Η νέα νομοθεσία για τα μικροκυκλώματα θεσπίζει δέσμη μέτρων για τη διασφάλιση της ασφάλειας του εφοδιασμού, της ανθεκτικότητας και της τεχνολογικής υπεροχής της Ε.Ε. στις τεχνολογίες και τις εφαρμογές ημιαγωγών. Βασίζεται δε σε τρεις βασικούς πυλώνες.
Ο πρώτος πυλώνας της πράξης - η πρωτοβουλία “Μικροκυκλώματα για την Ευρώπη” - θα διευκολύνει τη μεταφορά γνώσης από το εργαστήριο στην παραγωγή, γεφυρώνοντας το χάσμα μεταξύ έρευνας, καινοτομίας και αγοράς, προωθώντας την εκβιομηχάνιση καινοτόμων τεχνολογιών από τις ευρωπαϊκές επιχειρήσεις.
Η πρωτοβουλία θα υποστηριχθεί από κονδύλια της Ε.Ε. ύψους €3,3 δισ., τα οποία θα πρέπει να συμπληρωθούν με κονδύλια από τα κράτη-μέλη.
Ο δεύτερος πυλώνας θα ενθαρρύνει τις δημόσιες και ιδιωτικές επενδύσεις σε εγκαταστάσεις παραγωγής, ενισχύοντας έτσι τους κατασκευαστές ημιαγωγών και τους προμηθευτές τους.
Για την επίτευξη αυτού του στόχου, καθορίζει ένα πλαίσιο για ολοκληρωμένες εγκαταστάσεις παραγωγής και ανοιχτά χυτήρια της Ε.Ε., που είναι πρωτοποριακά και συμβάλλουν στην ασφάλεια του εφοδιασμού και σε ένα ανθεκτικό οικοσύστημα προς το συμφέρον της Ένωσης. Αυτές οι πρωτοποριακές εγκαταστάσεις είναι επιλέξιμες για κρατικές ενισχύσεις, με την επιφύλαξη της έγκρισης τους από την Επιτροπή.
Διαχείριση κρίσεων
Ο τρίτος πυλώνας της ευρωπαϊκής πράξης για τα μικροκυκλώματα θεσπίζει έναν μηχανισμό συντονισμού μεταξύ των κρατών-μελών και της Επιτροπής για την ενίσχυση της συνεργασίας με τα κράτη-μέλη και μεταξύ αυτών, την παρακολούθηση του εφοδιασμού όσον αφορά τους ημιαγωγούς, την εκτίμηση της ζήτησης, την πρόβλεψη ελλείψεων κι εάν χρειαστεί, την ενεργοποίηση σταδίου κρίσης.
Με περισσότερα από €43 δισ. δημοσίων και ιδιωτικών επενδύσεων να κινητοποιούνται στο πλαίσιο της ευρωπαϊκής πράξης, η Ε.Ε. θέλει να μπορεί να διαχειρίζεται προληπτικά και γρήγορα μελλοντικούς κλυδωνισμούς στις αλυσίδες εφοδιασμού.
Θέλοντας να ενισχύσει τη στρατηγική της αυτονομία και ασφάλεια στον τομέα των ημιαγωγών, η Ευρώπη δημιουργεί, μεταξύ άλλων, μηχανισμό διαχείρισης κρίσεων για την αντιμετώπιση ελλείψεων, με στόχο να μπορεί να θεσπίζει έκτακτα μέτρα κατά των ελλείψεων.
Στόχος της Ε.Ε. είναι να δημιουργήσει έναν μηχανισμό αντιμετώπισης κρίσεων, μέσω του οποίου η Επιτροπή θα αξιολογεί τους κινδύνους για τον εφοδιασμό της Ε.Ε. με ημιαγωγούς. Οι δείκτες έγκαιρης προειδοποίησης στα κράτη-μέλη θα χρησιμοποιούνται για την ενεργοποίηση πανευρωπαϊκής προειδοποίησης για την έλλειψη.
Ο μηχανισμός αυτός θα επιτρέψει στην Επιτροπή να εφαρμόσει μέτρα έκτακτης ανάγκης, όπως η ιεράρχηση της προσφοράς προϊόντων που πλήττονται ιδιαίτερα από την έλλειψη ή η πραγματοποίηση κοινών αγορών για τα κράτη μέλη.
Η εικόνα σήμερα
Μια μελέτη του Κοινοβουλίου επισημαίνει ότι το μερίδιο της Ευρώπης στην παγκόσμια παραγωγική ικανότητα ημιαγωγών είναι κάτω από 10%. Στόχος της νομοθετικής πρότασης είναι να ανέλθει στο 20%.
Μια άλλη ανάλυση του Κοινοβουλίου από το 2022 κατέδειξε ότι η πανδημία αποκάλυψε μακροχρόνιες ευπάθειες στις παγκόσμιες αλυσίδες εφοδιασμού και ότι η πρωτοφανής έλλειψη ημιαγωγών αποτελεί χαρακτηριστικό παράδειγμα, καταδεικνύοντας τι θα μπορούσε να συμβεί τα επόμενα χρόνια.
Οι ελλείψεις αυτές έχουν οδηγήσει, μεταξύ άλλων ζητημάτων, σε αύξηση του κόστους για τη βιομηχανία και υψηλότερες τιμές για τους καταναλωτές, ενώ επιβραδύνουν τον ρυθμό ανάκαμψης στην Ευρώπη.
(από sepe.gr)