Ο Ελληνικός Ενεργειακός Διάδρομος - Πώς θα Φθάνει η Ενέργεια Από Μ. Ανατολή και Αφρική στην Ευρώπη

Ο Ελληνικός Ενεργειακός Διάδρομος - Πώς θα Φθάνει η Ενέργεια Από Μ. Ανατολή και Αφρική στην Ευρώπη
της Χρύσας Λιάγγου
Τρι, 1 Νοεμβρίου 2022 - 16:27

Η ρωσική εισβολή στην Ουκρανία άλλαξε τα ενεργειακά δεδομένα και τις προτεραιότητες της Ευρώπης. Η παγιωμένη μεταφορά ενέργειας από τα ανατολικά προς τα δυτικά και από τον βορρά προς τον νότο, μέσω των αγωγών, ανατρέπεται. Οι νέες ενεργειακές πηγές της Ευρώπης βρίσκονται στη Μ. Ανατολή και στην Αφρική και η Ελλάδα μπορεί να αποτελέσει κόμβο για τη μεταφορά της ενέργειας προς την ηπειρωτική Ευρώπη. Για τον λόγο αυτό προωθούνται οι διασυνδέσεις της Ελλάδας με Ισραήλ και Κύπρο καθώς και με την Αίγυπτο

Ταυτόχρονα δρομολογείται και ένας τρίτος ηλεκτρικός διάδρομος που θα συνδέει την Ελλάδα με την Αυστρία, για να φτάνει πράσινη ενέργεια μέχρι τη νότια Γερμανία. Οι οδεύσεις που εξετάζονται είναι μέσω Μαυροβουνίου, Κροατίας και Σλοβενίας και μέσω Αυστρίας στη νότια Γερμανία. Η δεύτερη διαδρομή είναι υποθαλάσσια από τα παράλια της Αλβανίας μέχρι τη Σλοβενία και στη συνέχεια θα ακολουθεί χερσαία όδευση προς Αυστρία και νότια Γερμανία.

ρόλο στη μεταφορά πράσινης ενέργειας που θα παράγεται στις χώρες της Αφρικής και της Μέσης Ανατολής προς την Κεντρική και Δυτική Ευρώπη που επείγεται να υποκαταστήσει το ρωσικό φυσικό αέριο και να αφήσει πίσω της τους αγωγούς και τα ορυκτά καύσιμα, διεκδικεί η Ελλάδα, δρομολογώντας νέες διεθνείς διασυνδέσεις προς κάθε κατεύθυνση. Οι «λεωφόροι» της πράσινης ενέργειας θα πάρουν τη θέση των αγωγών που διασχίζουν την Ευρώπη από Ανατολάς προς Δυσμάς και από τον Βορρά προς τον Νότο με αντίθετη ακριβώς κατεύθυνση. Οι νέες πηγές της πράσινης ενέργειας για την Ευρώπη βρίσκονται στον Νότο και πέραν της Μεσογείου, στη Βόρεια Αφρική και στη Μέση Ανατολή και ο δρόμος για να φτάσουν στην Ευρώπη περνάει από την Ελλάδα. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του δικτύου διαχειριστών Ε.Ε. ENTSO-E, πέραν των διασυνοριακών διασυνδέσεων 23 GW που προγραμματίζονται έως το 2025, η Ευρώπη έχει πρόσθετες ανάγκες για επιπλέον διασυνδέσεις 64 GW σε 50 ευρωπαϊκά σύνορα έως το 2030 και 132 GW έως το 2040 (συμπεριλαμβανομένων και έργων αποθήκευσης). Οι νέες αυτές διασυνδέσεις είναι αναγκαίες για να περιοριστεί η ηλεκτροπαραγωγή από αέριο στην Ευρώπη κατά 75 TWH έως το 2040 και να αποφευχθούν περικοπές ΑΠΕ 42 TWH.

H Eλλάδα, μέσω του ΑΔΜΗΕ, έχει δρομολογήσει από πολύ νωρίς δύο στρατηγικού χαρακτήρα διεθνείς διασυνδέσεις, ώστε να αποτελέσει έναν διάδρομο πράσινης ενέργειας μεταξύ της Ευρώπης, της Βόρειας Αφρικής και της Μέσης Ανατολής και συγκεκριμένα τη διασύνδεση της Ελλάδας με την Κύπρο και το Ισραήλ και της Ελλάδας με την Αίγυπτο. Μόλις πρόσφατα εξάλλου έγινε γνωστό ότι δρομολογείται και ένας τρίτος ηλεκτρικός διάδρομος που θα συνδέει την Ελλάδα με την Αυστρία, για να φτάνει πράσινη ενέργεια μέχρι τη νότια Γερμανία, όπου δεν μπορεί να αναπτύξει ΑΠΕ λόγω των περιβαλλοντικών όρων προστασίας του Μέλανα Δρυμού. Η διασύνδεση με αρχική δυναμικότητα 3 GW που σε δεύτερη φάση θα φτάσει στα 9 GW, θα ξεκινάει από την Ελλάδα και θα φτάνει στην Αλβανία. Από εκεί, ο ΑΔΜΗΕ φαίνεται να εξετάζει δύο εναλλακτικές οδεύσεις. Μία χερσαία που θα διασχίζει τα κράτη Μαυροβούνιο, Κροατία και Σλοβενία και θα καταλήγει στην Αυστρία και στη νότια Γερμανία. Η δεύτερη διαδρομή είναι υποθαλάσσια από τα παράλια της Αλβανίας μέχρι τη Σλοβενία και στη συνέχεια θα ακολουθεί χερσαία όδευση προς Αυστρία και νότια Γερμανία. Το σχέδιο βρίσκεται σε πρώιμο στάδιο, έχει ωστόσο υποβληθεί σχετική πρόταση στο Βερολίνο και στη Βιέννη, με τις συζητήσεις μεταξύ των τριών πλευρών να βρίσκονται σε εξέλιξη.

H Eλλάδα είναι ήδη διασυνδεδεμένη με όλες τις γειτονικές χώρες, ενώ ο ΑΔΜΗΕ έχει δρομολογήσει την επέκταση των υφιστάμενων διασυνδέσεων προς κάθε πλευρά των συνόρων. Ο ΑΔΜΗΕ κατασκευάζει δεύτερη διασύνδεση με τη Βουλγαρία που θα τριπλασιάσει τη δυναμικότητα των ανταλλαγών ενέργειας μεταξύ των δύο χωρών, προχωράει τις μελέτες για τη δεύτερη διασύνδεση με την Ιταλία, ισχύος τουλάχιστον 1 GW, μελετά δύο νέες διασυνδέσεις με την Τουρκία και την Αλβανία, καθώς και την αναβάθμιση της υφιστάμενης διασύνδεσης με τη Βόρεια Μακεδονία, δεδομένου ότι η γειτονική χώρα αποτελεί κρίσιμο κόμβο στο συνολικό σύστημα των Δυτικών Βαλκανίων.

Η δεύτερη διασύνδεση με την Ιταλία βρίσκεται στη φάση των μελετών και με την ολοκλήρωσή τους οι διαχειριστές των δύο χωρών θα αποφασίσουν από κοινού την πλέον ενδεδειγμένη τεχνοοικονομική λύση. Ο σχεδιασμός της δεύτερης διασύνδεσης με την Τουρκία ωριμάζει με τη συνεργασία των διαχειριστών Ελλάδας, Βουλγαρίας και Τουρκίας, καθώς διερευνώνται διάφορα εναλλακτικά σενάρια για την ανάπτυξη νέων συνδέσεων ανάμεσα στο ευρωπαϊκό και το τουρκικό ηλεκτρικό σύστημα. Το εγχώριο τμήμα της νέας διασύνδεσης Ελλάδας - Βουλγαρίας βρίσκεται σε προχωρημένη κατασκευή και αναμένεται να λειτουργήσει στις αρχές του 2023. Η νέα διασύνδεση θα υπερτριπλασιάσει τη μεταφερόμενη ενέργεια που ανταλλάσσουν οι δύο χώρες, αυξάνοντας τη μεταφορική ικανότητα σε 1.400 MW για την κατεύθυνση από την Ελλάδα προς τη Βουλγαρία και σε 1.700 MW για την κατεύθυνση από τη Βουλγαρία προς την Ελλάδα.

«Οι διεθνείς διασυνδέσεις είναι μία κρίσιμη παράμετρος για τη διαφοροποίηση των πηγών εφοδιασμού της Ελλάδας και της Ευρώπης. Ο ΑΔΜΗΕ συνδράμει με όλες του τις δυνάμεις στη διάνοιξη νέων και ισχυρών ενεργειακών διαδρόμων με την Ιταλία, τα Βαλκάνια, τη Βόρεια Αφρική και τη Μέση Ανατολή, που μπορούν να αναδείξουν τη χώρα μας σε έναν στρατηγικό ενεργειακό κόμβο και να ενισχύσουν σημαντικά τη δυνατότητά της τόσο για παραγωγή όσο και για εξαγωγές καθαρής ενέργειας», δηλώνει στην «Κ» ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ΑΔΜΗΕ Μάνος Μανουσάκης.

Η ροή της ενέργειας από Ανατολάς προς Δυσμάς και από Βορρά προς Νότο αλλάζει, καθώς οι αγωγοί βγαίνουν από το παιχνίδι.

(από την εφημερίδα "ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ")