Η ΡΑΕ Αναδεικνύει το Τεράστιο Πρόβλημα των Στρατηγικών Κακοπληρωτών και τα Χρέη της Καθολικής Υπηρεσίας

Η ΡΑΕ Αναδεικνύει το Τεράστιο Πρόβλημα των Στρατηγικών Κακοπληρωτών και τα Χρέη της Καθολικής Υπηρεσίας
energia.gr
Σαβ, 7 Μαρτίου 2020 - 16:23

Στοιχεία που επεξεργάστηκε η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας καταδεικνύουν ότι ο αριθμός των πελατών ηλεκτρισμού που υπήχθησαν στο καθεστώς της Καθολικής Υπηρεσίας ηλεκτρικής ενέργειας, αλλά και οι ληξιπρόθεσμες οφειλές τους προς τους παρόχους ρεύματος, πραγματοποίησε άλμα από το 2017.

Με ενημέρωση που απέστειλε προς το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, σχετικά με τα ενδεικνυόμενα μέτρα που πρέπει να ληφθούν, ώστε να καταστεί πιο αυστηρό το πλαίσιο για τους στρατηγικούς κακοπληρωτές, η ΡΑΕ πραγματοποίησε έρευνα των στοιχείων της ΔΕΗ και του ΔΕΔΔΗΕ, για την περίοδο 2013 – 2019.

Το πρόβλημα οξύνθηκε την τριετία 2017 – 2019, με το ρυθμό των καταναλωτών που έχουν υπαχθεί στο Καθεστώς Καθολικής Υπηρεσίας (ΚΚΥ), να βαίνει αυξανόμενος και να ανέρχεται στις 22.127 παροχές. Τον Δεκέμβριο του 2018 ανήλθε στις 34.591, ήτοι ποσοστό αύξησης +56%, ενώ τον Δεκέμβριο του 2019 έκανε άλμα για να φθάσει στις στις 135.278 παροχές, τουτέστιν αύξηση της τάξης του +511%, για το 2019, έναντι τοτ 2017, σύμφωνα με τα όσα αναφέρει η Αρχή.

Πέραν τούτου, ο ρυθμός αύξησης των οικιακών πελατών στο που υπήχθησαν στο καθεστώς της Καθολικής Υπηρεσίας αυξήθηκε κατά 38% στα τέλη Ιουνίου του περασμένου έτους, από την ίδια περίοδο το 2018, ενώ ο αντίστοιχος ρυθμός αύξησης των μη Οικιακών πελατών αυξήθηκε κατά περίπου 16%, στις 30.06.2019.

Το μεγάλο πρόβλημα εξακολουθεί να παραμένει όμως το ύψος των ανεξόφλητων λογαριασμών των πελατών της Καθολικής Υπηρεσίας, καθώς, σύμφωνα με τα στοιχεία της ΡΑΕ, εκτοξεύτηκε, την περίοδο 2013 – 2016 κατά 511% και ανήλθε στα 36,9 εκ. ευρώ!

Είναι ενδεικτικό της κατάστασης που έχει δημιουργηθεί ότι μεταξύ 2016-2019, «από το σύνολο των 122.132 πελατών που είχαν υπαχθεί στο καθεστώς Καθολικής Υπηρεσίας, στο χρονικό διάστημα από 1ης Ιανουαρίου 2016 έως 30ης Σεπτεμβρίου 2019, οι 82.659 μτατράπηκαν σε οφειλέτες, στις 17 Νοεμβρίου 2019, που σημαίνει ποσοστό 67,7%, με το ύψος των οφειλών τους να ανέρχεται σε 47.4 εκατ. ευρώ . Από αυτούς, το 63% ήταν οικιακοί πελάτες, το 31% μικροί εμπορικοίκαταναλωτές και μόλις ένα 6% ήταν δικαιούχοι Κοινωνικού Οικιακού Τιμολογίου, υπογραμμίζει η ΡΑΕ.

Παράλληλα, ως παράμετρο που μεγεθύνει το πρόβλημα, η ΡΑΕ υποδεικνύει το γεγονός της άνευ χρονικού ορίου παραμονής οφειλετών στην Καθολική Υπηρεσία. Είναι χαρακτηριστικό ότι ο μέσος χρόνος παραμονής στο καθεστώς, την περίοδο 2016 - 2017 ήταν 7,3 μήνες, ενώ κατά την περίοδο 2016 έως και τέλη Σεπτεμβίου 2019, 5,7 μήνες.

Επίσης, στην ανάλυσή της η ΡΑΕ αναφέρεται και στην κατάχρηση του δικαιώματος μετάπτωσης στην Καθολική Υπηρεσία από στρατηγικούς κακοπληρωτές και το αιτιολογεί με το σκεπτικό ότι πρόκειται για πελάτες που διατηρούν ληξιπρόθεσμες οφειλές, με αποτέλεσμα την αδυναμία εύρεσης εναλλακτικού Προμηθευτή στην απελευθερωμένη αγορά, με βάση τους υφιστάμενους εμπορικούς όρους, ενώ , συνεχίζει, οι εν λόγω πελάτες ενδέχεται να προβαίνουν σε αλλαγή Προμηθευτή, μτά την ένταξή τους στο καθεστώς Καθολικής Υπηρεσίας ώστε να αποφύγουν τη διακοπή ρεύματος λόγω οφειλής προς τον προηγούμενο προμηθευτή, αλλά ιδίως στις περιπτώσεις κατά τις οποίες εξοφλούνται κανονικά οι οφειλές που προκύπτουν στο πλαίσιο της Καθολικής Υπηρεσίας.

Υπό αυτό το πρίσμα, η Αρχή προτείνει την καθιέρωση ανώτατου ορίου παραμονής στην Καθολική Υπηρεσία, τους τρεις μήνες για τους πελάτες με ληξιπρόθεσμες οφειλές στους προηγούμενους προμηθευτές τους, τις οποίες είτε δεν έχουν διακανονίσει, είτε εκπίπτουν των ρυθμίσεων τις οποίες έχουν συνάψει.