Tον Μάρτιο του 2018 αναμένεται ότι θα ληφθεί η τελική
επενδυτική απόφαση για τη νέα πλωτή δεξαμενή υγροποιημένου φυσικού αερίου στην
Αλεξανδρούπολη (Floating Storage Regasification Unit - FSRU). Σύμφωνα με τα όσα
ανέφερε πρόσφατα σε ημερίδα του ΤΕΕ για το φυσικό αέριο ο αντιπρόεδρος της GASTRADE κ. Θωμάς
Αχείμαστος, η κατασκευή του έργου θα διαρκέσει τουλάχιστον έως τον Οκτώβριο του
2019 και η παράδοση του πλωτού εργοστασίου αναμένεται να γίνει έναν μήνα
αργότερα, δηλαδή τον Νοέμβριο του 2019.
Η αδειοδότηση της πλωτής δεξαμενής ολοκληρώθηκε τον
περασμένο Αύγουστο και σύμφωνα με τον κ. Αχείμαστο, το έργο βρίσκεται «στη
διαδικασία του διαγωνισμού για το κατασκευαστικό τμήμα». Οι διαπραγματεύσεις με
ΔΕΠΑ (Δημόσια Επιχείρηση Αερίου) και BEH (Bulgarian Energy Holding) αναμένεται
ότι θα έχουν ολοκληρωθεί έως το τέλος του έτους προκειμένου να εισέλθουν στο
μετοχικό κεφάλαιο της εταιρείας. Τότε αναμένεται ότι θα έχουν οριστικοποιηθεί
και οι συμφωνίες για την τελική χρήση συστήματος.
Αν όλα προχωρήσουν βάσει του προγραμματισμού που έχει γίνει,
οι εγκαταστάσεις θα πάρουν την άδεια λειτουργίας τον Φεβρουάριο του 2020 ώστε η
έναρξη της εμπορικής χρήσης να γίνει στις 27 Μαρτίου 2020 «ώστε το έργο να
λειτουργήσει παράλληλα με τους διασυνδετήριους αγωγούς και πρωτίστως με τον
IGB, τον αγωγού που θα συνδέει τη ροή φυσικού αερίου προς τον βορά», επεσήμανε
ο αντιπρόεδρος της GASTRADE. Άλλωστε, το
έργο από τον αρχικό του σχεδιασμό συνδεόταν οικονομοτεχνικά με τον IGB
(Διασυνδετήριος Αγωγός Ελλάδας - Βουλγαρίας).
Η FSRU Αλεξανδρούπολης περιλαμβανόταν στα έργα κοινού
ενδιαφέροντος (Projects of Common Interest - PCI) της Ευρωπαϊκής Ένωσης τόσο
στον πρώτο όσο και στον δεύτερο κατάλογο (2013 και 2015). «Πιστεύουμε ότι θα
συμπεριληφθεί και στον επόμενο», σημείωσε ο κ. Αχείμαστος. Άλλωστε, το έργο
έχει περιληφθεί στην ευρωπαϊκή στρατηγική για την ενεργειακή ασφάλεια. Σήμερα
το 80% ανήκει στον όμιλο Κοπελούζου και το υπόλοιπο 20% έχει μεταβιβαστεί από
τον περασμένο Φεβρουάριο σε θυγατρική της εταιρείας Gaslog (συμφερόντων του εφοπλιστή
Πήτερ Λιβανού).
Η μέγιστη δυνατότητα αεριοποίησης του πλωτού εργοστασίου της
Αλεξανδρούπολης θα φτάνει τα 6,1 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα, το δε κόστος κατασκευής δεν θα ξεπεράσει τα
370 εκατ. ευρώ. Το έργο αναμένεται να μετατρέψει την Αλεξανδρούπολη σε έναν
ενεργειακό κόμβο στην Ανατολική Μεσόγειο, με πρόσβαση στους κάθετους και
νότιους διαδρόμους φυσικού αερίου. Ο σχεδιασμός έγινε με στόχευση αγορές με
αυξανόμενη ζήτηση, όπως της Ελλάδας, της Βουλγαρίας, της Σερβίας, της πΓΔΜ, της
Ρουμανίας και της Ουγγαρίας.
Η κατασκευή της μονάδας στην Αλεξανδρούπολη στηρίζεται από
την ΕΕ, η οποία επιδιώκει την ενίσχυση της ενεργειακής ασφάλειας της Ευρώπης
μέσω της διαφοροποίησης των πηγών προμήθειας φυσικού αερίου, αλλά και των οδών διέλευσης, επιχειρώντας να
περιορίσει την εξάρτηση της ευρωπαϊκής αγοράς ενέργειας από την μονοπωλιακή
ισχύ της Ρωσίας.
Η διαφοροποίηση επιχειρείται να επιτευχθεί κυρίως με τον
Διαδριατικό Αγωγό (Trans Adriatic Pipeline-TAP) που θα μεταφέρει αζέρικο φυσικό
αέριο στην ευρωπαϊκή αγορά, την επέκταση του τερματικού σταθμού υγροποιημένου
φυσικού αερίου (Liquefied Natural Gas- LNG) στη Ρεβυθούσα, την κατασκευή του
κάθετου αγωγού IGB καθώς και την κατασκευή της πλωτής μονάδας στην
Αλεξανδρούπολη.