Πράσινες Μετακινήσεις με Υβριδικά Ταξί και Λεωφορεία

Πράσινες Μετακινήσεις με Υβριδικά Ταξί και Λεωφορεία
Της Αλεξάνδρας Κασσίμη - ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ
Τετ, 23 Ιανουαρίου 2008 - 00:17
Κίνητρα για την αντικατάσταση των πετρελαιοκίνητων ταξί με υβριδικά οχήματα σκοπεύει να προωθήσει το υπουργείο Μεταφορών – Επικοινωνιών. Στο πλαίσιο μόνιμης επιτροπής για τις πράσινες μεταφορές ξεκινά ο διάλογος για τον σχεδιασμό της πράσινης κινητικότητας στις πόλεις με έμφαση στη μείωση των εκπομπών των αερίων του θερμοκηπίου.


Κίνητρα για την αντικατάσταση των πετρελαιοκίνητων ταξί με υβριδικά οχήματα σκοπεύει να προωθήσει το υπουργείο Μεταφορών – Επικοινωνιών. Στο πλαίσιο μόνιμης επιτροπής για τις πράσινες μεταφορές ξεκινά ο διάλογος για τον σχεδιασμό της πράσινης κινητικότητας στις πόλεις με έμφαση στη μείωση των εκπομπών των αερίων του θερμοκηπίου. Η απόσυρση των 14.000 περίπου πετρελαιοκίνητων ταξί που κυκλοφορούν αυτήν τη στιγμή στην Αθήνα κρίνεται εφικτή από τους αυτοκινητιστές μόνο στην περίπτωση που δοθούν επαρκή και ελκυστικά οικονομικά κίνητρα. Παράλληλα αναμένεται να τεθεί στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων η απόσυρση των παλαιών βαρέων οχημάτων, ενώ δεν αποκλείεται να εξεταστούν οι προτάσεις του Συνδέσμου Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων, που κάνουν λόγο για μείωση φορολογίας των νέας τεχνολογίας οχημάτων.


Οι επιστήμονες από την πλευρά τους υποστηρίζουν ότι η κυκλοφοριακή συμφόρηση ευθύνεται για το 70% της ρύπανσης, σύμφωνα με σχετική μελέτη του ΕΜΠ που χαρακτηρίζει τα λεωφορεία και τα ταξί ως τη δεύτερη αιτία εκπομπής ρύπων σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.


Το πρόβλημα του κυκλοφοριακού της πρωτεύουσας καλούνται σήμερα να συζητήσουν οι συναρμόδιοι φορείς που έχουν κληθεί από τον ΟΑΣΑ σε δημόσιο διάλογο, προκειμένου να παρουσιαστεί σειρά προτάσεων για τη μετεπιβίβαση των οδηγών των Ι.Χ. στις αστικές συγκοινωνίες. Εκτιμήσεις κάνουν λόγο για κορεσμό σε κεντρικές αρτηρίες της Αθήνας που θα αγγίζει το 70% έως και 95% την επόμενη διετία τους δρόμους της Αθήνας, στις πυκνοκατοικημένες περιοχές όπου παρατηρούνται ταχύτητες που δεν ξεπερνούν τα 5 χλμ./ώρα. Η ταχύτητα κίνησης των λεωφορείων, των τρόλεϊ αλλά και των Ι.Χ. είναι 10%-15% χαμηλότερη από το μέσο ευρωπαϊκό όρο με τάση περαιτέρω μείωσης, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του ΟΑΣΑ. Είναι απογοητευτικό ότι η διάρκεια των διαδρομών με τις συγκοινωνίες και με τα Ι.Χ. δεν διαφέρουν, με αποτέλεσμα η εγκατάλειψη του Ι.Χ. και η χρήση ΜΜΜ να μοιάζει ανέφικτη. Παράλληλα οι συγκοινωνιολόγοι κάνουν λόγο για περιορισμένο δίκτυο λεωφορειολωρίδων επισημαίνοντας μάλιστα ότι η Αθήνα διαθέτει το μισό περίπου δίκτυο αποκλειστικής κυκλοφορίας σε μήκος ανά 1.000 κατοίκους συγκριτικά με τον αντίστοιχο ευρωπαϊκό μέσο όρο.


Πληροφορίες αναφέρουν ότι η σημερινή συζήτηση πρόκειται να κινηθεί γύρω από τέσσερις άξονες, με προτεραιότητα τον καθορισμό στρατηγικών στόχων για τις δημόσιες μεταφορές και τη θέσπιση ενιαίας πολιτικής. Αναμένεται να εξεταστούν οι συνθήκες λειτουργίας και ανάπτυξης των υποδομών σε συνδυασμό με την ανάπτυξη των δημόσιων μεταφορών.