Τελικά στην Ελλάδα η νομοθεσία δεν είναι και τόσο… φιλική προς το περιβάλλον: τρανό παράδειγμα αποτελούν τα δύο ηλιακά σκάφη που προμηθεύθηκε πριν τέσσερα χρόνια ο δήμος Πρεσπών και παραμένουν ακινητοποιημένα και αναξιοποίητα μέχρι και σήμερα

Τελικά στην Ελλάδα η νομοθεσία δεν είναι και τόσο… φιλική προς το περιβάλλον: τρανό παράδειγμα αποτελούν τα δύο ηλιακά σκάφη που προμηθεύθηκε πριν τέσσερα χρόνια ο δήμος Πρεσπών και παραμένουν ακινητοποιημένα και αναξιοποίητα μέχρι και σήμερα.

Το «ΠΡΑΣΙΝΟ ΣΚΑΦΟΣ / GREEN BOAT» ήταν ένα από τα πρώτα έργα του του προγράμματος Ελλάδα – Αλβανία 2007-2013, μέσω Interreg. Η χώρα μας απέκτησε το 2013 τα πρώτα δύο ηλιακά της σκάφη μέσω του δήμου Πρεσπών για την οργάνωση εναλλακτικών διαδρομών αναψυχής στις προστατευόμενες περιοχές των λιμνών Μικρή και Μεγάλη Πρέσπα με καινοτόμα μέσα εντελώς φιλικά προς το περιβάλλον, με σκοπό την ενίσχυση του τουριστικού προϊόντος και της προβολής της περιοχής ως προορισμού εναλλακτικού τουρισμού.

Τα σκάφη θα χρησιμοποιούνταν για εκδρομές αναψυχής στις προστατευόμενες περιοχές της Μικρής και Μεγάλης Πρέσπας, καθώς και για ερευνητικούς λόγους. Η χωρητικότητα του κάθε σκάφους είναι 8 ατόμων, κινείται με τη χρήση ηλιακών πάνελ, διαθέτει αθόρυβους κινητήρες, μπαταρίες και φορτιστές και η αυτοδυναμία του ανέρχεται σε 10 ώρες. Μάλιστα, είχαν εφοδιαστεί με παρελκόμενο εξοπλισμό, παρέχοντας ανέσεις και ασφάλεια στους επιβάτες, έτσι ώστε να απολαμβάνουν τις περιηγήσεις στις λίμνες.

Στην Αλβανία, στον δήμο Λικένας (Πούτσετς) η αξιοποίηση του αντίστοιχου πράσινου σκάφους ήταν άμεση. Η λειτουργία του, μάλιστα, ανατέθηκε σε ιδιώτη, οποίος πραγματοποιεί μέχρι και σήμερα εκδρομές στη λίμνη.

Το ίδιο, όμως, δεν συνέβη στην Ελλάδα, διότι υπάρχουν νομοθετικές αγκυλώσεις για τη χρήση τους, λόγω της ηλιακής τους τεχνολογίας. Κι όμως: παραμένουν αγκυροβολημένα να ρημάζουν εδώ και πάνω από 3 χρόνια (σχεδόν από την καθέλκυσή τους), επειδή στο υπάρχον νομοθετικό πλαίσιο δεν υπάρχει πρόβλεψη για να λάβουν άδεια πλόων!

Μέχρι σήμερα, τα δύο σκάφη μετακινούνται σε Μεγάλη και Μικρή Πρέσπα απλώς για λόγους συντήρησης, ώστε να μην αχρηστευτεί εντελώς ο εξοπλισμός τους.

«Το θέμα της νηολόγησης ξεκίνησε από το 2013. Βρισκόμαστε σε επικοινωνία με το αρμόδιο λιμεναρχείο και αναμένουμε να ξεπεραστούν οι δυσκολίες άμεσα», λέει στη Greenagenda.gr ο Ευάγγελος Καραγιάννης, αναπληρωτής προϊστάμενος του τμήματος προγραμματισμού διαφάνειας και πληροφορικής του δήμου Πρεσπών και υπεύθυνος της πράξης του έργου. «Περιμένουμε τη σχετική άδεια στις αρχές του 2018», προσθέτει ο ίδιος.

Από την πλευρά της, η διευθύντρια της Εταιρείας Προστασίας Πρεσπών (ΕΠΠ) Μυρσίνη Μαλάκου, σημειώνει ότι «όλα περιορίστηκαν στην επίδειξη των ηλιακών σκαφών, κατά τη διάρκεια των πολιτιστικών εκδηλώσεων «Πρέσπεια 2013″».

Τα σκάφη, σύμφωνα με την ίδια, θα μπορούσαν να συμβάλλουν στην ενίσχυση του τουριστικού προϊόντος, συνεισφέροντας στην προβολή της περιοχής ως προορισμού εναλλακτικού τουρισμού. «Η λειτουργία τους θα αποτελούσε ένα σημαντικό μέσο ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης των πολιτών. Αν μη τι άλλο, θα ήταν και ένα οικονομικό κίνητρο για τη δημιουργία θέσεων εργασίας», λέει η ίδια.

Τα δύο ηλιακά σκάφη θα έχουν την ευκαιρία να δουν από κοντά όσοι βρεθούν την Κυριακή στη Νέα Παραλία της Θεσσαλονίκης, κατά τη διάρκεια της διαδραστικής δράσης «Voltάρω», για την αξιοποίηση της ηλεκτροκίνησης.

(από kozan.gr)