ΕΛΤΑ: Τα Μεγέθη Χρεοκοπίας, η Εθελουσία και το Σχέδιο Εξυγίανσης

ΕΛΤΑ: Τα Μεγέθη Χρεοκοπίας, η Εθελουσία και το Σχέδιο Εξυγίανσης
του Δημήτρη Δελεβέγκου
Παρ, 15 Σεπτεμβρίου 2017 - 15:43
Περαιτέρω επιδείνωση παρουσίασαν τα μεγέθη των Ελληνικών Ταχυδρομείων το 2016, σύμφωνα με τα δημοσιευμένα οικονομικά αποτελέσματα
Περαιτέρω επιδείνωση παρουσίασαν τα μεγέθη των Ελληνικών Ταχυδρομείων το 2016, σύμφωνα με τα δημοσιευμένα οικονομικά αποτελέσματα.
 
Αναλυτικά σε επίπεδο ομίλου:
 
- ο κύκλος εργασιών μειώθηκε 6,1% (342,3 εκατ. ευρώ)
- τα προ φόρων, χρηματοδοτικών, επενδυτικών και αποσβέσεων αποτελέσματα υποχώρησαν 32% (€ 8,4 εκατ.)
- το περιθώριο μικτού κέρδους των ΕΛΤΑ μειώθηκε σε 10,6% από 12,5% το 2015
- οι ζημιές μετά φόρων αυξήθηκαν σε 14,2 εκατ. ευρώ από 10,2 εκατ. το 2015. Να σημειωθεί ότι το 2014 είχαν καταγραφεί κέρδη μετά φόρων της τάξης του 1 εκατ. ευρώ.
- τα ίδια κεφάλαια υποχώρησαν σε 28,1 εκατ. ευρώ, με την μείωση να προέρχεται, σύμφωνα με τα ΕΛΤΑ, από την απομείωση ποσού 211,7 εκατ. ευρώ της συμμετοχής της εταιρείας στο Ταχυδρομικό Ταμιευτήριο και από την αναγνώριση ζημιάς της τάξης των 9 εκατ. ευρώ που προκλήθηκε από το πρόγραμμα επαναγοράς ομολόγων. Ως αποτέλεσμα, συντρέχουν οι προϋποθέσεις εφαρμογής του άρθρου 47 του Ν.2190/1920 για τη λύση της εταιρείας ή για την εφαρμογή μέτρων εξυγίανσης.

      Μεγέθη το διάστημα 2013-2016

Το σχέδιο εξυγίανσης
 
Όπως σημειώνεται στην οικονομική έκθεση της εταιρείας, επιβάλλεται η διατήρηση των ΕΛΤΑ σε κερδοφόρο πορεία -αν και το διάστημα 2015-2016 υπήρξαν ζημιές- μέσω παρεμβάσεων που στοχεύουν στην ενίσχυση του κύκλου εργασιών και στον περιορισμό του κόστους λειτουργίας.
 
Έτσι, με στόχο την αποφυγή της χρεοκοπίας τα ΕΛΤΑ υιοθέτησαν σχέδιο εξυγίανσης που προβλέπει την μείωση της μισθολογικής δαπάνης κατά 13,8%. Σε αυτό συμπεριλαμβάνεται η αύξηση του ωραρίου εργασίας κατά είκοσι λεπτά (από 07.40' σε 08.00'), ο επανακαθορισμός της χιλιομετρικής αποζημίωσης, το πτυχιακό επίδομα νεοπροσλαμβανόμενου προσωπικού και ο επαναπροσδιορισμός των πρόσθετων αμοιβών και επιδομάτων.
 
Επίσης, με στόχο την μείωση του λειτουργικού κόστους τα ΕΛΤΑ υπέγραψαν νέα σύμβαση κινητής τηλεφωνίας, αντικατέστησαν τα γραμματόσημα με "μηχανόσημο”, μετέφεραν το δίκτυο σταθερής τηλεφωνίας σε VOIP, μείωσαν το δίκτυο καταστημάτων και τη συχνότητα αγροτικών δρομολογίων.
 
Όσον αφορά την αποζημίωση για την καθολική υπηρεσία, η είσπραξη μέρους αυτής για τα έτη 2013-2015, συνολικού ύψους 45 εκατ. ευρώ, έχει δώσει "ανάσα” στην εταιρεία, με τον κρατικό προϋπολογισμό να καλύπτει έως το ποσό των 15 εκατ. ευρώ ανά έτος, για την παροχή της καθολικής ταχυδρομικής υπηρεσίας των ετών 2013-2014-2015.

Η εθελουσία έξοδος
 
Σύμφωνα με έγγραφο που κατέθεσαν στη Βουλή σε απάντηση ερώτησης εννέα βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ, εκτός από τη σχεδιαζόμενη αναπροσαρμογή του τρόπου οργάνωσης και λειτουργίας των καταστημάτων και την μείωση δαπανών, ύψους 21 εκατ. ευρώ, για το 2016, η εταιρεία αναφέρει τα παρακάτω ως κινήσεις εξυγίανσης:
 
-από το 2006 έως το 2017 δεν έγινε καμία πρόσληψη τακτικού προσωπικού, πλην 36 ατόμων για παραμεθόριες και νησιωτικές περιοχές (το 2016). Τη δική του σημασία έχει το γεγονός ότι στο έγγραφο αναφέρεται ότι σε νησιωτικές περιοχές με τουριστική κίνηση, δεν εκδηλώνεται ενδιαφέρον για τις προκηρύξεις προσλήψεων εποχικού και έκτακτου προσωπικού, δεδομένου ότι οι ενδιαφερόμενοι εργάζονται σε τουριστικές επιχειρήσεις με μεγαλύτερες αμοιβές.
 
-μέχρι σήμερα έχουν συνταξιοδοτηθεί 215 άτομα, ενώ έχουν δηλώσει ότι θα αποχωρήσουν επιπλέον 154 άτομα, έως τις 1 Φεβρουαρίου 2018 που αποτελεί την καταληκτική ημερομηνία του προγραμματισμού των συνταξιοδοτήσεων
 
-το όφελος από τις συνταξιοδοτήσεις ανέρχεται σε 12,9 εκατ. ευρώ λόγω της μείωσης του μισθολογικού κόστους που τοποθετείται σε περίπου 75% των συνολικών λειτουργικών δαπανών. Ταυτόχρονα, οι νέες προσλήψεις θα δημιουργήσουν ετήσιο κόστος 7,35 εκατ. ευρώ, γεγονός που τοποθετεί το όφελος στα 5,55 εκατ. ευρώ, σε ετήσια βάση.
 
Επίσης, επιδιώκεται ο περιορισμός του μηνιαίου μισθολογικού κόστος στα 13,8 εκατ. ευρώ από 17,7 εκατ. ευρώ, ενώ τα ΕΛΤΑ προσβλέπουν σε νέα πηγή εσόδων από την είσοδο στην αγορά ενέργειας (5,5 εκατ. τα εκτιμώμενα έσοδα για το 2017) και την επαναφορά της υπηρεσίας Express.

(από www.capital.gr, 15/09/2017)