Οριακή μείωση, κατά 1%, στο εμπόριο υγροποιημένου φυσικού αερίου μέσα στο 2020 «βλέπει» στην ετήσια ανάλυσή του ο μεγαλύτερος ναυλομεσιτικός οίκος στον κόσμο, o Clarksons. Πιο συγκεκριμένα, η Clarksons Research επισημαίνει ότι τελικά φέτος η χρονιά θα κλείσει με αρνητικό πρόσημο σε σχέση με πέρσι, σε μια αγορά που ο ελληνικός εφοπλισμός κυριαρχεί τα τελευταία χρόνια.

Σημειώνεται ότι αρχικά η εκτίμηση για την πορεία του υγροποιημένου φυσικού αερίου μέσα στη χρονιά έδειχνε ανοδικές τάσεις ύψους περίπου 7%.

Μάλιστα, στο πρώτο τρίμηνο του έτους η αύξηση έφτανε το 10%, αλλά στη συνέχεια, λόγω των αναταράξεων στην παγκόσμια οικονομία, εξαιτίας της πανδημίας, η ζήτηση έπεσε δραματικά. «Η εκτίμησή μας, με βάση τα σημερινά δεδομένα, αναφέρει ότι θα καταγραφεί οριακή μείωση της ζήτησης για υγροποιημένο φυσικό αέριο κατά 1% μέσα στο 2020», σημειώνει ο οίκος. Ωστόσο, παρά την αρνητική εξέλιξη, οι μακροπρόθεσμες προοπτικές του κλάδου είναι πολύ θετικές.

Η αγορά

Η έκθεση επισημαίνει την πολυπλοκότητα που διέπει τη συγκεκριμένη αγορά σήμερα, και έχει να κάνει με τη ζήτηση από μελλοντικούς παραλήπτες LNG, την επαναπώληση φορτίων, αλλά κυρίως την απόπειρα επαναδιαπραγμάτευσης ναυλοσυμφώνων από πλευράς ναυλωτών. Υπενθυμίζεται ότι τα ναυλοσύμφωνα των LNG carriers είναι συνήθως πολυετή. Σύμφωνα με τους Clarksons καταγράφεται επίσης μια ανισότητα στην ανάπτυξη του κλάδου σε παγκόσμιο επίπεδο, γεγονός που αυξάνει το ρίσκο για τη ναυτιλία, ειδικά για τους ανεξάρτητους πλοιοκτήτες.

Ο παγκόσμιος στόλος LNG carriers ανέρχεται αυτή τη στιγμή σε 603 πλοία, ενώ υπό ναυπήγηση βρίσκονται 138 πλοία (το 23% του εν ενεργεία στόλου).

Το 73% του παγκόσμιου στόλου ελέγχεται σήμερα από ανεξάρτητους πλοιοκτήτες, ενώ πριν από μία δεκαετία το αντίστοιχο ποσοστό ήταν μόλις στο 58%.

Αναφέρει επίσης ότι περίπου το 33% του υπό ναυπήγηση LNG στόλου, αξίας 23 δισ. δολαρίων, δεν είναι δεσμευμένο να συμφωνίες για μεταφορά φορτίων από μελλοντικά project. Το 20% περίπου το στόλου είναι στη spot αγορά σήμερα, ενώ τελευταία συνηθίζεται να υπογράφονται ναυλοσύμφωνα διάρκειας πέντε έως επτά ετών από 10 έτη και πάνω που ήταν η τάση πριν από λίγα χρόνια.

Όσον αφορά την έκταση του στόλου, ο οίκος επισημαίνει ότι φέτος η χωρητικότητα αναμένεται να αυξηθεί κατά 5,3% και το 2021 κατά 9%.

Όσον αφορά τις νέες ναυπηγήσεις, φαίνεται ότι ο ρυθμός έχει πέσει, αφού μόλις έξι πλοία έχουν παραγγελθεί το πρώτο εξάμηνο του έτους. Τη μερίδα του λέοντος στις ναυπηγήσεις LNG carriers έχουν σταθερά τα ναυπηγεία της Νότιας Κορέας με μερίδια αγοράς 93%.

Ακόμα ένα μεγάλο ζήτημα είναι η ανανέωση του στόλου, ειδικά τώρα που έχουν αλλάξει πολλά στα συστήματα πρόωσης των πλοίων, προκειμένου να μειωθούν οι εκπομπές αερίων ρύπων. Εκτιμάται ότι το 40% του στόλου είναι πλοία με παλαιότερη τεχνολογία κινητήρων.

Η ερευνητική ομάδα της Clarksons βλέπει επίσης δυνατότητες για αυξημένες παραγγελίες πλοίων εφοδιασμού καυσίμων LNG, αφού εγκαταστάσεις ανεφοδιασμού έχουν πλέον δημιουργηθεί σε 118 λιμάνια σε όλο τον κόσμο, ενώ αναπτύσσονται ακόμα 90.

Αναφέρει επίσης ότι πλέον το 22% της συνολικής χωρητικότητας των πλοίων που είναι υπό παραγγελία έχουν τη δυνατότητα να χρησιμοποιήσουν το LNG σαν καύσιμο.

Ωστόσο, οι εκτιμήσει για τις πλωτές μονάδες αποθήκευσης και επαναεριοποίησης δεν είναι και τόσο θετικές, αφού ο ασθενέστερος όγκος συναλλαγών και η επέκταση του στόλου έχουν μειώσει τους ναύλους.

Ο Clarksons εκτιμά ότι οι ναύλοι για ένα πλοίο 160.000-cbm (DFDE) ήταν κατά μέσο όρο περίπου 45.800 δολάρια την ημέρα το πρώτο εξάμηνο του 2020 στη spot αγορά, μειωμένοι κατά 12% σε σχέση με την ίδια περίοδο του προηγούμενου έτους.

Επίσης τονίζει ότι η τιμή για ένα πλοίο ανάλογης χωρητικότητας και ηλικίας πέντε ετών είναι σήμερα στα 154 εκατ. δολάρια από 158 εκατ. δολάρια στις αρχές του έτους.

Οι Έλληνες πρωταγωνιστές

Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της VesselsValue, οι Έλληνες εφοπλιστές διαθέτουν στόλο που αποτελείται συνολικά από 75 πλοία αξίας σχεδόν 18 δισ. δολαρίων, ενώ για 45 LNG carriers έχουν υπογραφεί συμβόλαια ναυπηγήσεων. Συνολικά από ελληνικά συμφέροντα ελέγχονται 120 πλοία (εν ενεργεία και υπό ναυπήγηση).

Στη δεύτερη θέση ακολουθεί η Ιαπωνία, με 108 πλοία εν ενεργεία και 22 υπό κατασκευή, συνολικής αξίας 13,8 δισ. δολαρίων και στην τρίτη θέση το Κατάρ με 69 πλοία, αξίας 8,39 δισ. δολαρίων.