Μετά το άνοιγμα των εργοστασίων και τη διαλογή των αλυσίδων εφοδιασμού, οι κατασκευαστές αυτοκινήτων της Ευρώπης αντιμετωπίζουν ένα νέο πρόβλημα που σχετίζεται με τις επιπτώσεις  της πανδημίας  του κορωνοϊού: ένα πλήθος αδιάθετων αυτοκινήτων. Οι πωλήσεις νέων αυτοκινήτων στην ΕΕ, στους συνεργαζόμενους συνεργάτες και στο Ηνωμένο Βασίλειο μειώθηκαν κατά 57% τον Μάιο από ένα χρόνο νωρίτερα σε 623.812 οχήματα, σύμφωνα με στοιχεία που δημοσιεύθηκαν από την Ευρωπαϊκή Ένωση Κατασκευαστών Αυτοκινήτων.

 

Καθένα από τα 27 κράτη μέλη της ΕΕ ανέφερε διψήφιες μειώσεις στις πωλήσεις καινούργιων αυτοκινήτων και στο Ηνωμένο Βασίλειο μειώθηκαν κατά 89% σε σχέση με ένα χρόνο νωρίτερα. Τα στοιχεία σημείωσαν μικρή βελτίωση μετά από απότομες πτώσεις τον Μάρτιο και τον Απρίλιο, αλλά οι πωλήσεις νέων αυτοκινήτων παραμένουν πολύ χαμηλότερες από πέρυσι.

Η παραγωγή είναι ακόμα πολύ χαμηλότερη από τα κανονικά επίπεδα, αλλά με τέτοια χαμηλή ζήτηση, ακόμη και αυτή η μειωμένη παραγωγή δημιουργεί πλεόνασμα νέων αυτοκινήτων, δημιουργώντας ένα εμπόδιο που επιβραδύνει την ανάκαμψη της βιομηχανίας και απειλεί θέσεις εργασίας και κέρδη.

Ευρωπαϊκά στελέχη λένε ότι ανησυχούν ότι ενώ η αυτοκινητοβιομηχανία της Κίνας υποχωρεί και ο αμερικανικός τομέας φαίνεται ότι θα μπορούσε να ακολουθήσει, η ανάκαμψη της Ευρώπης μπορεί να διαρκέσει περισσότερο λόγω της υπερπροσφοράς αλλά και των κυβερνητικών κινήτρων που έχουν σχεδιαστεί για την ενίσχυση της μικρής αγοράς ηλεκτρικών αυτοκινήτων.

Οι αναλυτές της βιομηχανίας και οι ευρωπαίοι έμποροι αυτοκινήτων εκτιμούν ότι τα αδιάθετα αυτοκίνητα σε παρτίδες αντιπροσώπων είναι τουλάχιστον 30% πάνω από το κανονικό, εμποδίζοντας τους εμπόρους να παραγγέλνουν νέα οχήματα από κατασκευαστές. Προτού μπορέσει να ανακάμψει πλήρως η παραγωγή, οι έμποροι θα πρέπει να πουλήσουν εκατομμύρια παλαιότερα οχήματα.

"Τα απούλητα αποθέματα ανεβαίνουν και από την άλλη τα οχήματα δεν βγαίνουν από την παραγωγή", δήλωσε ο Antje Woltermann, διευθύνων σύμβουλος του ομίλου βιομηχανίας ZDK, που εκπροσωπεί τους γερμανικούς εμπόρους αυτοκινήτων και τα καταστήματα επισκευής, προσθέτοντας ότι το απούλητο απόθεμα στη Γερμανία μόνο ήταν περίπου 15 δισ ευρώ (17 δισ δολάρια).

Και ενώ η αγορά στην Ευρώπη συνεχίζει να πέφτει, στην Κίνα σημειώνει κέρδη. Η Volkswagen AG, η μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία στον κόσμο σε πωλήσεις και η μεγαλύτερη ξένη αυτοκινητοβιομηχανία στην Κίνα, ανέφερε απότομες μειώσεις στις πωλήσεις παντού στον κόσμο εκτός από την Κίνα τον περασμένο μήνα, όπου σημείωσε αύξηση 6% στις πωλήσεις.

"Η επιστροφή τέτοιων αριθμών είναι ενθαρρυντική και μας δίνει συνεχή προσεκτική αισιοδοξία προς τα εμπρός", ανέφερε σε δήλωσή του ο Stephan Wöllenstein, διευθύνων σύμβουλος της Volkswagen Group China.

Χώρες όπως η Γαλλία και η Γερμανία, δύο από τις μεγαλύτερες αγορές αυτοκινήτων στην Ευρώπη, έχουν εγκρίνει δισεκατομμύρια ευρώ σε κίνητρα σε μετρητά για να ενθαρρύνουν τους καταναλωτές να αγοράσουν αυτοκίνητα. Όμως, ενώ η Γαλλία υποστηρίζει αγορές συμβατικών και ηλεκτρικών αυτοκινήτων, η Γερμανία επικεντρώνεται σε ηλεκτρικά και υβριδικά οχήματα, χωρίς να κάνει τίποτα για να αντιμετωπίσει το κενό των αδιάθετων βενζινοκίνητων και ντίζελ αυτοκινήτων.

Η αγορά ηλεκτρικών οχημάτων παραμένει εξειδικευμένη, αντιπροσωπεύοντας περίπου το 7% των πωλήσεων νέων αυτοκινήτων στην ΕΕ το πρώτο τρίμηνο, ή 167.132 οχήματα, σύμφωνα με την ευρωπαϊκή ομάδα κατασκευαστών.

Οι πρόσφατες αποφάσεις σχετικά με τα κίνητρα σε μετρητά σηματοδότησαν μια σπάνια οπισθοδρόμηση πίεσης για μια βιομηχανία που ώθησε τα συμβατικά αυτοκίνητα να επωφεληθούν από τα μέτρα. Τα στελέχη της Auto υποστήριξαν ότι η αντικατάσταση παλαιότερων αυτοκινήτων ντίζελ και βενζίνης με νέα, λιγότερο ρυπογόνα μοντέλα θα ωφελούσε το περιβάλλον.

"Υπάρχει αποσύνδεση μεταξύ των κινήτρων και του τι απαιτείται", δήλωσε ο Stefano Aversa, αντιπρόεδρος της AlixPartners, μιας συμβουλευτικής εταιρείας. "Οι κυβερνήσεις δεν είναι ρεαλιστικές, είναι λίγο ...ιδεολογικές."