Στο οικονομικό σκέλος της καταστροφής από τη ρύπανση που προκάλεσε η πετρελαιοκηλίδα του ναυαγισμένου «Αγία Ζώνη ΙΙ» αναμένεται να στραφεί αργά ή γρήγορα το ενδιαφέρον όσων έχουν υποστεί ζημίες. Ήδη οι δήμαρχοι Πειραιά Γιάννης Μώραλης, Αλίμου Ανδρέας Κονδύλης και Γλυφάδας Γιώργος Παπανικολάου έχουν καταθέσει μηνύσεις κατά παντός υπευθύνου.

Στο οικονομικό σκέλος της καταστροφής από τη ρύπανση που προκάλεσε η πετρελαιοκηλίδα του ναυαγισμένου «Αγία Ζώνη ΙΙ» αναμένεται να στραφεί αργά ή γρήγορα το ενδιαφέρον όσων έχουν υποστεί ζημίες.

Ήδη οι δήμαρχοι Πειραιά Γιάννης Μώραλης, Αλίμου Ανδρέας Κονδύλης και Γλυφάδας Γιώργος Παπανικολάου έχουν καταθέσει μηνύσεις κατά παντός υπευθύνου, θεωρώντας ότι το μέγεθος της ζημιάς είναι ανυπολόγιστο, με αποτέλεσμα να έχει επηρεαστεί ανεπανόρθωτα η οικονομική και εμπορική δραστηριότητα στις περιοχές αυτές.

Σύμφωνα με ειδικούς στους οποίους απευθύνθηκε η «Ν», η ασφαλιστική κάλυψη του πλοίου για αστική ευθύνη τρίτων (P&I), που φτάνει μόλις τα 5 εκατ. ευρώ, δεν θα επαρκέσει ούτε καν για τη ναυαγιαίρεση του πλοίου, αφού ήδη τρέχει η γιγαντιαία επιχείρηση απορρύπανσης που στήθηκε σε όλο τον Σαρωνικό.

To κόστος μέχρι σήμερα υπολογίζεται ότι έχει φτάσει περίπου τα 7 εκατ. ευρώ.

Προχωρώντας όμως σταδιακά η επιχείρηση καθαρισμού της θάλασσας και των ακτών, αναμένεται να γίνει ανά δήμο αναλυτική καταμέτρηση των ζημιών που έχουν υποστεί οι περιοχές αυτές, ενώ θεωρείται βέβαιο ότι θα διεκδικηθούν ποσά και για διαφυγόντα κέρδη. Τα ποσά αυτά είναι αδύνατο να εκτιμηθούν αυτή την περίοδο, ενώ όσον αφορά την επιχείρηση απορρύπανσης και ναυαγιαίρεσης εκτιμάται ότι κάτω από ορισμένες προϋποθέσεις μπορεί να ξεπεράσει ακόμα και τα 15 εκατ. ευρώ.

 

Το IOPC

Μοναδική διέξοδος για αποζημιώσεις μετά το όριο των 5 εκατ. ευρώ είναι το Διεθνές Κεφάλαιο Αποζημίωσης Ζημιών Ρύπανσης από Πετρέλαιο (IOPC Funds). H χώρα μας είναι μέλος και το ποσό που μπορεί να διατεθεί στην Ελλάδα φτάνει τα 900 εκατ. ευρώ.

Tο Διεθνές Κεφάλαιο Αποζημίωσης Ζημιών Ρύπανσης από Πετρέλαιο (International Oil Pollution Compensation Funds - IOPC) είναι ένας οργανισμός που δρα υπό την εποπτεία του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού και παρέχει οικονομική αποζημίωση σε περιπτώσεις μόλυνσης του θαλάσσιου περιβάλλοντος από πετρελαιοκηλίδες στα συμβεβλημένα κράτη.

Ο κυριαρχικός ρόλος και η αποστολή τού ως άνω οργανισμού είναι να καταβάλλει αποζημιώσεις σε αυτούς που έχουν υποστεί περιβαλλοντική μόλυνση από πετρέλαιο σε ένα κράτος - μέλος και δεν μπορούν να διεκδικήσουν πλήρη αποζημίωση από τον πλοιοκτήτη υπό την ισχύ της Διεθνούς Σύμβασης για την Αστική Ευθύνη για ζημιές ρύπανσης από πετρέλαιο.

Οι απαιτήσεις μπορεί να είναι ατομικές, εταιρικές, ιδιωτικών οργανισμών ή και να εκτείνονται ακόμα και σε απαιτήσεις πολιτειών ή τοπικών αρχών. Ένα τέτοιο συμβάν περιβαλλοντικής μόλυνσης μπορεί κατά τον ως άνω οργανισμό να στοιχειοθετήσει κυρίως ενδεικτικά, όχι περιοριστικά, 5 ειδών απαιτήσεις:

  1. Φθορά ιδιοκτησίας
  2. Κόστος επιχειρήσεων απορρύπανσης στην ακτή και τη θάλασσα
  3. Διαφυγόντα κέρδη από την αλιεία
  4. Διαφυγόντα κέρδη από τον τουρισμό
  5. Κόστος για την αποκατάσταση του περιβάλλοντος.

 

Η επιχείρηση

Εν τω μεταξύ, συνεχίζεται πλέον η απάντληση του πετρελαίου που έχει απομείνει στις δεξαμενές του «Αγία Ζώνη ΙΙ». Το δεξαμενόπλοιο «Σύρος», το οποίο ανέλαβε τελικά την εργασία, μέχρι τώρα έχει απαντλήσει 270 κ.μ. φορτίου ενώ υπολογίζεται ότι απομένουν ακόμα 700 κ.μ.

Αναφορικά με την επιχείρηση απορρύπανσης, σύμφωνα με την τελευταία ενημέρωση, η κατάσταση θεωρείται σαφώς βελτιωμένη σε όλες τις περιοχές που επλήγησαν.

Από την πλευρά του ο υπουργός Ναυτιλίας Παναγιώτης Κουρουμπλής σε δηλώσεις του τόνισε ότι σε συνέχεια των προσπαθειών που γίνονται θα συναντηθεί με τους πρεσβευτές του Ισραήλ, της Νορβηγίας και της Μεγάλης Βρετανίας, προκειμένου να διαπιστώσει αν μπορούν αυτές οι χώρες να συνδράμουν από πλευράς εμπειριών και επιστημονικής γνώσης.

Θα ζητήσει επίσης μία συνάντηση των επιθεωρητών του υπουργείου Περιβάλλοντος, του ΕΛΚΕΘΕ και των πανεπιστημίων που έχουν εμπλακεί σε αυτή την ιστορία, μαζί με τον συντονιστή της αναδόχου εταιρείας και τον αρμόδιο διευθυντή της Διεύθυνσης Προστασίας Θαλάσσιου Περιβάλλοντος του υπουργείου, και όσων ασχολούνται γενικά με τα θέματα περιβάλλοντος στην επιχείρηση αυτή, για να υπάρξει συντονισμός όλων αυτών των υπηρεσιών, ώστε να διασταυρώνεται η επιστημονική προσπάθεια και η έρευνα.

 

(Πηγή: «ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ»)