Τεχνολογικό Εργαλείο κατά Λαθρεμπορίας Καυσίμων

Τεχνολογικό Εργαλείο κατά Λαθρεμπορίας Καυσίμων
Του Μιχάλη Καϊταντζίδη - ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ
Σαβ, 19 Ιανουαρίου 2008 - 05:28
Το λαθρεμπόριο, η νοθεία και η πειρατεία συνεχίζουν να παραμένουν τα σοβαρότερα προβλήματα της αγοράς πετρελαιοειδών, που λειτουργούν σε βάρος του ανταγωνισμού και των καταναλωτών. Για την αντιμετώπισή τους δεν επαρκούν οι κανόνες που ισχύουν, άρα θα πρέπει να αλλάξει το θεσμικό πλαίσιο, ενώ η αξιοποίηση των δυνατοτήτων που προσφέρει η τεχνολογία, θα συμβάλει στην επίλυση των προβλημάτων.
Το λαθρεμπόριο, η νοθεία και η πειρατεία συνεχίζουν να παραμένουν τα σοβαρότερα προβλήματα της αγοράς πετρελαιοειδών, που λειτουργούν σε βάρος του ανταγωνισμού και των καταναλωτών. Για την αντιμετώπισή τους δεν επαρκούν οι κανόνες που ισχύουν, άρα θα πρέπει να αλλάξει το θεσμικό πλαίσιο, ενώ η αξιοποίηση των δυνατοτήτων που προσφέρει η τεχνολογία, θα συμβάλει στην επίλυση των προβλημάτων.

Οι παραπάνω επισημάνσεις για τη θεραπεία των κακώς κείμενων στον τομέα των πετρελαιοειδών, έγιναν από το Ιδρυμα Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών, σε μελέτη που έδωσε χθες στη δημοσιότητα. Είναι δε σε γενικές γραμμές, οι ίδιες με αυτές που κάνουν την τελευταία 15ετία, ανεξάρτητοι φορείς και φορείς της αγοράς, αλλά συστηματικά το κράτος αρνείται με διάφορες προφάσεις να εφαρμόσει, διαιωνίζοντας στρεβλώσεις, όπως το λαθρεμπόριο.

Ειδικότερα το ΙΟΒΕ στη μελέτη του υποστηρίζει ότι οι κανόνες που έχουν θεσπιστεί, δεν επαρκούν για την ενίσχυση του ανταγωνισμού, της υγιούς λειτουργίας της αγοράς, και κατά συνέπεια της προστασίας των καταναλωτών ως προς την ποιότητα των προϊόντων, την τιμή τους και τις παρεχόμενες υπηρεσίες.

Ετσι προτείνει αλλαγές στο θεσμικό πλαίσιο, ώστε να εξαλειφθούν τα εμπόδια για την ανάπτυξη του ανταγωνισμού και την υγιή λειτουργία της αγοράς. Ιδιαίτερη έμφαση δίνει το ΙΟΒΕ στην αξιοποίηση της τεχνολογίας και ειδικότερα στην εγκατάσταση μηχανογραφικών συστημάτων.

Φορολογούνται με αγορές - όχι με πωλήσεις

Σημειώνεται ότι κάθε κίνηση για εγκατάσταση ταμειακών μηχανών στα πρατήρια, ώστε να παρακολουθούνται οι πωλήσεις τους, απέτυχε, ενώ αυτά συνεχίζουν να φορολογούνται βάσει των τιμολογίων αγοράς και όχι βάσει των πωλήσεων. Επιπλέον οι τελωνειακές υπηρεσίες δεν έχουν καμία σύνδεση με τις λιμενικές, ώστε να επαληθεύεται η ύπαρξη ή όχι πλοίου που φορτώνεται με ναυτιλιακό πετρέλαιο.

Σε ειδικότερα θέματα τέλος, το ΙΟΒΕ προτείνει να εξεταστούν θέματα όπως:

* Εξίσωση του ειδικού φόρου κατανάλωσης σε προϊόντα με όμοια χαρακτηριστικά (αμόλυβδη - σούπερ αμόλυβδη, πετρέλαιο κίνησης - πετρέλαιο θέρμανσης). Στην περίπτωση του πετρελαίου κίνησης και πετρελαίου θέρμανσης να επιλεγεί ένας ορθολογικός τρόπος επιστροφής των φόρων και των δασμών από το κράτος στους δικαιούχους, με την αποφυγή συμμετοχής των εταιρειών εμπορίας πετρελαιοειδών εφόσον αυτό καθίσταται δυνατό.

* Κατάργηση της LRP βενζίνης και της χρήσης μικρών συσκευασιών πρόσθετων.

* Αυστηρότερος και ουσιαστικότερος έλεγχος στις εξαγωγές όσον αφορά στη φόρτωση πλοίων με μικτό προορισμό εντός και εκτός Ελλάδας, στο βάρος των βυτιοφόρων κατά την έξοδο και είσοδο στη χώρα κ.λπ.

Εμφαση στα ναυτιλιακά καύσιμα

* Αυστηρότερος έλεγχος των διαδικασιών πώλησης ναυτιλιακών καυσίμων όσον αφορά στα πλωτά εφοδιαστικά, στα βυτιοφόρα αυτοκίνητα, στα βιβλία τήρησης των συναλλαγών κ.λπ.

* Αρση των περιορισμών για τη χορήγηση αδειών ανέγερσης νέων αποθηκευτικών χώρων.

* Απελευθέρωση ωραρίου στα πρατήρια.

* Εγκατάσταση μηχανογραφικών συστημάτων και ενίσχυση της πληροφόρησης.

Τέλος η μελέτη του ΙΟΒΕ εκτιμά ότι τα πετρελαιοειδή θα συνεχίσουν να έχουν κυρίαρχη θέση στην εγχώρια αγορά ενέργειας και τις επόμενες δύο δεκαετίες, ενώ ώθηση στον κλάδο αναμένεται να δώσει η κατασκευή του αγωγού Μπουργκάς - Αλεξανδρούπολη, ο οποίος θα ενισχύσει τον ενεργειακό εφοδιασμό της χώρας και είναι πιθανό να μειώσει το κόστος του εισαγόμενου αργού πετρελαίου.