Στη δίνη της κρίσης του κλάδου των κατασκευών
έχει βρεθεί ο όμιλος Ελλάκτωρ, για τον οποίο είναι πλέον κρίσιμος
παράγοντας η επίτευξη κερδοφόρων χρήσεων στο άμεσο μέλλον. Από το τέλος
του 2014 μέχρι και το τέλος του φετινού πρώτου εξαμήνου, το ανεκτέλεστο
υπόλοιπο έργων του ομίλου έχει υποχωρήσει κατά σχεδόν 50%, από τα 4,33
δισ. ευρώ σε 2,16 δισ. ευρώ, ενώ αναμένεται και η υπογραφή νέων
συμβάσεων ύψους 230 εκατ. ευρώ. Σήμερα, το 55% του ανεκτέλεστου αφορά
έργα στο εξωτερικό (1,19 δισ. ευρώ), ενώ 834 εκατ. ευρώ αφορούν στα
δημόσια έργα που προβλέπεται να υλοποιήσει ο όμιλος στην Ελλάδα
(περιλαμβάνονται και 137 εκατ. ευρώ ιδιωτικών έργων, όπως π.χ. η
ανάπλαση του Αστέρα Βουλιαγμένης).
Παράλληλα, από το 2013 μέχρι σήμερα, ο δείκτης κεφαλαιακής μόχλευσης
του ομίλου «Ελλάκτωρ» έχει εκτιναχθεί από το 23,6% σε σχεδόν 40% σήμερα,
κάτι που καταδεικνύει ότι ο όμιλος στράφηκε στον δανεισμό, προκειμένου
να συνεχίσει να καλύπτει τις υποχρεώσεις του και να έχει ταυτόχρονα τη
ρευστότητα για να συνεχίσει τη δραστηριότητά του. Τα παραπάνω
προκύπτουν, μεταξύ άλλων, από την πρόσφατη παρουσίαση που πραγματοποίησε
ο όμιλος στο πλαίσιο του 12ου Roadshow που πραγματοποιείται στο
Λονδίνο. Σε αυτήν παρατηρεί κανείς επίσης και το ότι το περιθώριο
κέρδους (προ φόρων) με το πέρας του φετινού πρώτου εξαμήνου
διαμορφώνεται σε μόλις 2,1%, αν και κατά το αντίστοιχο περυσινό διάστημα
ήταν αρνητικό κατά 0,6%.
Υπενθυμίζεται ότι κατά το φετινό πρώτο εξάμηνο, ο κατασκευαστικός
κλάδος του ομίλου παρουσίασε αύξηση του κύκλου εργασιών κατά 14,1% σε
756,5 εκατ. ευρώ, έναντι 662,7 εκατ. ευρώ κατά το αντίστοιχο περυσινό
διάστημα. Τα αποτελέσματα μετά από φόρους διαμορφώθηκαν σε ζημίες 6,1
εκατ., έναντι ζημιών 27,1 εκατ. ευρώ κατά το περυσινό α΄ εξάμηνο. Είναι
πάντως χαρακτηριστικό ότι το περιθώριο κέρδους μετά από φόρους του
κλάδου των κατασκευών παραμένει αρνητικό σε -0,8, δείγμα του ότι πολλά
από τα έργα που έχουν αναληφθεί τα τελευταία χρόνια εκτελούνται
ουσιαστικά με ζημία, πρακτική που δεν συνηγορεί υπέρ της μακροπρόθεσμης
βιωσιμότητας του ομίλου. Στον αντίποδα, «χρυσοφόρος» παραμένει η
δραστηριότητα των παραχωρήσεων, όπου το περιθώριο κέρδους μετά από
φόρους αγγίζει το 15,3%. Κατά το πρώτο εξάμηνο κατέγραψε έσοδα 106,5
εκατ. (από 112,4 εκατ.), ενώ τα καθαρά κέρδη ενισχύθηκαν κατά 9% σε 16,2
εκατ. ευρώ (από 14,9 εκατ.). Συνολικά, ο όμιλος κατέγραψε άνοδο του
κύκλου εργασιών κατά 9,7% σε 929,7 εκατ. ευρώ κατά το πρώτο εξάμηνο.
Ωστόσο, τα κέρδη μετά από φόρους δεν ξεπέρασαν τα 0,6 εκατ., έναντι
ζημιών 18,2 εκατ. ευρώ την αντίστοιχη περίοδο του προηγούμενου έτους.
Σύμφωνα με τη στρατηγική που αναμένεται να ακολουθήσει η διοίκηση του
ομίλου τους επόμενους μήνες, τα συγχρηματοδοτούμενα έργα και οι
ιδιωτικοποιήσεις, όπως η παραχώρηση της διαχείρισης και συντήρησης της
Εγνατίας Οδού από το ΤΑΙΠΕΔ και η κατασκευή κι εκμετάλλευση της
υποθαλάσσιας ζεύξης της Σαλαμίνας (έργο προϋπολογισμού 300 - 350 εκατ.
ευρώ), αναμένεται να βρεθούν στο επίκεντρο, σε συνδυασμό με την
εντατικοποίηση των επενδύσεων στους κλάδους της παραγωγής ενέργειας από
ανανεώσιμες πηγές (π.χ. αιολική) και της διαχείρισης απορριμμάτων, όπως
επίσης και τις δραστηριότητες των μεταλλείων. Στόχος είναι να
αντισταθμιστούν οι αναμενόμενες απώλειες από τον κλάδο των δημοσίων
έργων, όπου η «πίτα» έχει περιοριστεί κατακόρυφα τα τελευταία χρόνια,
χωρίς προοπτικές μεγέθυνσης, τουλάχιστον για τα επόμενα χρόνια.
Αναφορικά με τα κατασκευαστικά έργα του εξωτερικού, βρίσκεται σε εξέλιξη
η αναδιοργάνωση της σχετικής δραστηριότητας, προκειμένου να ενισχυθούν η
αποτελεσματικότητα και η κερδοφορία.
(από την εφημερίδα "ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ")