Η Ελλάδα, η οποία εδώ και πολύ καιρό είναι ο κορυφαίος ιδιοκτήτης/διαχειριστής της ναυτιλίας φορτίου, και τώρα με την Κίνα, έχει κατακτήσει την κυριαρχία της χωρητικότητας φορτίου. Σύμφωνα με μια νέα ανάλυση από τον βιομηχανικό εμπορικό όμιλο BIMCO, η Ελλάδα και η Κίνα έχουν το ένα τρίτο της συνολικής χωρητικότητας στον τομέα της εμπορικής ναυτιλίας και αυτό αναμένεται να συνεχιστεί καθώς και οι δύο χώρες

παραμένουν ενεργές με μεγάλα βιβλία παραγγελιών.

«Με την πάροδο του χρόνου, ωστόσο, εμφανίστηκαν και άλλα ναυτιλιακά έθνη», επισημαίνει ο Niels Rasmussen, Chief Shipping Analyst της BIMCO. «Ορισμένοι έχασαν έκτοτε τη σημασία τους λόγω των αλλαγών στο παγκόσμιο εμπόριο, αλλά η Ελλάδα παρέμεινε το πρώτο ναυτιλιακό έθνος στον κόσμο. Πιο πρόσφατα πάντως, η σημασία της Κίνας ως ναυτιλιακού έθνους έχει αυξηθεί».

Η BIMCO υπολογίζει ότι υπάρχουν περίπου 61.000 πλοία στον παγκόσμιο στόλο φορτίου με συνολική χωρητικότητα νεκρού βάρους περίπου 2.200 εκατομμύρια dwt. Μαζί Ελλάδα και Κίνα ελέγχουν περίπου το 34% του συνολικού στόλου, με την Ελλάδα να παραμένει ο γενικός ηγέτης με το 19% της χωρητικότητας φορτίου.

Η Κίνα συνέχισε να αναπτύσσει τη θέση της ως πλοιοκτήτρια χώρα τα τελευταία χρόνια, εν μέρει λόγω της κυριαρχίας της στην παγκόσμια ναυπηγική βιομηχανία καθώς και του ισχυρού όγκου εισαγωγών και εξαγωγών της. Η Clarkson Research Service με έδρα το Ηνωμένο Βασίλειο ανέφερε τον Αύγουστο του 2023 ότι η Κίνα και η Ελλάδα ήταν βασικά συνδεδεμένες με βάση την ολική χωρητικότητα που κατείχε κάθε έθνος. Η Κίνα είχε προχωρήσει ελαφρώς μπροστά για να ανακηρυχθεί ο μεγαλύτερος πλοιοκτήτης στον κόσμο σε ολική χωρητικότητα, αλλά παραμένει στη δεύτερη θέση με βάση τη χωρητικότητα φορτίου.

Η έκθεση της BIMCO επιβεβαιώνει αυτό το σημείο που τονίζει ότι οι Έλληνες πλοιοκτήτες ελέγχουν τον μεγαλύτερο στόλο φορτηγών πλοίων στον κόσμο. Σύμφωνα με την BIMCO, η Ελλάδα διατηρεί ένα ιδιαίτερα ισχυρό μερίδιο στους κλάδους ξηρού χύδην φορτίου, δεξαμενόπλοιων και αερομεταφορέων αερίου. Η ανάλυση υπογραμμίζει ότι η ελληνική βιομηχανία παραμένει διαφοροποιημένη με πολλούς καθιερωμένους, παραδοσιακούς πλοιοκτήτες. Η BIMCO αναφέρει ότι επτά ελληνικές εταιρείες έχουν στόλο που ξεπερνά τα 10 εκατομμύρια dwt η καθεμία.

Η εστίαση της Κίνας είναι περισσότερο στο γενικό φορτίο και στα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων με μικρότερο μερίδιο στους τομείς των δεξαμενόπλοιων και των πλοίων μεταφοράς αερίου. Ωστόσο, υπάρχουν επίσης μόνο τρεις κινεζικές εταιρείες με τους μεγαλύτερους στόλους και κυριαρχούνται από την κρατική εταιρεία COSCO Shipping.

Σύμφωνα με την BIMCO, ένας άλλος παράγοντας που συμβάλλει στην ταχεία ανάπτυξη της Κίνας στη ναυτιλία είναι η είσοδος των κινεζικών χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων στην αγορά χρηματοδοτικής μίσθωσης. Η ανάλυση υπογραμμίζει ότι πέντε από τους 10 μεγαλύτερους Κινέζους πλοιοκτήτες είναι ιδρύματα χρηματοδοτικής μίσθωσης και σε συνδυασμό οι 10 μεγαλύτεροι πλοιοκτήτες ελέγχουν το 41% του κινεζικού στόλου.

Ωστόσο, το προφίλ ενδέχεται να εξελίσσεται περαιτέρω με βάση την ανάλυση της BIMCO. Υπογραμμίζουν τις επιθετικές παραγγελίες των Κινέζων πλοιοκτητών με την έκθεση να λέει ότι η Κίνα έχει 21% μεγαλύτερο βιβλίο παραγγελιών από ό,τι οι Έλληνες ιδιοκτήτες. Οι πλοιοκτήτες και στις δύο χώρες επικεντρώνονται ιδιαίτερα στα δεξαμενόπλοια LNG και στις μεταφορείς αυτοκινήτων, δύο από τα ισχυρά τμήματα του κλάδου αυτή τη στιγμή.

Οι Έλληνες ιδιοκτήτες καθυστερούν τα τελευταία χρόνια να κάνουν νέες παραγγελίες. Ωστόσο, οι παραγγελίες από Έλληνες πλοιοκτήτες αυξήθηκαν κατά 53% φέτος σε σχέση με πέρυσι, σύμφωνα με στοιχεία έρευνας της Xclusiv Shipbrokers που πραγματοποιήθηκε για λογαριασμό της Naftiliaki, ενός ελληνικού ειδησεογραφικού πρακτορείου. Ενώ αναφέρουν ότι οι Έλληνες ιδιοκτήτες έκαναν περίπου το ένα τρίτο όλων των παραγγελιών το 2023, δείχνουν επίσης ότι οι Έλληνες πλοιοκτήτες είναι τρίτοι συνολικά με συνολικά 359 πλοία κατά παραγγελία έναντι 5554 από Κινέζους ιδιοκτήτες και 496 από τους Ιάπωνες. Οι Έλληνες ιδιοκτήτες είναι συχνά πιο ενεργοί στην αγορά μεταχειρισμένων.

Η BIMCO καταλήγει στο συμπέρασμα ότι ο κινεζικός στόλος μπορεί να αναπτυχθεί ταχύτερα από τους στόλους των Ελλήνων τα επόμενα χρόνια.