Ο πληθωρισμός, όπως τον μετρά η Ευρωστατιστική Υπηρεσία, υπεχώρησε τον περασμένο μήνα κάτω του 10% (ετησίας αύξησης εφέτος, τον Οκτώβριο) αλλά οι τιμές των βασικών καταναλωτικών αγαθών  διατηρούνται υψηλές, ιδίως των υγρών και αερίων καυσίμων στα πρατήρια της χώρας. Πολλά είναι τα αίτια: Η  Ευρωπαϊκή ενεργειακή κρίση που δεν εννοεί να  υποχωρήσει (πετρέλαιο και φυσικό αέριο διατηρούνται

σε υψηλές τιμές διεθνώς), οι «εφοδιαστικές αλυσίδες» (δυσκολίες της Προσφοράς που δεν ανεφοδιάζει άνετα την λιανική πώληση) , η ζωηρά Ζήτηση (εποχικώς αυξημένη μετά την επάνοδο απ’ το καλοκαίρι).

Κυρίως όμως τον πληθωρισμό ενισχύει το καταναλωτικό κοινό  με άφθονα μετρητά ανά χείρας , από κρατικές επιχορηγήσεις , ψυχολογικώς από κυβερνητικές αναγγελίες αυξήσεως μισθών και συντάξεων (από πρώτης του νέου έτους) και με την συλλογική Αποταμίευση αρνητική.

Τα ποικιλώνυμα «καρτέλ» εισαγωγής  προϊόντων από το εξωτερικό και της μονοπωλιακής παραγωγής εγχωρίως εκμεταλλεύονται όπως πάντα κάθε ευκαιρία , ν’ ανεβάσουν τις αξίες ακόμη κ’ όταν δεν μεταβάλλεται το κόστος .Τα τεράστια περιθώρια κέρδους συνεχίζονται στην εγχώρια αγορά όπου απουσιάσει ο υγιής ανταγωνισμός. Ουδείς ασχολείται με τους ισολογισμούς των αντιστοίχων εταιριών από τους οποίους προκύπτει η υπέρμετρη κερδοφορία στα «αποτελέσματα χρήσεως».  

 Η κυβέρνηση σκαρφίζεται διάφορες ιδέες για την συγκράτηση των τιμών που είναι όμως παροδικές , όπως η σύσταση στα «σούπερ- μάρκετ» για την παροχή τιμολογιακών εκπτώσεων εις ένα κατάλογο που βαπτίζεται «καλάθι νοικοκυριών».

Η παράκαμψη του είναι γνωστή από προηγουμένως: μικρότερες συσκευασίες με ουσιαστικώς αμετάβλητη την τιμή των , δευτερευούσης σημασίας καταναλωτικά αγαθά και διατήρηση των ανατιμήσεων εκτός «καλάθου» στα υψηλής ζητήσεως/αξίας σε είδη όπως το κρέας , τα γαλακτοκομικά προϊόντα και στα εποχικά λαχανικά και φρούτα ως και περιζήτητα είδη καλλωπισμού (των γυναικών).

Οι τιμές των ιατροθεραπευτικών υπηρεσιών και των φαρμάκων έχουν αναπροσαρμοστεί προς τα πάνω και διατηρούν την τάση ανόδου αμείωτη. Το φυσικό αέριο στην κατανάλωση διαδέχεται το ηλεκτρικό ρεύμα στις αιφνιδιαστικές  ανατιμήσεις , μετά την ανάπαυλα του καλοκαιριού και τ’ ανταλλακτικά - ιδίως των αυτοκινήτων , που εισάγονται απ’ το εξωτερικό , είναι «φωτιά και λάβρα»!

Το καταναλωτικό κοινό «σφίγγει το ζωνάρι» του για υπηρεσίες και αγαθά δευτερευούσης σημασίας στην καθημερινή χρήση. Είναι η πρώτη  φορά λχ. που τα συνεργεία αυτοκινήτων διαφημίζουν την διαθεσιμότητα τους ενώ μέχρι πρότινος έπρεπε να περιμένει κανείς εβδομάδες για ένα «σέρβις». Επίσης  στα ΚΤΕΟ και στις ιδιωτικές κλινικές υγείας.

Οι βραδινές έξοδοι των κατοίκων  της χώρας έχουν περιοριστεί και καθώς η εκτεταμένη Τουριστική περίοδος έχει παρέλθη , τα νησιά και η Πλάκα «κατεβάζουν ρολά» για ν’ αναπαυθούν οι εξουθενωμένοι εποχικώς εργαζόμενοι που επανέρχονται στο Ταμείο ανεργίας.

Ο υπουργός Ανάπτυξης ευδοκιμεί κι αυτός με την υπερκινητικόπτητα στις λαϊκές αγορές (*) της πρωτευούσης και στα μαγαζιά ευρείας καταναλώσεως ( Ελληνιστί «Σούπερ- μάρκετ») προσπαθώντας φιλοτίμως να συγκρατήσει τις τιμές με «καλάθια νοικοκυριών», όπως ματαίως ο βασιλιάς των Σαξώνων Κανύτ  την πλήμμη του χειμερίου κύματος θαλάσσης.

« Όπου ακούς πολλά κεράσια, βάστα μικρά καλάθια» λέγει σοφά λαϊκή παροιμία.

 

(*) Οι προσφορές των λαϊκών αγορών με χαμηλές τιμές, κατά την λήξη της ημερησίας λειτουργίας των, είναι πράγματι εντυπωσιακές