“Green Liquid Fuels of the Future” του ΙΕΝΕ: Πολύτιμα Συμπεράσματα για το Μέλλον των Πράσινων Υγρών Καυσίμων

“Green Liquid Fuels of the Future” του ΙΕΝΕ: Πολύτιμα Συμπεράσματα για το Μέλλον των Πράσινων Υγρών Καυσίμων
του Αδάμ Αδαμόπουλου
Δευ, 15 Φεβρουαρίου 2021 - 07:00

Ολοκληρώθηκε την Παρασκευή 12/2 τo διήμερο διαδικτυακό Συνέδριο που διοργάνωσε το Ινστιτούτο Ενέργειας ΝΑ Ευρώπης (ΙΕΝΕ), με μια διεξοδική συζήτηση αναφορικά με τα Πράσινα Καύσιμα για τις Μεταφορές του Μέλλοντος, στην οποία συμμετείχαν κορυφαία στελέχη της κυβέρνησης, εκπρόσωποι φορέων και της αγοράς, καθώς και υψηλόβαθμα στελέχη εμβληματικών εταιρειών του ενεργειακού κλάδου. 

Οι ομιλητές συμφώνησαν επί της αρχής, ότι τα πράσινα υγρά καύσιμα δεν αποτελούν απλώς θέμα μιας μελλοντικής συζήτησης, αλλά αφορούν στο σήμερα, καθώς θεωρούνται απαραίτητα για τη μετάβαση σε μια οικονομία χαμηλών εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα έως το 2050 και εντεύθεν.

Τα καύσιμα νέου τύπου θα συνεχίσουν να τροφοδοτούν τον ευρωπαϊκό τομέα μεταφορών διατηρώντας τα πλεονεκτήματα των παραδοσιακών υγρών καυσίμων και παρέχοντας σημαντικά κοινωνικά και οικονομικά οφέλη. Ενδεικτικά, θα καταστήσουν δυνατή την απαλλαγή από τον άνθρακα τομέων για τους οποίους δεν υπάρχουν εναλλακτικές τεχνολογικές λύσεις, όπως η αεροπορία, η ναυτιλία και οι βαρέες οδικές μεταφορές, ενώ θα ενισχύσουν την ενεργειακή ασφάλεια, μειώνοντας την ενεργειακή εξάρτηση από τις εισαγωγές.

Αν και αναμένουμε ότι η ζήτηση υγρών καυσίμων στην Ευρώπη θα μειωθεί σταδιακά με την πάροδο του χρόνου, λόγω της υψηλότερης ενεργειακής απόδοσης στους παραδοσιακούς κινητήρες, αλλά και της μεγαλύτερης διείσδυσης ηλεκτρικών και υβριδικών οχημάτων, εν τούτοις, τα υγρά καύσιμα θα παραμείνουν στην κορυφή της ζήτησης για όλων των ειδών τις μεταφορές.

Ακόμη, τα «πράσινα» υγρά καύσιμα εξασφαλίζουν για τους καταναλωτές τη δυνατότητα της επιλογής, καθιστώντας τη μετάβαση σε μια κλιματικά ουδέτερη οικονομία, προσιτή σε όλους και συμβάλλοντας καθοριστικά στην ανέλιξη της ευρωπαϊκής κοινωνίας και της οικονομίας.

Στην τρίτη συνεδρία με τίτλο: «Road transport: The challenges of new technologies» που είχε συντονιστή τον κ. Χρήστο Δήμα, μέλος του ΔΣ του ΙΕΝΕ και Πρόεδρος της Επιτροπής Γεωπολιτικής του Ινστιτούτου και βασικό ομιλητή τον Υφυπουργό Υποδομών και Μεταφορών, κ. Γιάννη Κεφαλογιάννη προλόγισε η κα Λιάνα Γούτα, Διευθύντρια Ενεργειακής Πολιτικής & Διεθνών Σχέσεων του Ομίλου ΕΛΠΕ και προέδρου της Επιτροπής Downstream του ΙΕΝΕ.

Ο κ. Κεφαλογιάννης αναφέρθηκε στην ανάγκη εξεύρεσης λύσεων για τη μείωση του κόστους της μετακίνησης και για την ανάγκη προώθησης βιώσιμων λύσεις για την προστασία του περιβάλλοντος. Ο Υφυπουργός αναφέρθηκε ακόμη στο ότι οι οδικές μεταφορές πρέπει να μειώσουν την εξάρτησή τους από τα ορυκτά καύσιμα και να γίνουν πιο φιλικές για το περιβάλλον. Μίλησε, επίσης, για την ανάγκη να προωθηθούν  πολιτικές για τη βελτίωση της ποιότητας των υγρών καυσίνων, ώστε να συμβάλουν  στο να απανθρακοποιηθούν όλες οι μεταφορές, οδικές, ναυτιλιακές και αεροπορικές.

Ο Υφυπουργός επεσήμανε τις προσπάθειες του υπουργείου και της κυβέρνησης να προωθήσουν ένα ολικό σχέδιο για τη μείωση των εκπομπών CO2. Τέλος, μίλησε για τη συνεργασία με το ΥΠΕΝ στο θέμα της νέας κινητικότητας και υπογράμμισε ότι πρέπει να αναληφθούν  πρωτοβουλίες για να εκπληρωθεί το όραμα για μηδενικές εκπομπές άνθρακα το 2050, με χρήση νέων καθαρών καυσίμων.

Στη συνέχεια έλαβε το λόγο η κα Cécile Nourigat, Secretary General at UPEI - the Voice of Europe's Independent Fuel Suppliers, με έδρα τις Βρυξέλες, η οποία εκπροσωπεί περισσότερους από 2 χιλιάδες εισαγωγείς και διανομείς χονδρικής και λιανικής ενέργειας για τους τομείς της θέρμανσης και των μεταφορών.

Η κα Nourigat μίλησε για τις προκλήσεις στο δρόμο για την Κλιματική Ουδετερότητα έως το 2050, λέγοντας, μεταξύ άλλων, πως δεν υπάρχει μια ενιαία λύση για όλα τα προβλήματα και πως κάθε πρόκληση που παρουσιάζεται απαιτεί ειδική αντιμετώπιση. Επεσήμανε ακόμη πως δεν πρέπει να υπάρχει διαχωρισμός ανάμεσα στον ηλεκτρισμό και τα καύσιμα και τόνισε πως χρειάζονται και τα δύο και ανέφερε πως το όραμα της UPEI για το 2050 είναι η ανάπτυξη καυσίμν μηδενικού αποτυπώματος άνθρακα, όπως αναπτυγμένα βιοκαύσιμα και βιοαέριο, ανακυκλωμένα βιομηχανικά καύσιμα κλπ .    

Ακολούθησε βιντεοσκοπημένο μήνυμα του κ. Γιάννη Αληγιζάκη, Προέδρου του Συνδέσμου Εταιρειών Εμπορίας Πετρελαιοειδών Ελλάδος (ΣΕΕΠΕ) και Διευθύνοντα Συμβούλου της ELINOIL.  Ο κ. Αληγιζάκης μίλησε για τις επιπτώσεις της απανθρακοποίησης στις εταιρείες διΰλισης και εμπορίας, καθώς και στους τελικούς καταναλωτές. «Μιλάμε για ενεργειακά προϊόντα και όχι για καύσιμα ή πετρελαϊκά προιόντα. Προιόντα που θεωρούνταν, άλλοτε, εναλλακτικά έρχονται σήμερα στο προσκήνιο, αντικαθιστώντας τα παραδοσιακά», είπε χαρακτηριστικά. Ο κ. Αληγιζάκης αναφέρθηκε ακόμη στις προσπάθειες που καταβάλουν οι εταιρείες πετρελαίου για να προωθήσουν τα καύσιμα του μέλλοντος, αλλά και να συμβάλουν στη διείσδυση της ηλεκτροκίνησης.

«Οι σύγχρονες προκλήσεις και συνθήκες φέρνουν τις εταιρείες μας ενώπιον της νέας εποχής και της ανάγκης να μετασχηματιστούν ραγδαία. Αυτό απαιτεί μεγάλες επενδύσεις σε υποδομές, τεχνογνωσία και προσωπικό», είπε. Υποστήριξε όμως ότι τα υγρά καύσιμα, όπως τα ξέρουμε, θα συνεχίσουν να έχουν σημαντικό ρόλο έως το 2030 και πιθανώς και μετά το 2050, ιδίως για χρήση στα βαρέα οχήματα, τη ναυτιλία και την αεροπλοία. Ο ΣΕΕΠΕ, κατέληξε, επενδύει ήση στα νέα καύσιμα και σε νέες εγκαταστάσεις. «Για να μπορέσουμε να ανταπροκριθούμε στο ρόλο μας χρειαζόμαστε τη βοήθεια της Ε.Ε. και της κυβέρνησης, ώστε να αναβαθμίσουμε τις λειτουργίες μας», ενώ ζήτησε να ληφθούν μέτρα για τη μείωση της γραφειοκρατίας. «Το μέλλον είναι ήδη εδώ και ο ΣΕΕΠΕ παίζει ενεργό ρόλο σε αυτό», τόνισε.        

Σημαντική ήταν, ακόμη, η παρέμβαση του κ. Γιώργου Χατζημαρκάκη, γενικού γραμματέα του Συνδέσμου «Hydrogen Europe», ο οποίος αναφέρθηκε στο ότι η Ελλάδα μπορεί να παίξει πρωταγωνιστικό ρόλο στην προώθηση λύσεων καθαρού υδρογόνου και είπε ότι θα ήταν καλύτερο για οιονδήποτε να επενδύσει στο καύσιμο.

Στο διαδικτυακό βήμα τον διαδέχτηκε ο κ. Oscar Sastron, Low Carbon Fuels Leader, της REPSOL, ο οποίος αναφέρθηκε στα επόμενα βήματα που πρέπει να κάνει η βιομηχανία προκειμένου να εκπληρώσει το στόχο για καθαρές μηδενικές εκπομπές έως το 2050 και υπενθύμισε ότι η Repsol υπήρξε πρωτοπόρος στην υιοθέτηση αυτών των αλλαγών. Ο ίδιος, αναφέρθηκε επίσης, στους τρεις πυλώνες αυτού του μετασχηματισμού, δηλαδή, την εφοδιαστική αλυσίδα, την τεχνολογία και το ρυθμιστικό πλαίσιο, ενώ μίλησε διεξοδικά για τις εξελίξεις στην παραγωγή καυσίμων χαμηλής χρήσης άνθρακα. Την τρίτη Συνεδρία έκλεισε με την παρουσίασή της, η κα Johanna Atzmannstorfer, Head of Brussels Office International & Governmental Relations, OMV.

Η ιδιαίτερα επιτυχημένη εκδήλωση που διοργάνωσε το Ινστιτούτου Ενέργειας ΝΑ Ευρώπης (ΙΕΝΕ)  “Green Liquid Fuels of the Future”, ολοκληρώθηκε με την τέταρτη Συνεδρία που είχε τίτλο: «The future of Aviation and Shipping Fuels», με συντονιστή τον κ. Κωστή Γερόπουλο, δημοσιογράφο του New Europe.

Πρώτος έλαβε το λόγο ο κ. Δημήτρης Φαφαλιός, Πρόεδρος και Διευθυντής της Fafalios Shipping, Πρόεδρος της Maritime Safety & Marine Environment Protection, της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών & Πρόεδρος της Διεθνούς Ένωσης Πλοιοκτητών Πλοίων Μεταφοράς Χύδην Ξηρού φορτίου(INTERCARGO).

Ο κ. Φαφαλιός αναφέρθηκε στις ιδιαιτερότητες της ελληνικής ναυτιλίας και τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι Έλληνες εφοπλιστές. Μιλώντας για την απανθρακοποίηση των μεταφορών, τόνισε ότι η νατιλία πρέπει να λάβει μέτρα για να μειώσει τις εκπομπές της, με πρόγραμμα και παγκόσμια αποδεκτών ρυθμιστικών κανόνων. Επεσήμανε, ακόμη, ότι η πρόθεση της Ε.Ε. να συμπεριλάβει τη ναυτιλία στο σύστημα εμπορίας ρύπων και η αυστηριοποίηση των κανόνων, απειλούν να πλήξουν την ανταγωνιστικόττα του κλάδου και να οδηγήσει σε συγκρούσεις με τα κράτη-μέλη. «Χρειάζονται επενδύσεις από όλες τις πλευρές ώστε η ναυτιλία να μην παραμείνει αιχμαλωτισμένη από τις νομοθεσίες, αλλά δίχως βοήθεια.».

Ο ίδιος αναγνώρισε τη σημασία των «πράσινων» καυσίμων, όμως είπε ότι έχουν πολλά μειονεκτήματα αφού δεν είναι ασφαλή όσον αφορά στη διάθεση, τη μεταφορά και την αποθήκευσή τους. Η ναυτιλία, ως εκ τούτου, συνέχισε, θα χρησιμοποιήσει πολλαπλά καύσιμα για να επιβιώσει και αναφέρθηκε στο ότι οι ήδη υπάρχουσες μηχανές πλοίων δεν είναι έτοιμες να υποδεχτούν τα νέα καύσιμα και πως θα απαιτηθούν μετατροπές.

Στο διαδικτυακό βήμα τον διαδέχτηκε ο Δρ. Γιώργος Πατέρας, Πρόεδρος του Ναυτικού Επιμελητηρίου Ελλάδος και Αντιπρόεδρος της Contships Management ο οποίος προέβη σε μια ιστορική ανασκόπηση της χρήσης των ναυτιλιακών καυσίμων και ανέλυσε τα ήδη υφιστάμενα καύσιμα και το περιβαλλοντικό αποτύπωμά τους. «Χρειαζόμαστε μηχανές εσωτερικήε καύσης που δεν θα παράγουν επικίνδυνα οξείδια», είπε χαρακτηριστικά.

Αναφέρθηκε, επίσης, στο έργο του Επιμελητηρίου, παραθέτοντας στοιχεία και αναλύοντας την συμβολή των μελών του στην ανάπτυξη της ναυτιλίας για την εγχώρια οικονομία και αναγνώρισε πως πρέπει να εκσυγχρονιστεί ο στόλος της ακτοπλοΐας. Έκανε, τέλος, λόγο για τη συνεργαία του Επιμελητηρίου με την κυβέρνηση και την Motor Oil για την ναυπήγηση της επόμενης γενιάς που θα θα χρησιμοποιούν νέα «πράσινα» καύσιμα και την ανάγκη οι προμηθευτές να εφοδιάζουν την αγορά με ασφάλεια και σταθερότητα.

Στη συνέχεια μίλησε ο κ. Γιώργος Γοβατζιδάκης αεροναυπηγός, Διευθυντής Network Planning & Development, στην Aegean Airlines αναφέρθηκε στα 20 χρόνια λειτουργίας της εταιρείας και στη διαρκή αναπτυξιακή πορεία της, καθώς επίσης και για τους πυλώνες στρατηγικής που έχει σχεδιάσει ώστε να συμβάλει στο μηδενισμό των εκπομπών CO2 έως το 2050. 

Μίλησε ακόμη για τις απειλές που αντιμετωπίζουν οι εταιρείες εξαιτίας της πανδημικής κρίσης, αλλά και  για το γεγονός ότι η αεροπορική βιομηχανία συμβάλει κατά 2% στις παραγόμενες εκπομπές άνθρακα, τονίζοντας πως τα 2/3 αυτών των εκπομπών προέρχονται από αεροπλάνα που εκτελούν διαδρομές μικρών αποστάσεων. «Αν θέλουμε να μιλήσουμε για απανθρακοποίηση των μεταφορών πρέπει να εστιάσουμε στα αεροσκάφη αυτά. Πρέπει να γίνουν τεχνολογικές βελτιώσεις, με χρήση βιώσιμων καυσίμων αερομεταφορών, αν θέλουμε να πετύχουμε τους στόχους για μηδενικές εκπομπές το 2050», είπε χαρακτηριστικά.     

Την 4η συνεδρία έκλεισαν με τις πολύ ενδιαφέρουσες παρεμβάσεις τους ο κ. Jonathan Wood, Vice-President Europe-Aspac, Renewable Aviation, της φινλανδικής πετρελαϊκής και πετροχημικής NESTE, ο κ. Laurent Maurel, Senior Vice President European Public Affairs, της TOTAL και ο κ. Khurram Gaba, Policy Planning Executive, της EXXONMOBIL.

Θυμίζουμε ότι κύριος Χορηγός του Συνεδρίου ήταν η Ελληνικά Πετρέλαια ΑΕ, ενώ χορηγός της εκδήλωσης ήταν η Motor Oil Hellas. Τέλος, χορηγοί επικοινωνίας ήταν η εφημερίδα New Europe και το ενεργειακό site Energia.gr.