Η Air France-KLM, η Total, η Groupe ADP και η Airbus ένωσαν τις δυνάμεις τους για να πραγματοποιήσουν την πρώτη πτήση μεγάλων αποστάσεων με την υποστήριξη της Sustainable Aviation Fuel (SAF) (1) που παράγεται στη Γαλλία. Στις 18 Μαΐου στις 3:40 μ.μ. η πτήση 342 της Air France απογειώθηκε από τον τερματικό σταθμό 2E του αεροδρομίου Paris-Charles de Gaulle για το Μόντρεαλ με τις δεξαμενές της γεμάτες για πρώτη φορά με βιώσιμα καύσιμα αεροσκαφών που παράγονται στα γαλλικά εργοστάσια της Total.

Αυτή η πτήση είναι ένα απτό αποτέλεσμα της κοινής φιλοδοξίας των τεσσάρων ομάδων να απελευθερώσουν τις αεροπορικές μεταφορές και να αναπτύξουν μια αλυσίδα εφοδιασμού SAF στη Γαλλία, προϋπόθεση για τη γενίκευση της χρήσης τους στα γαλλικά αεροδρόμια.

Το σημαντικό είναι ότι δεν απαιτούνται τροποποιήσεις στην υποδομή αποθήκευσης και διανομής, αεροσκάφη ή κινητήρες για την ενσωμάτωση βιοκαυσίμων. Η σταδιακή εισαγωγή τους παγκοσμίως θα μειώσει σημαντικά τις εκπομπές CO2 από τις αεροπορικές μεταφορές, σύμφωνα με τους στόχους αειφόρου ανάπτυξης των Ηνωμένων Εθνών.

Το βιοκαύσιμο που χρησιμοποιήθηκε για αυτήν την πτήση κατασκευάστηκε από απόβλητα και κατάλοιπα που προέρχονται από την κυκλική οικονομία. Η Total παρήγαγε το SAF από χρησιμοποιημένο μαγειρικό λάδι στο βιολογικό διυλιστήριο La Mède στη νότια Γαλλία και στο εργοστάσιό του Oudalle κοντά στη Χάβρη, χωρίς να χρησιμοποιήσει παρθένο φυτικό έλαιο.

Αυτό το πρώτο 100% γαλλικό SAF έλαβε πιστοποίηση ISCC-EU από το Διεθνές Σύστημα Πιστοποίησης Αειφορίας & Άνθρακα, έναν ανεξάρτητο οργανισμό που εγγυάται τη βιωσιμότητα. Το μείγμα 16% σε αυτήν την πτήση απέφυγε την εκπομπή 20 τόνων CO2.

Αναπτύσσοντας και υποστηρίζοντας την πρώτη βιομηχανική παραγωγή SAF της Γαλλίας, οι Air France-KLM, Total, ADP Group και Airbus ανοίγουν το δρόμο για τη Γαλλία να οδηγήσει την καινοτομία στην ενεργειακή και περιβαλλοντική μετάβαση. Η γαλλική νομοθεσία απαιτεί από τα αεροσκάφη να χρησιμοποιούν τουλάχιστον 1% SAF έως το 2022 για όλες τις πτήσεις που προέρχονται από τη Γαλλία, πριν από την ευρωπαϊκή φιλοδοξία που έχει προγραμματιστεί να αυξήσει σταδιακά έως και 2% έως το 2025 και 5% έως το 2030, στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Πράσινης Συμφωνίας.

Για να ικανοποιήσει αυτές τις απαιτήσεις, η Total θα παράγει επίσης SAF στην πλατφόρμα μηδενικού αργού Grandpuits κοντά στο Παρίσι από το 2024.

Η πτήση αυτή απεικονίζει επίσης τη συνέργεια των διαφόρων εταιρειών για τη μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος της αεροπορίας, δηλαδή, βιώσιμα αεροπορικά καύσιμα, αεροσκάφη τελευταίας γενιάς και ηλεκτροδότηση των επίγειων πτήσεων. Το Airbus A350 που χρησιμοποιείται για την πτήση καταναλώνει 25% λιγότερα καύσιμα από τον προκάτοχό του. Επιπλέον, το αεροσκάφος συντηρήθηκε από το πρώτο 100% ηλεκτρικό φορτηγό ανεφοδιασμού, που αναπτύχθηκε στη Γαλλία με πλήρη τεχνογνωσία και όλος ο εξοπλισμός υποστήριξης εδάφους που χρησιμοποίησε η Air France ήταν πλήρως ηλεκτρικός.

Η Air France-KLM είναι πρωτοπόρος στη δοκιμή βιώσιμων αερομεταφορών. Η KLM έκανε την πρώτη της πτήση με κινητήρα SAF το 2009. Έκτοτε, ο Όμιλος έχει πολλαπλασιάσει τον αριθμό των καινοτόμων προγραμμάτων. Μεταξύ του 2014 και του 2016, για παράδειγμα, πραγματοποίησε 78 πτήσεις της Air France που τροφοδοτούνται από ένα μείγμα 10% SAF σε συνεργασία με μια Total affiliate. Αυτές οι δοκιμές έδειξαν ότι η χρήση του SAF δεν επηρέασε την αξιοπιστία των αεροπορικών δραστηριοτήτων. Η Air France-KLM σκοπεύει να ενισχύσει την ηγετική της θέση στην SAF τα επόμενα χρόνια, συμβάλλοντας παράλληλα στην έρευνα για τις μελλοντικές γενιές αεροσκαφών.

Εκτός από αυτήν την πτήση, η Airbus διεξάγει διάφορες σειρές δοκιμών για να πιστοποιήσει τα αεροσκάφη να πετάξουν με 100% SAF τις επόμενες δεκαετίες. Η Airbus έχει επίσης εγκαταστήσει σταθμούς ανεφοδιασμού SAF στις βιομηχανικές εγκαταστάσεις της, ώστε να μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε επιχειρήσεις παραγωγής, καθώς και για παραδόσεις αεροσκαφών. Αυτές οι εγκαταστάσεις συμβάλλουν στη φιλοδοξία της Airbus να απελευθερώσει όλες τις βιομηχανικές της δραστηριότητες.