Σε πωλήσεις πλοίων, η αξία των οποίων εκτιμάται πως έχει κορυφωθεί στον τρέχοντα κύκλο της ναυτιλιακής αγοράς και στην αγορά άλλων που εκτιμάται πως έχουν περιθώρια περαιτέρω ανατιμήσεων εμφανίζονται να προχωρούν οι ναυτιλιακές επιχειρήσεις ελληνικών συμφερόντων, με βάση τις αγοραπωλησίες που καταγράφηκαν κατά το εννεάμηνο της τρέχουσας χρονιάς

Ειδικότερα, σύμφωνα με τον ναυλομεσιτικό οίκο Allied Shipbroking, Ελληνες εφοπλιστές έχουν πουλήσει, μέχρι και τη δεύτερη βδομάδα του Οκτωβρίου, 189 εμπορικά πλοία έναντι ποσού της τάξης των 4,19 δισεκατομμυρίων δολαρίων. Την ίδια περίοδο, όμως, έχουν αγοράσει 215 μεταχειρισμένα πλοία συνολικής αξίας 4,59 δισεκατομμυρίων. Η καθαρή επένδυση δηλαδή ανέρχεται στα 400 εκατομμύρια δολάρια. Ωστόσο, μια προσεκτικότερη ματιά δείχνει τη μετατόπιση του βάρους από τα κοντέινερ προς τα δεξαμενόπλοια και τα φορτηγά μεταφοράς ξηρού φορτίου χύδην. Ειδικότερα, πουλήθηκαν 18 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, η αξία των οποίων κορυφώθηκε κατά το προηγούμενο δωδεκάμηνο, όπως και η ναυλαγορά τους που πλέον έχει περιέλθει σε φάση διόρθωσης: ενώ πουλήθηκαν 18 τέτοια πλοία έναντι περίπου 756 εκατ. δολ., αγοράστηκαν μόλις 3 από τη δευτερογενή αγορά αξίας 55 εκατομμυρίων. Η αποκομιδή υπεραξιών από τον πολλαπλασιασμό της αξίας του τα τελευταία χρόνια αποτέλεσε προφανές κίνητρο, αναφέρουν ναυτιλιακές πηγές. Σε λίγες μόνον εβδομάδες οι ναυλαγορές των boxship γνώρισαν μεγάλη πτώση, υποχωρώντας απότομα, πλην όμως από μια παρατεταμένη περίοδο έκτακτων και άνευ προηγουμένου υψηλών επιπέδων.Στροφή Ελλήνων εφοπλιστών στα τάνκερ-1

 

Οι τιμές ναύλωσης πλοίων εμπορευματοκιβωτίων παραμένουν ωστόσο εντός του εύρους των προηγούμενων κύκλων της αγοράς. Εχοντας όμως αυξηθεί απότομα από το 2020 μέχρι και το 2021 κορυφώθηκαν στην αρχή του 2022. Ο δείκτης SCFI που επικαλείται η Clarkson έφτασε στο υψηλότερο επίπεδο που έχει καταγραφεί ποτέ, την πρώτη εβδομάδα του Ιανουαρίου. Καθώς παράγοντες που είχαν οδηγήσει στην άνοδο, όπως η συμφόρηση σε πολλά λιμάνια που προσπαθούσαν να καλύψουν τον χαμένο χρόνο από τα lockdowns της πανδημίας άρχισαν να υποχωρούν, στα μέσα Ιουλίου ο σχετικός δείκτης είχε υποχωρήσει περίπου κατά 20% από τα επίπεδα ρεκόρ των αρχών του έτους. Ωστόσο, κατόπιν η πτώση επιταχύνθηκε με αποτέλεσμα σήμερα οι ναύλοι γι’ αυτά τα πλοία να έχουν υποχωρήσει περίπου κατά 60% από το υψηλό τους.

Μέχρι στιγμής φέτος πουλήθηκαν επίσης από ναυτιλιακές επιχειρήσεις ελληνικών συμφερόντων 70 μεταχειρισμένα δεξαμενόπλοια έναντι 1,65 δισ. δολ., αλλά αγοράστηκαν 101 μεταχειρισμένα αξίας 2,18 δισεκατομμυρίων. Δηλαδή 31 περισσότερα. Από τον Φεβρουάριο, οπότε η Ρωσία εισέβαλε στην Ουκρανία και άρχισε να γίνεται αντιληπτό πως η μεταφορά αργού πετρελαίου αλλά και διυλισμένων προϊόντων θα πρέπει να γίνεται από μακρινότερες αγορές, όλοι οι τύποι δεξαμενοπλοίων έχουν δει τα ημερήσια έσοδά τους να αυξάνονται από τα επίπεδα των 5.000-10.000 δολαρίων την ημέρα στην περιοχή των 60.000 δολαρίων σήμερα. Προσώρας μάλιστα, την άνοιξη οι ναύλοι για κάποια τάνκερ (aframax) έφτασαν ή και ξεπέρασαν ακόμη και τα 90.000 δολάρια ημερησίως. Μαζί με τα πλοία μεταφοράς αργού ενισχύθηκαν τα ημερήσια έσοδα των πλοίων μεταφοράς διυλισμένων προϊόντων, μια και η Ευρώπη αλλά και άλλες αγορές αναγκάζονται πλέον να μεταφέρουν και επεξεργασμένα πετρελαιοειδή από αγορές που βρίσκονται μακρύτερα.

Τα φορτηγά μεταφοράς ξηρού φορτίου χύδην, ελληνικών συμφερόντων, που πουλήθηκαν μέχρι στιγμής φέτος έναντι 1,54 δισ. δολ. είναι 88, ενώ αυτά που αγοράστηκαν έχουν αξία 2,3 δισεκατομμύρια και αριθμούν τα 106. Σύμφωνα με ναυλομεσιτικές πηγές οι αγοραπωλησίες στα φορτηγά αντικατοπτρίζουν μια τυπική διαδικασία ανανέωσης τονάζ με πιο σύγχρονα πλοία, ενώ αυτές στα δεξαμενόπλοια δείχνουν την έμφαση που δίνεται στις προοπτικές ανατίμησής τους.

(από την εφημερίδα "ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ")