Mεγάλη σημασία δίδει η ιταλική Ferrovie στην απόκτηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Παράλληλα αλλάζει ο τρόπος εργασίας της επιχείρησης, καθώς αποδεσμεύεται από τον εναγκαλισμό του δημοσίου ελέγχου. Επίσης, τα τρία νέα μέλη του Δ.Σ. της επιχείρησης αναμένεται να αναλάβουν την παρακολούθηση των τριών βασικών τομέων της επιχείρησης, δηλαδή το διοικητικό, οικονομικό και εμπορικό.

Mεγάλη σημασία δίδει η ιταλική Ferrovie στην απόκτηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Παράλληλα αλλάζει ο τρόπος εργασίας της επιχείρησης, καθώς αποδεσμεύεται από τον εναγκαλισμό του δημοσίου ελέγχου. Επίσης, τα τρία νέα μέλη του Δ.Σ. της επιχείρησης αναμένεται να αναλάβουν την παρακολούθηση των τριών βασικών τομέων της επιχείρησης, δηλαδή το διοικητικό, οικονομικό και εμπορικό.

Χθες, ο ισχυρός άνδρας της Ferrovie, Ρενάτο Μαζοντσίνι, μιλώντας στο ΑΠΕ έκανε λόγο για στρατηγική επένδυση της ιταλικής εταιρείας στην Ελλάδα. Παράλληλα, πολλοί είναι εκείνοι που θεωρούν ότι η επενδυτική κινητικότητα των Ιταλών θα συνεχιστεί. Πρώτος στόχος θα είναι η προς αποκρατικοποίηση ΕΕΣΣΤΥ (Rosco), ενώ δεν αποκλείεται να υπάρξει ενδιαφέρον των Ιταλών και για τις αστικές συγκοινωνίες σταθερής τροχιάς σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.

Ιδιαίτερα σημαντικό θεωρείται ακόμη ότι πρόεδρος στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ τοποθετήθηκε ο κ. Οράτζιο Ιάκονο, διευθύνων σύμβουλος της Trenitalia. H τελευταία είναι η ΤΡΑΙΝΟΣΕ της Ιταλίας, μόνο που ο τζίρος της ανέρχεται σε 5,5 δισ. ευρώ, δηλαδή είναι 45 φορές μεγαλύτερη από την ελληνική εταιρεία. Ο κ. Ιάκονο θεωρείται ένα από τα πιο ισχυρά στελέχη και με μεγάλη επιρροή στον όμιλο Ferrovie. Ο ίδιος προχθές δεν κατάφερε να παρευρεθεί στην επίσημη τελετή υπογραφής της συμφωνίας, αλλά όπως δήλωσε χθες θα είναι παρών στη διοίκηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ.

Πάντως, χθες στα γραφεία της επιχείρησης εμφανίσθηκε το μέλος του Δ.Σ. της εταιρείας, Eσθερ Μαρκόνι. Η τελευταία αναμένεται ν’ ασχοληθεί με τα διοικητικά και τα θέματα προσωπικού της εταιρείας, ενώ τα άλλα δύο μέλη του νέου Δ.Σ. της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, οι κυρίες Ντούλιο Μελίτο και Ιλάρια-Αννα ντε Νομίνισις, αναμένεται να ασχοληθούν με τα οικονομικά και τα εμπορικά θέματα της ελληνικής επιχείρησης. Οι τρεις Ιταλίδες, μέλη πλέον του Δ.Σ. της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, αναμένεται να είναι οι άτυποι επικεφαλής των τριών τομέων της επιχείρησης, μέχρι να οριστικοποιηθεί το νέο διοικητικό σχήμα της επιχείρησης. Επικεφαλής βεβαίως παραμένει ο νυν διευθύνων σύμβουλος της επιχείρησης Φίλιππος Τσαλίδης, ο οποίος έχει υπογράψει συμβόλαιο τουλάχιστον ενός έτους για τη θέση αυτή.

Η μετάβαση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ στους Ιταλούς δημιουργεί νέα δεδομένα, τόσο για την επιχείρηση όσο και τους εργαζομένους της. Κατ’ αρχάς, η εταιρεία αποδεσμεύεται από τον εναγκαλισμό του κράτους και τις διατάξεις του Ν. 4093/2012. Πλέον οι εργαζόμενοί της, αν και έχουν υπογράψει ΣΣΕ που ισχύει μέχρι τα μέσα του 2018, δικαιούνται 13ο και 14ο μισθό, εκφεύγουν των περιορισμών των ειδικών μισθολογίων του Δημοσίου, ενώ ακόμη καταργούνται και τα πειθαρχικά συμβούλια. Η Ferrovie επίσης έχει δεσμευθεί να δώσει το μπόνους των 1.000 ευρώ σε κάθε εργαζόμενο της επιχείρησης, ενώ επιπλέον έχει δεσμευθεί να μην κάνει απολύσεις. Ωστόσο, όλοι αναμένουν στο άμεσο μέλλον ένα μικρό πρόγραμμα εθελουσίας εξόδου για το προσωπικό.

Από την άλλη πλευρά, οι Ιταλοί επενδυτές είναι υποχρεωμένοι να προχωρήσουν σε προσλήψεις, κυρίως μηχανοδηγών τρένων. Το πρόβλημα είναι μεγάλο και προς το παρόν οι βασικές ανάγκες αναμένεται να καλυφθούν μέσω εφεδρειών από τους συνταξιούχους της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, «χρυσώνοντας» φυσικά τις αμοιβές τους. Ωστόσο, καθώς το προσωπικό των μηχανοδηγών βρίσκεται κοντά στη συνταξιοδότηση –ο μέσος όρος απασχόλησης των μηχανοδηγών της εταιρείας ξεπερνά τα 25 έτη υπηρεσίας– οι Ιταλοί πρέπει να βρουν μια μακροπρόθεσμη λύση στο συγκεκριμένο πρόβλημα.

Εξίσου σημαντικό είναι ότι η εταιρεία θα αποδεσμευθεί από τις διαδικασίες προμηθειών που δεσμεύουν τις ΔΕΚΟ. Πλέον οι προμήθειες θα γίνονται με ιδιωτικο-οικονομικά κριτήρια και ασφαλώς με πολύ πιο γρήγορες διαδικασίες. Τέλος, θεωρείται σίγουρη πλέον η αλλαγή έδρας της εταιρείας, κάτι το οποίο έπρεπε να είχε γίνει εδώ και πολλά χρόνια. Η εταιρεία στεγάζεται στις εγκαταστάσεις του ΟΣΕ στο κέντρο της Αθήνας, δηλαδή στις εγκαταστάσεις του διαχειριστή του δικτύου, ούσα σε μια απελευθερωμένη αγορά παροχής εμπορευματικών και επιβατικών υπηρεσιών. Αυτό είναι το ισοδύναμο της ΔΕΗ να συστεγάζεται στα γραφεία του ΔΕΔΔΗΕ.

 

(Πηγή: «Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ»)