Μέσα στο έτος έχουν «αλλάξει χέρια» 113 ultramaxes/supramaxes

Τα μοντέρνα ultramaxes είναι αυτήν την περίοδο ο πιο περιζήτητος τύπος bulk carrier, όπως φαίνεται στα πρόσφατα καταγεγραμμένα deals, στα οποία κυριαρχεί το ελληνικό «χρώμα».

Σύμφωνα με στοιχεία εγχώριων ναυλομεσιτικών οίκων, μέχρι τώρα το 2024 έχουν αλλάξει χέρια στη δευτερογενή αγορά συνολικά 113 ultramaxes/supramaxes, όταν στο σύνολο του 2023 ο αντίστοιχος αριθμός ήταν 229.

Έχουμε, με άλλα λόγια, ήδη φτάσει σχεδόν στα μισά deals της περσινής χρονιάς, παρότι δεν έχει ολοκληρωθεί ακόμη το πρώτο εξάμηνο του τρέχοντος έτους.

Τα ultramaxes είναι με διαφορά από τον δεύτερο ο δημοφιλέστερος τύπος bulker στις αγοραπωλησίες που έχουν ολοκληρωθεί φέτος. Είναι ενδεικτικό ότι δεύτερα σε προτίμηση είναι τα handysize bulkers, με συνολικά 71 deals.

Αυτή η τάση παρατηρήθηκε και την τελευταία εβδομάδα. Συγκεκριμένα, ο ναυλομεσιτικός οίκος George Moundreas & Company S.A. κατέγραψε το διάστημα 4-10 Μαΐου συνολικά 11 συμφωνίες αγοραπωλησιών bulk carriers. Σχεδόν οι μισές από αυτές, πέντε συνολικά, αφορούσαν supramaxes/ultramaxes.

Κατά την εξεταζόμενη περίοδο, ο ναυλομεσιτικός οίκος Golden Destiny κατέγραψε επτά συνολικά deals για φορτηγά, με τα τρία να εντοπίζονται στην κατηγορία των supramaxes/ultramaxes.

Τέλος, η βρετανική ναυλομεσιτική Hartland Shipping Services ανέφερε τέσσερις ολοκληρωμένες συμφωνίες, όλες για βαπόρια τύπου supramax/ultramax.

Τα πρόσφατα deals

Σε μία από τις μεγαλύτερες συμφωνίες αγοραπωλησιών της τελευταίας εβδομάδας, αυτές τις ημέρες έγινε γνωστός ο αγοραστής των δύο ultramaxes που πούλησε εσχάτως en bloc (μαζί) η Target Marine, συμφερόντων Αντώνη Κομνηνού, έναντι συνολικά 54 εκατ. δολαρίων.

Ο λόγος για τα Syros Island (κατασκευής 2015) και Andros Island (κατασκευής 2016). Στο διά ταύτα, ναυτιλιακές πλατφόρμες δεδομένων εντοπίζουν ήδη στον στόλο της Tri Bulk Shipping, με έδρα στη Βουλιαγμένη, το πρώτο με
το όνομα Astro Vega και σύντομα αναμένεται να ακολουθήσει και το δεύτερο. Η Tri Bulk είναι ιδιαίτερα δραστήρια τα τελευταία χρόνια στη δευτερογενή αγορά των bulk carriers.

Σύμφωνα με υπολογισμούς της «Ν», από το δεύτερο μισό του 2023 έως και σήμερα, η ναυτιλιακή έχει ξοδέψει πάνω από 110 εκατ. για τέσσερα φορτηγά πλοία, συμπεριλαμβανομένων των τελευταίων δύο της Target Marine.

Σε ένα άλλο ενδιαφέρον deal, ο ναυλομεσιτικός οίκος WeberSeas αναφέρει ότι ένα μοντέρνο ultramax ιαπωνικής κατασκευής (2017) πουλήθηκε με τίμημα πλησίον των 33 εκατ. δολαρίων.

Οι αξίες

Η WeberSeas επισημαίνει ότι οι αξίες των μοντέρνων ultramaxes σημειώνουν άνοδο 5% από την αρχή του έτους και σχεδόν 30% το τελευταίο επτάμηνο.

Σύμφωνα με την άλλη ελληνική ναυλομεσιτική εταιρεία Xclusiv Shipbrokers, οι τιμές των ultramaxes όλων των ηλικιών είναι αυξημένες τον φετινό Μάιο από 6% έως 29% σε ετήσια βάση.

Συγκεκριμένα, ένα ultramax πενταετίας αποτιμάται στα 35,1 εκατ. δολάρια, ένα supramax δεκαετίας στα 27,3 εκατ. δολάρια και ένα 15ετίας στα 16,7 εκατ. δολάρια.

(από την εφημερίδα "ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ")