Το φετινό καλοκαίρι σύμφωνα με τους ανθρώπους του τουρισμού
ήταν το καλοκαίρι των ρεκόρ με τις πιο συντηρητικές εκτιμήσεις να μιλούν για
αύξηση άνω του 1,5 εκατ. επισκεπτών.
Ένας κλάδος που παραδοσιακά έβγαινε ωφελημένος από την
αύξηση της τουριστικής κίνησης είναι η αγορά καυσίμων, η οποία το καλοκαίρι
συνήθως ενισχύει τις πωλήσεις υποκαθιστώντας άλλες απώλειες (κυρίως του
πετρελαίου θέρμανσης).
Κατά τη φετινή σεζόν ωστόσο, σύμφωνα με τα επίσημα
στατιστικά στοιχεία του υπουργείου η αγορά εμφάνισε αρνητικό πρόσημο. Αυτό
τουλάχιστον ισχύει για την πορεία της αγοράς μέχρι τον Ιούλιο, όταν και στα
καύσιμα κίνησης διατέθηκαν 71.762 κυβικά λιγότερα σε σχέση με πέρυσι. Η εικόνα
της αγοράς καυσίμων στο 7μηνο ωστόσο εξισορροπείται εξαιτίας του θετικού
ισοζυγίου του χειμώνα όταν και είχαμε σημαντική αύξηση των πωλήσεων πετρελαίου
θέρμανσης. Έτσι για τους πρώτους 7 μήνες του έτους στο σύνολο της αγοράς είχαμε
μια μικρή αύξηση της τάξης των 8.172 κυβικών (από 4.306.121 κυβικά το 2016 σε
4.314.293 κυβικά φέτος).
Η αγορά καυσίμων στα χρόνια της κρίσης έχει δεχθεί σοβαρά
πλήγματα καθώς η υπερφορολόγηση οδήγησε
σε σημαντική υποχώρηση της κατανάλωσης. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα η αγορά να
υποστεί μια βίαιη προσαρμογή με χιλιάδες λουκέτα πρατηρίων αλλά και πτωχεύσεις
εταιρειών.
Από το 2014 και μετά ωστόσο η υποχώρηση των διεθνών τιμών
που έφτασε και στις αντλίες των ελληνικών πρατηρίων καυσίμων βοήθησε ώστε η
αγορά να βρει μια - εύθραυστη όπως αποδεικνύεται - ισορροπία.
Μια ακόμη σημαντική αλλαγή που έχει συντελεστεί είναι ότι
πλέον στα καύσιμα κίνησης παρατηρείται υποχώρηση της βενζίνης και ενίσχυση του
πετρελαίου κίνησης, με τα δύο είδη πλέον να κινούνται στα ίδια επίπεδα. Για
παράδειγμα φέτος στο επτάμηνο πουλήθηκαν 1.791.756 κυβικά βενζίνης και
1.719.994 κυβικά πετρελαίου κίνησης. Η συγκεκριμένη αλλαγή θεωρείται δομική
καθώς αρκετοί οδηγοί τα τελευταία χρόνια - μετά και την άρση της απαγόρευσης
της πετρελαιοκίνησης σε Αθήνα Θεσσαλονίκη - στράφηκαν σε πετρελαιοκίνητα οχήματα.
Αντίστοιχα σημαντική αύξηση παρουσιάζουν οι πωλήσεις και άλλων αυτοκινήτων
(υβριδικά, υγραερικίνητα αλλά και αυτοκίνητα φυσικού αερίου). Υπό αυτήν την
έννοια ένα σημαντικό κομμάτι των πωλήσεων έχει φύγει οριστικά από την αγορά
καυσίμων.
(Πηγή: capital.gr)