώ και για να γίνει ελκυστικό κάτι τέτοιο δεν αρκεί μια διαφορά 42 περίπου σεντ, από το €1,20 στο λίτρο που πωλούνται τα υγρά καύσιμα, στα €0,78. Στις επόμενες συνεδρίες, ανέφερε θα εξεταστούν τα θέματα τιμών, το πώς δημιουργούνται κίνητρα αλλά και θέματα φορολογίας.

Ο βουλευτής του ΑΚΕΛ Κώστας Κώστα ανέφερε ότι η εισαγωγή του υγραερίου στην κίνηση οχημάτων γίνεται με πέραν των 4 ετών καθυστέρηση από την πολιτική απόφαση της προηγούμενης Κυβέρνησης, αφού όπως είπε η παρούσα Κυβέρνηση καθυστέρησε να υλοποιήσει το σχεδιασμό που είχε παραλάβει.

Πρόσθεσε ότι η Κύπρος έχασε περίπου τρία χρόνια από την εξαίρεση που ενέκρινε η ΕΕ για την περίοδο 2014-2021 σε σχέση με τον φόρο κατανάλωσης στο υγραέριο κίνησης. Υπενθύμισε ότι ο φόρος κατανάλωσης είναι μόνο 7 σεντ το λίτρο, ενώ στη βενζίνη και στο πετρέλαιο είναι 49 σεντ το λίτρο. Εκφράζοντας την ελπίδα οι καθυστερήσεις να οφείλονται μόνο σε γραφειοκρατικές διαδικασίες και όχι σε άλλες σκοπιμότητες και συμφέροντα, σημείωσε ότι η εισαγωγή της υγραεριοκίνησης οφείλεται στην έντονη πίεση που άσκησε στην εκτελεστική εξουσία η Επιτροπή Ενέργειας.

Τόνισε επίσης ότι η τιμή πώλησης του υγραερίου κίνησης στα 79 σεντ το λίτρο, φαίνεται να είναι πολύ υψηλή και 40% πιο ακριβή από τη μέση τιμή πώλησης στην ΕΕ που είναι σήμερα 55 σεντ το λίτρο.

Έκανε επίσης έκκληση στις αρμόδιες αρχές να προχωρήσουν πιο γρήγορα στην αδειοδότηση και άλλων πρατηρίων καθώς και στο Υπουργείο Ενέργειας να ελέγξει τον τρόπο υπολογισμού της τιμής του υγραερίου κίνησης για να μην υπάρξουν φαινόμενα αισχροκέρδειας και για να μην λειτουργήσει η τιμή ως αντικίνητρο για τη χρήση του καυσίμου.

Ο βουλευτής της ΕΔΕΚ Ηλίας Μυριάνθους εξέφρασε ανησυχίες ότι το πρόβλημα με τις αυξημένες τιμές θα επαναληφθεί και σε αυτή τη μορφή καυσίμου όπως και στα υγρά καύσιμα. Όπως είπε, όταν η τιμή του υγραερίου κίνησης βρίσκεται στα 79 σεντ ανά λίτρο και βασικά πέραν του 40% αυξημένο απ’ ότι ισχύει σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες, θα λειτουργήσει ως αντικίνητρο για χρήση του συγκεκριμένου καυσίμου από τους καταναλωτές. Πρόσθεσε ότι αν πραγματικά η Κύπρος ως κράτος, επιθυμεί την προώθηση αυτού του εναλλακτικού καυσίμου θα πρέπει πέραν των οποιονδήποτε ελέγχων και παρεμβάσεων της Επιτροπής Ανταγωνισμού για πιθανή χειραγώγηση των τιμών από τους εισαγωγείς, να δοθούν και κίνητρα και να εφαρμοστούν εκείνες οι πολιτικές που να το καθιστούν ελκυστικό στην εφαρμογή του.