Αύξηση αναμένεται στα καύσιμα και το πετρέλαιο θέρμανσης μετά το «σκαρφάλωμα» της τιμής του πετρελαίου διεθνούς προέλευσης τύπου μπρεντ στα 60 δολάρια. Με την τιμή του πετρελαίου να έχει χτυπήσει τα 60 δολάρια το βαρέλι μετά από σχεδόν δύο χρόνια, αναμένεται αύξηση στις τιμές των καυσίμων και στην Ελλάδα

Αύξηση αναμένεται στα καύσιμα και το πετρέλαιο θέρμανσης μετά το «σκαρφάλωμα» της τιμής του πετρελαίου διεθνούς προέλευσης τύπου μπρεντ στα 60 δολάρια. Με την τιμή του πετρελαίου να έχει χτυπήσει τα 60 δολάρια το βαρέλι μετά από σχεδόν δύο χρόνια, αναμένεται αύξηση στις τιμές των καυσίμων και στην Ελλάδα, η οποία ωστόσο όπως επισημαίνουν μιλώντας στο insider.gr παράγοντες της αγοράς, θα είναι ανεπαίσθητη όπως συμβαίνει συνήθως με τη βενζίνη.

Όπως εκτιμούν, η τιμή πώλησης μπορεί να φθάσει τα 97 λεπτά το λίτρο, κάτι που δεν θα αποθαρρύνει τους καταναλωτές να προμηθευτούν με πετρέλαιο θέρμανσης καθώς μια τόσο μικρή αύξηση περνά σχεδόν απαρατήρητη στις ποσότητες που αγοράζει το ευρύ κοινό (300 με 600 λίτρα).

Η επιδείνωση του καιρού και η πτώση της θερμοκρασίας αυξάνουν τη ζήτηση για πετρέλαιο και ήδη υπάρχουν αρκετές παραγγελίες, χωρίς ωστόσο να επικρατεί κάποιος προβληματισμός. Όπως αναφέρουν εκπρόσωποι της αγοράς «όταν βλέπουμε μια αύξηση στην τιμή του μπρεντ, αυτό δεν σημαίνει ότι την επόμενη ημέρα θα αυξηθούν τα καύσιμα στην Ελλάδα. Η τιμή ανεβαίνει σταδιακά μέσα σε τέσσερις με πέντε ημέρες. «Αυτό που δεν γνωρίζουν οι περισσότεροι είναι ότι βασικό ρόλο παίζει η ισοτιμία ευρώ-δολαρίου. Αν η τιμή του πετρελαίου πάει στα 60-62 δολάρια και ανέβει και η ισοτιμία, οι τιμές θα εξισορροπήσουν και δεν θα φανεί η αύξηση».

 

Πώς διαμορφώνεται η τιμή των καυσίμων που αγοράζουμε

Μια αύξηση στην τιμή του μπρεντ δεν σημαίνει ότι θα ανέβουν «αναλογικά» -αν μπορεί να χρησιμοποιηθεί ο όρος- οι τιμές των καυσίμων γιατί η τιμή λιανικής για τη βενζίνη και το πετρέλαιο εξαρτάται από πολλούς παράγοντες όπως είναι η ισοτιμία ευρώ-δολαρίου, η τιμολογιακή πολιτική της εκάστοτε εταιρείας και τα περιθώρια κέρδους. Τα καύσιμα φεύγουν από τα διυλιστήρια, περνούν στους εμπόρους και μετά καταλήγουν στους πρατηριούχους (συχνά βλέπουμε τους μεν να κατηγορούν τους δε για τις αυξήσεις στις τιμές). Κάποιες γενικές αρχές οι οποίες ισχύουν κατά τη διαμόρφωση της τιμής είναι ότι το αργό πετρέλαιο και τα τελικά προϊόντα πετρελαιοειδών ακολουθούν τις διεθνείς τιμές όπως ορίζονται από τις Διεθνείς τιμές Platts των τελικών προϊόντων πετρελαιοειδών (ανατολικής Μεσογείου).

 

Τι είναι οι τιμές Platts

Το στοκ πετρελαίου που υπάρχει στα τάνκερ διατίθενται προς πώληση σε τιμή η οποία δεν είναι της ημέρας αλλά είναι εκείνη η οποία έχει συζητηθεί πριν από τρεις εβδομάδες, κάτι που επιτρέπει στους να αγοράζουν και πωλούν όπως γίνεται στο χρηματιστήριο με τις μετοχές. Υπάρχουν traders από την παραγωγή μέχρι τα διυλιστήρια και από τη διύλιση μέχρι την πώληση στην αγορά.

 

Οι επιβαρύνσεις και τα περιθώρια κέρδους

Σύμφωνα με τον ΣΕΕΠΕ, οι λιανικές τιμές των βενζινών στις αντλίες αποτελούνται κατά περίπου 70% από φόρους και δασμούς που περιλαμβάνουν:

  • Τον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης σε σταθερό ποσό (€ ανά 1000 λίτρα): Βενζίνη 670 ευρώ, Πετρέλαιο Κίνησης 330 ευρώ, Πετρέλαιο Θέρμανσης 280ευρώ, Υγραέριο Κίνησης 330 ευρώ, Υγραέριο οικιακό 60 ευρώ, Υγραέριο Βιομηχανίας 120 ευρώ.
  • Τον ΦΠΑ 24%
  • Τα ΔΕΤΕ 0,05%
  • Την ειδική εισφορά 1,2% (του ν. 3054/2002)
  • Το τέλος της ΡΑΕ 0,20 ευρώ/λίτρο

Οι λιανικές τιμές και άρα το μεικτό περιθώριο κέρδους Εταιριών και Πρατηρίων –πέρα από το κόστος του προϊόντος- περιλαμβάνουν:

  • Το κόστος μεταφοράς (βυτιοφόρων αυτοκινήτων).
  • Χρηματοοικονομικά έξοδα (κόστος αποθεμάτων, πιστώσεις, επενδύσεις κλπ.).
  • Το κόστος εμπορίας (εκτελωνισμού, αποθήκευσης και διακίνησης κλπ.).

 

(Πηγή: insider.gr)