Εναρμονίζεται με το ευρωπαϊκό κανονιστικό πλαίσιο η
ελληνική αγορά ενέργειας, βάσει των διατάξεων του πολυνομοσχεδίου που αφορούν
το ΥΠΕΝ και το οποίο κατατίθεται σήμερα στη Βουλή. Ειδικότερα, θεσπίζονται
διατάξεις που αφορούν το Χρηματιστήριο Ενέργειας και τη λειτουργία του.
Στο
νέο φορέα, θα πραγματοποιούνται, σε πραγματικό χρόνο, συναλλαγές ποσοτήτων ηλεκτρισμού
και φυσικού αερίου μεταξύ παραγωγών ή / και προμηθευτών και καταναλωτών.
Όπως υπογραμμίζουν πηγές του Υπουργείου Περιβάλλοντος και
Ενέργειας, το Χρηματιστήριο Ενέργειας αποτελεί προϋπόθεση για την αναδιοργάνωση
της χονδρεμπορικής αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας, προς όφελος των συμμετεχόντων
στην αγορά και των τελικών καταναλωτών, καθώς στοχεύει:
1.
στη σύζευξη της
ελληνικής αγοράς με τις υπόλοιπες ευρωπαϊκές αγορές.
2.
στην ενίσχυση του
ανταγωνισμού και της διαφάνειας, με άμεσα οφέλη στη μείωση του ενεργειακού
κόστους και τη διασφάλιση καλύτερων τιμών για τα νοικοκυριά και τις
επιχειρήσεις.
3.
την εξασφάλιση της
ασφάλειας του ενεργειακού εφοδιασμού, τη
διαφοροποίηση των πηγών ενέργειας στο ενεργειακό μίγμα, καθώς και την περαιτέρω
αύξηση της συμμετοχής των ΑΠΕ.
Με τις διατάξεις που περιλαμβάνει το πολυνομοσχέδιο, τροποποιείται ο Ν. 4425/2016 για την αναδιοργάνωση της
ελληνικής αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας, σε εφαρμογή των Ευρωπαϊκών Κανονισμών
και Οδηγιών για την ολοκλήρωση της ενιαίας ευρωπαϊκής αγοράς ηλεκτρικής
ενέργειας, το λεγόμενο «Μοντέλο Στόχο» (
Target
Μ
odel).
Το
Target
Μ
odel
προσδιορίζει τις ελάχιστες απαιτούμενες προδιαγραφές που
θα πρέπει να ακολουθήσουν οι επιμέρους εθνικές αγοράς ανά την Ευρώπη, και η
δική μας, ώστε να διαμορφώσουνμια κοινή αρχιτεκτονική λειτουργίαςη οποία θα οδηγήσει ακολούθως στηνσύζευξη των αγορών της ΕΕκαι
στηνενθάρρυνση ανοικτού και δίκαιου ανταγωνισμού
προς το συμφέρον του τελικού καταναλωτή.
Ο
βασικός στόχος της αναδιάρθρωσης της αγοράς Η/Ε είναι η μείωση του ενεργειακού
κόστους και η ενίσχυση της ασφάλειας εφοδιασμού, μέσω της αποτελεσματικής
διαμόρφωσης και σταδιακής σύγκλισης της τιμής προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας
με χρήση (1) μηχανισμών όπως το ενεργειακό χρηματιστήριο και (2) ενίσχυση και
διεύρυνση των διασυνδέσεων μεταξύ των κρατών μελών. Οι διατάξεις που περιέχει
το πολυνομοσχέδιο διαμορφώνουν το θεσμικό πλαίσιο για τη λειτουργία του
ενεργειακού χρηματιστηρίου.
Το
Target Model έχει ως βασική επιδίωξη την εξισορρόπησης προσφοράς και
ζήτησης ηλεκτρικής ενέργειας σε πραγματικό χρόνο, ώστε να αποφεύγονται μη
αποδοτικές λύσεις για κάλυψη αιχμών φορτίου ή στοχαστικών διακυμάνσεων των ΑΠΕ.
Η δημιουργία μιας διευρυμένης αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας που θα λειτουργεί με
κοινούς κανόνες παράλληλε με το διασυνοριακό εμπόριο, επιτρέπουν ανά πάσα
στιγμή το έλλειμμα που μπορεί να προκύψει προσωρινά σε μία χώρα να
αντισταθμίζεται από το πλεόνασμα μιας άλλης χώρας με όρους αγοράς. Με τον τρόπο
αυτό διασφαλίζεται η επάρκεια
εφοδιασμού αλλά και ένα χαμηλότερο ενεργειακό κόστος, με στόχο τη
σταδιακή σύγκλιση των τιμών ενέργειας της ενιαίας
ευρωπαϊκής αγοράς. Η συντονισμένη και συγχρονισμένη προσέγγιση αμβλύνει
τις διαφοροποιήσεις των τιμών μεταξύ των αγορών και προκαλεί πιο
αποτελεσματικές ροές ενέργειας, ισχυρότερα συσχετισμένες με τα οικονομικά
σήματα.
Υπάρχει μια ενιαία πλατφόρμα δημοπρασιών (single auction
platform), στην οποία υποβάλλονται καθημερινά προσφορές για πώληση και
αγορά ηλεκτρικής ενέργειας για την επόμενη ημέρα (ΠΡΟ-ΗΜΕΡΗΣΙΑ ΑΓΟΡΑ). Το
αποτέλεσμα αυτής της ενιαίας επίλυσης σε πανευρωπαϊκή κλίμακα, είναι η κατανομή
της ενέργειας μεταξύ των διαφόρων διεθνών διασυνδέσεων με έναν τρόπο αρκετά
αποτελεσματικό που αξιοποιεί στο μέγιστο δυνατό την χωρητικότητα των
διασυνδέσεων,
προκειμένου
οι τιμές μεταξύ των συζευγμένων αγορών να καθίστανται ίσες και να διαφοροποιούνται μόνο στην
περίπτωση συμφόρησης στην μεταξύ τους διασύνδεση, το οποίο θα μπορεί να
ερμηνευτεί και ως ένα οικονομικό σήμα για την αναγκαιότητα περαιτέρω
διασυνδέσεων.
Στο παρελθόν, οι έμποροι ηλεκτρικής ενέργειας (traders)
λάμβαναν μέρος σε διακριτές δημοπρασίες (explicit auctions) για την κατανομή
ημερήσιων διασυνδετικών δικαιωμάτων και επομένως
έπρεπε να προβλέψουν τη διαφορά των
τιμών μεταξύ των διασυνδεδεμένων αγορών. Σε περίπτωση εσφαλμένης πρόβλεψης,
αν δηλαδή είχαν αντιστραφεί εν τέλει τα οικονομικά δεδομένα και επομένως δεν
υπήρχε οικονομικό νόημα στις διασυνοριακές συναλλαγές, ένα μεγάλο ποσοστό τους
δεν υλοποιούνταν. Έτσι, σημαντικό τμήμα των διεθνών διασυνδέσεων παρέμενε στην
πράξη αναξιοποίητο.
Οι περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες από την Πορτογαλία έως
την Φινλανδία, συμπεριλαμβανομένης της Μεγάλης Βρετανίας, έχουν ήδη ενοποιήσει
τις προ-ημερήσιες χονδρεμπορικές αγορές ηλεκτρικής ενέργειας. Ο ρυθμός των
εξελίξεων και στη Βαλκανική είναι ενθαρρυντικός.Οι
χώρες της Ενεργειακής Κοινότητας έχουν ήδη δεσμευτεί για τη σύζευξη των αγορών
τους με μια τουλάχιστον όμορη χώρα έως τα μέσα του 2018. Σημειώνεται
ενδεικτικά ότι η ΠΓΔΜ έχει ανακοινώσει την επικείμενη σύζευξή της με τη
Βουλγαρία. Εν συνεχεία της ίδρυσης χρηματιστηρίων ενέργειας στη Σερβία και τη
Βουλγαρία, ήδη από το 2015, σε αντίστοιχες ενέργειες προβαίνει και το Μαυροβούνιο,
ενώ η Αλβανία διεξάγει το σχεδιασμό της από κοινού με το Κόσοβο. Σημειώνεται
επίσης ότι έως το 2020, η Βουλγαρία προτίθεται να ενοποιηθεί με τις 4 ήδη
συζευγμένες αγορές της Ουγγαρίας, Τσεχίας, Σλοβακίας και Ρουμανίας.
Όπως επισημαίνεται από το ΥΠΕΝ, στην περίπτωση της Ελλάδας,
η προ-ημερήσια αγορά μας θα συζευχθεί με την Ιταλία και αργότερα τη Βουλγαρία,
αλλά και όμορες χώρες της Ενεργειακής Κοινότητας, ανάλογα με τον βαθμό
ετοιμότητάς τους.
Ας σημειωθεί, τέλος, ότι το
Target Model
θα ενισχύσει
σημαντικά και τις βιομηχανίες καθώς αφενός θα διαμορφωθούν οικονομικά προσιτές
τιμές ενέργειας αφετέρου θα μπορούν και οι ίδιες να συμμετέχουν στην αγορά
συνάπτοντας συμβόλαια με παραγωγούς ηλεκτρικής ενέργειας κάνοντας αντιστάθμιση
και ελέγχοντας πλήρως το ενεργειακό κόστος σε μακροπρόθεσμο ορίζοντα.