- το «καφενείο» που έγραφε ο μακαρίτης Κύρος Κύρου στην ΕΣΤΙΑ το 1969.
Εν τούτοις, το Κ. δεν χρειάζεται εκθέσεις και συνηγορίες που στέλνουν αποσχιστικά μηνύματα σ’ άλλες περιοχές της Ευρώπης όπως η Καταλονία, Φλάνδρα, Σκωτία ή μήπως αυτή είναι η επιδίωξη των μεγάλων ,που εξυπηρετούνται από καλοθελητές των μικρών , για να κυβερνούν οι πρώτοι κατακερματισμένα κράτη , χωρίς ικανότητα αντιδράσεως στη πολιτική τους και οι μικροί ν’ ασχολούνται με πολλά ανώδυνα ζητήματα αφού δεν μπορούν να λύσουν τα ουσιώδη ως λχ. το δημογραφικό πρόβλημα της Ελλάδος;
Πάντως η έκθεση δεν μπορεί ν’ αφορά στην Κύπρο που είναι θύμα εισβολής και κατοχής από την Τουρκία το 1974 ούτε την δυτική Θράκη που ανήκει στη κυρίαρχη Ελλάδα από το 1923 με την Συνθήκη της Λωζάννης.
Η περίπτωση του Κ. είναι διαφορετική. Μπορεί ν’ άρχισε από εκεί η Γιουγκοσλαβική κρίση το 1990 αλλά δεν πρέπει να τελειώσει στο Κ. με πόλεμο ή προσάρτηση στην Αλβανία όπως επιδιώκουν ορισμένοι «διπλωμάτες» της δύσεως σήμερα.
Το Κ. δεν προσφέρεται για ανεξαρτησία (είναι μικρό), για διχοτόμηση (απορρίπτεται απ’ την Σερβία) ή για γεωπολιτική εκμετάλλευση («κείται μακράν» της Αμερικής και της Ρωσίας).Η αυτονομία είναι προσφοροτέρα καθώς οι κάτοικοι είναι μεν Αλβανικής καταγωγής αλλά αρκετοί δεν είναι μουσουλμάνοι ή άθρησκοι ως οι Αλβανοί αλλά Καθολικοί και οι εναπομείναντες Σέρβοι, Ορθόδοξοι.
Το γλωσσικό εν χρήσει ιδίωμα είναι τ’ Αλβανικά αλλά και Σλαβικά , και δεν είναι λόγος διαχωρισμού των κατοίκων. Αμφότερες οι δύο κοινότητες πολέμησαν τους εισβολείς Οθωμανούς (1389) ,Αυστριακούς (1737),Τούρκους (1912) Ιταλούς (1940) και τους Γερμανούς(1944).
Οι Κοσοβάροι δεν εξισλαμίσθησαν πολιτιστικώς ούτε εκχριστιανίσθησαν πολιτικώς. Είναι γνήσιοι Ευρωπαίοι και προέρχονται από το αρχαίο φύλο των Ιλλυριών. Δικαιούνται να ζήσουν εν πλήρη αυτονομία ως τμήμα της Σερβίας.