Βρετανοί Ασφαλίζουν και Κερδίζουν από τις Ρωσικές Αποστολές Πετρελαίου παρά τις Κυρώσεις

Βρετανοί Ασφαλίζουν και Κερδίζουν από τις Ρωσικές Αποστολές Πετρελαίου παρά τις Κυρώσεις
Του Matthew Davies*
Παρ, 16 Φεβρουαρίου 2024 - 09:25

Μια μικρή ομάδα ασφαλιστικών εταιρειών με έδρα το Ηνωμένο Βασίλειο έχει αναλάβει πάνω από 100 δισεκατομμύρια δολάρια για τις ρωσικές εξαγωγές πετρελαίου, προκαλώντας εκκλήσεις από έναν πρώην υπουργό του βρετανικού υπουργικού συμβουλίου για αναθεώρηση ολόκληρου του συστήματος των δυτικών κυρώσεων. Σύμφωνα με τους όρους των κυρώσεων, τα πλοία που μεταφέρουν ρωσικά πετρελαιοειδή

μπορούν να ασφαλίζονται από εταιρείες της G7 και της ΕΕ μόνο εάν το αργό πετρέλαιο πωλήθηκε σε τιμή χαμηλότερη από το ανώτατο όριο τιμών των 60 δολαρίων το βαρέλι.

Ο Βρετανός συντηρητικός βουλευτής Alun Cairns, ο οποίος συμμετέχει στην Κοινοβουλευτική Συνέλευση του ΝΑΤΟ, θεωρεί ότι ολόκληρο το σύστημα του ανώτατου ορίου τιμών και των κυρώσεων που αφορούν το ρωσικό πετρέλαιο χρειάζεται επανεξέταση. Ενώ οι βρετανικές ασφαλιστικές εταιρείες μπορεί τεχνικά να μην ευθύνονται, οι μεταφορές αυτές διευκολύνονται μέσω του Σίτι του Λονδίνου.

Η υψηλότερη προσφορά αργού θα μπορούσε να συμπαρασύρει τις τιμές του πετρελαίου χαμηλότερα φέτος, λένε οι αναλυτές.

"Το αντικείμενο της πολιτικής μας ήταν να βλάψουμε τη ρωσική οικονομία μέσω της ζημιάς στις εξαγωγές πετρελαίου", δήλωσε ο πρώην υπουργός Εξωτερικών της Ουαλίας στο The National. "Δεν έχει το επιθυμητό αποτέλεσμα, οπότε ας το επανεξετάσουμε. Όταν εισήχθησαν οι κυρώσεις υπήρχε η κατανόηση ότι θα διευκόλυναν ένα επίπεδο εμπάργκο κατά του ρωσικού πετρελαίου και φυσικού αερίου. Αυτή ήταν η κατανόηση στον τρόπο με τον οποίο η πολιτική πουλήθηκε από την Ευρωπαϊκή Ένωση, το Ηνωμένο Βασίλειο, τις ΗΠΑ και άλλους. Εάν αυτό δεν ισχύει, τότε σαφώς πρέπει να επανεξετάσουμε την πολιτική. Αλλά η κατανόησή μου είναι ότι υπήρχε η επιθυμία να υπονομευθεί η εμπορία του ρωσικού πετρελαίου και φυσικού αερίου και η ασφάλιση είναι ένα βασικό εργαλείο σε αυτό".

Σχεδόν 18 μήνες αφότου η G7 επέβαλε κυρώσεις στη Μόσχα μετά την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία, τα ρωσικά πετρελαϊκά φορτία και τα πλοία που τα μεταφέρουν εξακολουθούν να ασφαλίζονται από εταιρείες στο Ηνωμένο Βασίλειο, σύμφωνα με έκθεση του ανεξάρτητου Κέντρου Έρευνας για την Ενέργεια και τον Καθαρό Αέρα (Crea) με έδρα τη Φινλανδία.

Η ανάλυση αριθμών από το Crea - το οποίο παρακολουθεί τις ρωσικές εξαγωγές ορυκτών καυσίμων και αναλύει τις επιπτώσεις των κυρώσεων - διαπίστωσε ότι από τον Μάρτιο του 2022, αμέσως μετά την εισβολή, έως τον Νοέμβριο του περασμένου έτους 120,6 δισεκατομμύρια ευρώ (129,9 δισεκατομμύρια δολάρια) ρωσικών πετρελαϊκών φορτίων ασφαλίστηκαν από βρετανικές εταιρείες.

Από τον Δεκέμβριο του 2022, όταν η G7 εισήγαγε το ανώτατο όριο τιμών των 60 δολαρίων το βαρέλι για τις ρωσικές εξαγωγές πετρελαίου, 46,4 δισεκατομμύρια ευρώ ρωσικού πετρελαίου μεταφέρθηκαν με δεξαμενόπλοια που χρησιμοποίησαν βρετανική ασφάλιση προστασίας και αποζημίωσης (P&I).

Ωστόσο, είναι σημαντικό να σημειωθεί ότι οι ασφαλιστές του Ηνωμένου Βασιλείου δεν παραβιάζουν κανέναν νόμο ούτε παραβιάζουν τους όρους οποιωνδήποτε κυρώσεων, υπό την προϋπόθεση ότι το ρωσικό πετρέλαιο δεν πωλήθηκε πάνω από το ανώτατο όριο τιμών των 60 δολαρίων.

Περισσότερο από το 90% της παγκόσμιας ναυτιλίας είναι ασφαλισμένο από P&I clubs, τα οποία είναι ανεξάρτητες, μη κερδοσκοπικές ενώσεις αμοιβαίας ασφάλισης, που παρέχουν κάλυψη στους πλοιοκτήτες έναντι υποχρεώσεων έναντι τρίτων που προκύπτουν από τη χρήση και τη λειτουργία των πλοίων.

Το West of England P&I Club κάλυψε την υψηλότερη αξία ρωσικών πετρελαιοειδών με 20,1 δισεκατομμύρια ευρώ, ακολουθούμενο από το NorthStandard με 17 δισεκατομμύρια ευρώ, σύμφωνα με τα στοιχεία που συγκέντρωσε η Crea. Η North και η Standard συγχωνεύτηκαν σε NorthStandard τον περασμένο Φεβρουάριο.

"Υποστηρίζουμε, ωστόσο, τα εφοπλιστικά μέλη μας που επιθυμούν να συμμετάσχουν στη νόμιμη μεταφορά ρωσικού πετρελαίου στο πλαίσιο του συστήματος EU/G7 Russian Oil Price Cap Scheme", δήλωσε στο The National ο Mike Salthouse της NorthStandard.

"Είναι απίστευτα σημαντικό τα πλοία που μεταφέρουν νόμιμα πετρέλαιο να έχουν την ασφάλιση αστικής ευθύνης έναντι τρίτων που παρέχεται από τα P&I clubs για την αποζημίωση όσων υποστούν ζημία ως αποτέλεσμα ναυτικού ατυχήματος - απώλεια ζωής, τραυματισμός, ρύπανση, ζημία στην περιουσία και απομάκρυνση ναυαγίου.

"Όλα τα φορτία στα πλοία που είναι ασφαλισμένα σε ένα κλαμπ IG θα έχουν στην κατοχή τους έγκυρες βεβαιώσεις από τα συμβαλλόμενα μέρη της αλυσίδας και θα έχουν υποβληθεί σε δέουσα επιμέλεια και KYC [know your customer]".

Κάτι γίνεται εδώ..

Ωστόσο, ανώτερος αξιωματούχος της ΕΕ δήλωσε στους Financial Times τον Νοέμβριο ότι τον προηγούμενο μήνα σχεδόν καμία από τις ρωσικές εξαγωγές πετρελαίου μέσω θαλάσσης δεν εκτελέστηκε σε τιμή χαμηλότερη των 60 δολαρίων το βαρέλι.

Σύμφωνα με την Crea, αυτό αποτελεί ισχυρή απόδειξη ότι πολλές πωλήσεις ρωσικού πετρελαίου πραγματοποιήθηκαν πάνω από το ανώτατο όριο τιμών σε πλοία ασφαλισμένα στο Ηνωμένο Βασίλειο.

"Τα έγγραφα πιστοποίησης θα πρέπει επομένως να έχουν παραχθεί με δόλο και όσοι παρήγαγαν τα έγγραφα θα πρέπει να είπαν ψέματα ότι το πετρέλαιο πληρώθηκε κάτω από το ανώτατο όριο, ώστε να μπορέσουν να αποκτήσουν ναυτική ασφάλιση στο Ηνωμένο Βασίλειο", δήλωσε στο The National ο Isaac Levi, επικεφαλής της ομάδας ανάλυσης πολιτικής και ενέργειας Ευρώπης-Ρωσίας της Crea.

Ωστόσο, οι ασφαλιστές αμφισβητούν κάθε υπόνοια για αδίκημα εκ μέρους τους, απλώς και μόνο επειδή σύμφωνα με τους όρους των συμβάσεων P&I, εάν τα έγγραφα δεν αντικατοπτρίζουν την πραγματική εικόνα ενός φορτίου, η ασφάλιση καθίσταται αμέσως άκυρη.

"Εάν αποδειχθεί ότι μια βεβαίωση είναι ανακριβής ή υπάρχει οποιαδήποτε άλλη κυρωτέα δραστηριότητα, τότε η ασφαλιστική κάλυψη για το συγκεκριμένο ταξίδι παύει αυτόματα και στο σύνολό της", δήλωσε η ασφαλιστική εταιρεία West P&I.

"Επομένως, είναι εσφαλμένο να υπονοείται ότι η West παρέχει κάλυψη για κάθε δεξαμενόπλοιο που μεταφέρει φορτίο πάνω από την τιμή του ανώτατου ορίου- αυτό δεν ισχύει και δεν υπάρχει καμία απολύτως κάλυψη για τέτοιες δραστηριότητες".

Το ίδιο το σύστημα δεν είναι καθόλου τέλειο. Οι κυρώσεις απαιτούν απλώς από τις ασφαλιστικές εταιρείες να ζητούν από τους πλοιοκτήτες να υπογράψουν έγγραφα που υπόσχονται ότι θα τηρούν τους κανόνες για το ανώτατο όριο τιμών.

"Όταν έχουμε αρκετά στοιχεία για να υποπτευθούμε ότι κάτι δεν είναι σωστό, το ακυρώνουμε", δήλωσε ο Daniel Tadros, διευθύνων σύμβουλος της American Club, μιας εταιρείας P&I με έδρα τη Νέα Υόρκη.

"Η ουσία είναι ότι η κυβέρνηση των ΗΠΑ και οι παγκόσμιες κυβερνήσεις δεν θέλουν να διαταράξουν και να προκαλέσουν στον κόσμο μια τεράστια ενεργειακή κρίση".

Αυτό είναι το δίλημμα για την G7 και την ΕΕ. Ο γενικός στόχος των κυρώσεων είναι να ασκηθεί πίεση στη ρωσική οικονομία μέσω των εξαγωγών πετρελαίου. Αλλά αν αυτές συμπιεστούν υπερβολικά, ο κίνδυνος μιας νέας ενεργειακής κρίσης για τη Δυτική Ευρώπη και τον υπόλοιπο κόσμο αυξάνεται.

"Παραθυράκια στο σύστημα

Ο κ. Κερνς κάνει τη σύγκριση με τις κυρώσεις κατά του Ιράν υπό αμερικανική ηγεσία, για τις οποίες, όπως λέει, αξιωματούχοι του αμερικανικού Υπουργείου Άμυνας του είπαν ότι χρειάστηκαν επτά χρόνια για να γίνουν σωστές.

"Δεν έχω καμία αμφιβολία για τις πληροφορίες που μοιράζονται [οι P&I Clubs], αλλά αυτό μπορεί να αναδείξει ότι υπάρχουν κενά στο σύστημα", δήλωσε στο The National.

"Αν επιστρέψουμε στο ιρανικό μοντέλο, οι χώρες που διευκόλυναν την εξαγωγή ιρανικού πετρελαίου θα ήταν επίσης νόμιμες εκείνη την εποχή και γι' αυτό τα κενά έκλεισαν σε διάστημα επτά ετών.

"Θέλω να αντλήσουμε διδάγματα από τη δράση που έγινε τότε".

Δεξαμενόπλοια στον κόλπο της Ναχόντκα, Ρωσία. Υπάρχουν εκκλήσεις να παταχθούν οι βρετανικές ασφαλιστικές εταιρείες που καλύπτουν τα ρωσικά φορτία πετρελαίου σε τιμές άνω της κεφαλαιοποίησης. Reuters
Επειδή η συντριπτική πλειονότητα των ναυτασφαλίσεων που χρειάζεται η Ρωσία για να καλύψει τις εξαγωγές πετρελαίου της προέρχεται από τις χώρες της G7 που επιβάλλουν κυρώσεις, και το μεγαλύτερο μέρος αυτών εντός του Ηνωμένου Βασιλείου, το ίδιο το σύστημα μπορεί να χρησιμοποιηθεί για την αυστηροποίηση της στάσης έναντι της Ρωσίας, λέει ο Crea.

Ο κ. Levi πιστεύει ότι χρειάζεται περισσότερη παρακολούθηση των ασφαλιστών για να διασφαλιστεί η συμμόρφωση, σε βαθμό που οι πλοιοκτήτες θα πρέπει να παρέχουν στους ομίλους τραπεζικές καταστάσεις που να αποδεικνύουν ότι ένα φορτίο πετρελαίου αγοράστηκε κάτω από το ανώτατο όριο.

Ο κ. Levi πιστεύει ότι απαιτείται μεγαλύτερη παρακολούθηση των ασφαλιστών για να διασφαλιστεί η συμμόρφωση, σε βαθμό που οι πλοιοκτήτες θα πρέπει να παρέχουν στους ομίλους τραπεζικές βεβαιώσεις που να αποδεικνύουν ότι ένα φορτίο πετρελαίου αγοράστηκε κάτω από το ανώτατο όριο.

"Το Γραφείο Εφαρμογής Χρηματοοικονομικών Κυρώσεων του Ηνωμένου Βασιλείου πρέπει να διερευνήσει βρετανικές οντότητες και ασφαλιστικές εταιρείες που παρείχαν υπηρεσίες για τη διευκόλυνση της θαλάσσιας μεταφοράς ρωσικού πετρελαίου πάνω από το ανώτατο όριο τιμών πετρελαίου", δήλωσε στο The National.

"Πρέπει να επιβληθούν κυρώσεις στις εταιρείες που παραβιάζουν τις κυρώσεις και διευκολύνουν τη Ρωσία να αυξήσει τα έσοδα από τις εξαγωγές πετρελαίου, πάνω από το ανώτατο όριο τιμών, τα οποία στη συνέχεια χρησιμοποιούνται για να τροφοδοτήσουν τον πόλεμο στην Ουκρανία".

Προς το παρόν, εάν τα πλοία παραβιάζουν τους κανόνες για το ανώτατο όριο τιμών, μπορεί να τους απαγορευτεί η χρήση θαλάσσιων υπηρεσιών εντός της ΕΕ για 90 ημέρες και το Ηνωμένο Βασίλειο έχει τη δυνατότητα να επιβάλει πρόστιμα ύψους περίπου 1 εκατομμυρίου λιρών, τα οποία σύμφωνα με τον κ. Levi είναι "αδύναμες τιμωρίες για τα δεξαμενόπλοια που μεταφέρουν αργό πετρέλαιο που συχνά αποτιμάται σε περισσότερα από 100 εκατομμύρια λίρες".

Η παρακολούθηση των ασφαλιστών και η επιβολή αυστηρότερων κυρώσεων για παραβάσεις είναι όλες οι επιλογές, δήλωσε ο κ. Cairns, σε ένα περιβάλλον που για τους υπεύθυνους χάραξης πολιτικής είναι "δυναμικό".

"Οι περιορισμοί που έχουμε εισαγάγει δεν έχουν το επιθυμητό αποτέλεσμα, επομένως θα πρέπει να επανεξετάσουμε την πολιτική για να δούμε τι άλλο μπορούμε να κάνουμε", δήλωσε.

"Αυτό θα μπορούσε να σημαίνει περιορισμό της αναδοχής- θα μπορούσε να είναι η αναθεώρηση του ανώτατου ορίου τιμών- θα μπορούσε να είναι η παράταση του εμπάργκο- θα μπορούσε να είναι η πρόκληση της Ινδίας και άλλων εθνών που το λαμβάνουν. Αλλά αυτό που θέλω να πω είναι ότι δεν λειτουργεί έτσι όπως είναι", είπε χαρακτηριστικά.

 *Από thenationalnews.com