Παρότι οι Έλληνες καταναλωτές μειώσαμε δραστικά τις “σπατάλες” σε είδη πρώτης ανάγκης που ακρίβυναν πολύ, εντούτοις τα σουπερμάρκετ (συγκριτικά με πέρσι) λόγω της αύξησης των τιμών, τζιράρησαν ήδη 200 εκατομμύρια περισσότερα ευρώ από όσα το αντίστοιχο εννεάμηνο του 2021

Συγκεκριμένα, μέχρι τις αρχές του Οκτώβρη του 2021 τα σουπερμάρκετ έκαναν τζίρο 6 δισ. ευρώ, ενώ φέτος, μέχρι τις αρχές του περασμένου Οκτώβρη ο τζίρος τους έφτασε τα 6,2. Δεν μπορούμε να ξέρουμε πόσο αυξήθηκε το καθαρό τους κέρδος μέσα σε αυτά τα επιπλέον 200 εκατ. ευρώ Η αύξηση του τζίρου τους πάντως οφείλεται ξεκάθαρα στις ανατιμήσεις, αφού έχει μειωθεί συνολικά ο όγκος των πωλήσεων.

Το γεγονός ότι οι καταναλωτές πληρώσαμε φέτος 200.000.000 περισσότερα σε εννέα μήνες σε σύγκριση με πέρσι, ενώ μείωσαν κατά μέσο όρο κατά 1,4% τον όγκο των αγορών μας, σημαίνει ότι πληρώνουμε περισσότερα χρήματα όχι απλώς για τα ίδια, αλλά για λιγότερα από όσα αγοράζαμε πέρσι. Είναι μάλιστα σημαντικό ότι οι πωλήσεις μειώθηκαν σε είδη πρώτης ανάγκης, όπως γαλακτοκομικά και καθαριστικά. Εν γένει οι μειώσεις στις πωλήσεις αντιστοιχούν στα είδη που είχαν και τις μεγαλύτερες αυξήσεις.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της εταιρείας ερευνών IRI στο διάστημα Ιανουαρίου-Σεπτεμβρίου του 2022 ο τζίρος των καταναλωτικών αγαθών αυξήθηκε κατά 4,5%, κάτι που οφείλεται στις ανατιμήσεις και όχι στην αύξηση της ζήτησης. Συγκεκριμένα, κατά το πρώτο εννεάμηνο του 2022 διαμορφώθηκε στα 6,2 δισ. ευρώ από 6 δισ. ευρώ στο αντίστοιχο εννεάμηνο του 2021. Την ίδια χρονική περίοδο ο όγκος των πωλήσεων υποχώρησε κατά 1,4% στο εννεάμηνο του 2022, σε σύγκριση με το αντίστοιχο περυσινό διάστημα. Να υπενθυμίσουμε μάλιστα ότι πέρσι το καλοκαίρι και το φθινόπωρο είχαμε σε πλήρη έξαρση την πανδημία και η κατανάλωση θα έπρεπε λογικά να ήταν μικρότερη από φέτος. Εντούτοις ίσχυσε το αντίθετο. Αν και ελεύθεροι από περιοριστικά μέτρα, καταναλώσαμε λιγότερα προϊόντα.

Αυτό που φαίνεται από τα στοιχεία της IRI στις συγκρίσεις ανά μήνα είναι ότι μεγαλώνει το χάσμα μεταξύ του ρυθμού αύξησης της αξίας πωλήσεων και του όγκου πωλήσεων. Δηλαδή η εικόνα χειροτερεύει μήνα με το μήνα. Συγκεκριμένα, κατά τον Σεπτέμβριο, έναν μήνα “καλό” καταναλωτικά επειδή ανοίγουν τα σχολεία αλλά και ασχολούμαστε με το σπίτι μετά τις όποιες διακοπές, η αξία πωλήσεων αυξήθηκε κατά 11,1% σε σχέση με τον περυσινό, αλλά ο όγκος πωλήσεων ήταν αυξημένος μόλις κατά ένα -αμελητέο επί τη ουσίας- 0,3%. Αυτό σημαίνει ότι φέτος το Σεπτέμβρη δώσαμε για αγορές 11,1% παραπάνω από όσα πέρσι, αλλά στην ουσία δεν αγοράσαμε ούτε ένα προϊόν παραπάνω, από όσα είχαμε πάρει το 2021!

(η συνέχεια στο slpress.gr)