Επιχειρηματικές ευκαιρίες για περαιτέρω ανάπτυξη διαβλέπει η ΔΕΠΑ Εμπορίας στην αγορά μικρής κλίμακας υγροποιημένου φυσικού αερίου (Small Scale LNG), μέσα από άμεσα εφαρμόσιμες χρήσεις που δημιουργούν τις προοπτικές για ενίσχυση των πωλήσεών της ήδη από τα αμέσως επόμενα χρόνια. Σε αυτό το πλαίσιο, το business plan της ΔΕΠΑ Εμπορίας περιλαμβάνει τρεις «πυλώνες» δραστηριοποίησης στο Small Scale LNG

Όπως είναι αναμενόμενο, ένας από αυτούς τους «πυλώνες» αφορά τη χρήση του υγροποιημένου φυσικού αερίου ως ναυτιλιακού καυσίμου, με δεδομένο εξάλλου τον πρωταγωνιστικό ρόλο που έχει παίξει η ΔΕΠΑ Εμπορίας στην τεχνικοοικονομική προετοιμασία για την «έλευση» του LNG bunkering στη νοτιοανατολική Μεσόγειο.

Σύμφωνα με πληροφορίες, το LNG bunkering πλαισιώνεται στο business plan της με την αξιοποίηση του LNG για τον ανεφοδιασμό με αέριο μεγάλων βιομηχανικών πελατών αλλά και απομακρυσμένων περιοχών, που βρίσκονται μακριά από τα δίκτυα διανομής. Επίσης, η εταιρεία «βλέπει» άμεσα αξιοποιήσιμες επιχειρηματικές ευκαιρίες στην τροφοδοσία βαρέων οχημάτων για οδικές μεταφορές, δημιουργώντας την κατάλληλη υποδομή.

Ο δρόμος για χρήσεις όπως οι παραπάνω θα ανοίξει με την ολοκλήρωση από τον ΔΕΣΦΑ στη Ρεβυθούσα του πρώτου «κρίκου» της εφοδιαστικής αλυσίδας υγροποιημένου φυσικού αερίου μικρής κλίμακας, δηλαδή του σταθμού φόρτωσης LNG (truck loading station) και του νέου προβλήτα LNG μικρής κλίμακας (ssLNG jetty).

Ο σταθμός truck loading βρίσκεται ήδη σε τροχιά υλοποίησης, ενώ σύμφωνα με το πρόγραμμα του ΔΕΣΦΑ αναμένεται να ενταχθεί στο σύστημα τον Δεκέμβριο του 2021. Με την ολοκλήρωσή του, θα γίνει εφικτός ο ανεφοδιασμός μη διασυνδεδεμένων εγκαταστάσεων ανά την επικράτεια, μέσω φορτηγών που θα μεταφέρουν LNG οδικώς από το τέρμιναλ του ΔΕΣΦΑ.

Μάλιστα, βάσει υφιστάμενων μελετών, μία τέτοια επιλογή είναι οικονομικά ανταγωνιστική σε «σημειακούς» καταναλωτές που βρίσκονται σε απόσταση έως και 1.000 χλμ. από τη Ρεβυθούσα. Παράλληλα, ήδη βρίσκεται σε εξέλιξη από τον ΔΕΣΦΑ ο διαγωνισμός για τον νέο προβλήτα, στο πλαίσιο του LNG bunkering, ώστε να τεθεί σε λειτουργία κατά το δεύτερο εξάμηνο του 2022, σύμφωνα με το Σχέδιο Προγράμματος Ανάπτυξης ΕΣΦΑ 2021-2030.

Επιπλέον ευκαιρίες

Η ΔΕΠΑ Εμπορίας διερευνά όλες τις επιχειρηματικές ευκαιρίες που αναδύονται από τη χρήση του LNG, όπως δείχνει και η υπογραφή στις αρχές Ιουλίου του μνημονίου συνεργασίας με τον ΔΕΣΦΑ και τον Οργανισμό Λιμένος Πάτρας, στην προοπτική κατασκευής εγκαταστάσεων LNG μικρής κλίμακας στο λιμάνι της αχαϊκής πρωτεύουσας.

Επίσης, μέσω του προγράμματος Blue Hubs, προχωρά στην κατασκευή ενός νέου καινοτόμου πλοίου ανεφοδιασμού με LNG.

Παράλληλα, στο πλαίσιο του πρότζεκτ SuperGreen, προκήρυξε στα τέλη Αυγούστου διαγωνισμό για την προμήθεια τριών βυτιοφόρων φορτηγών μεταφοράς και ανεφοδιασμού με LNG (LNG Semi-trailer). Ο διαγωνισμός έχει προϋπολογισμό 600.000 ευρώ και η προθεσμία υποβολής προσφορών εκπνέει στις 28 Σεπτεμβρίου. Τα φορτηγά προορίζονται για την τροφοδοσία πλοίων στο λιμάνι του Πειραιά.

Δίνοντας τη δυνατότητα για τη μείωση του ενεργειακού κόστους σε επιχειρήσεις και αστικά κέντρα, το Small Scale LNG θα ενισχύσει παράλληλα την εγχώρια διείσδυση του φυσικού αερίου. Χαρακτηριστική είναι η εκτίμηση του ΔΕΣΦΑ, ο οποίος με ορίζοντα το 2030 προσδιορίζει στα 860 εκατ. κυβικά μέτρα τους διακινούμενους όγκους μέσω της αγοράς μικρής κλίμακας υγροποιημένου φυσικού αερίου. Προς αυτή την κατεύθυνση θα συμβάλει και η αναμενόμενη ολοκλήρωση του σχετικού ρυθμιστικού πλαισίου, καθώς θα παίξει καθοριστικό ρόλο για την ανάπτυξη χρήσης του LNG.

(από την εφημερίδα "ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ")