Ο διαγωνισµός αφορά 500 ηλεκτρικά λεωφορεία βραχείας και ταχείας φόρτισης, καθώς και 200 τρόλεϊ σύγχρονης τεχνολογίας

Προχωρούν οι διαδικασίες για την προκήρυξη νέου διαγωνισμού σχετικά με την αγορά ακόμη 700 καινούργιων ηλεκτρικών λεωφορείων και τρόλεϊ σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη. Σε αυτή τη νέα φουρνιά 700 οχημάτων και των συστημάτων φόρτισης θα περιλαμβάνονται περίπου 200 τρόλεϊ σύγχρονης τεχνολογίας.


Με τα 250 νέα ηλεκτρικά λεωφορεία να κυκλοφορούν ήδη στους δρόµους της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης, προχωρούν οι διαδικασίες για την προκήρυξη νέου διαγωνισµού σχετικά µε την αγορά ακόµη 700 καινούργιων ηλεκτρικών λεωφορείων και τρόλεϊ σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη. Η δηµόσια διαβούλευση για τις προδιαγραφές ξεκίνησε και ο διαγωνισµός σχεδιάζεται να βγει στον «αέρα» τον Οκτώβριο του 2024. Θα προκηρυχθεί υπό µορφήν συµφωνίας-πλαισίου και αφορά 700 οχήµατα, µεταξύ των οποίων και ηλεκτρικά λεωφορεία βραχείας και ταχείας φόρτισης. Σε αυτή τη νέα φουρνιά 700 οχηµάτων και των συστηµάτων φόρτισης θα περιλαµβάνονται, όπως κατά καιρούς έχουν δηλώσει και αρµόδια στελέχη του υπουργείου Μεταφορών, περίπου 200 τρόλεϊ σύγχρονης τεχνολογίας που θα εκτελούν συγκοινωνιακό έργο στην περιοχή της Αθήνας. Σηµειώνεται πως οι επιβάτες των αστικών συγκοινωνιών έρχονται συχνά αντιµέτωποι µε βλάβες αλλά και περιστατικά κατάρρευσης των λεωφορείων στις δύο πρωτεύουσες, µε τον µέσο όρο ηλικίας των οχηµάτων να αγγίζει πλέον τα 19 έτη, από 13 έτη στην υπόλοιπη Ευρώπη.


Σύµφωνα µε το σχέδιο του τεύχους διακήρυξης, η προµήθεια των λεωφορείων χωρίζεται σε τρία τµήµατα, καθένα από τα οποία έχει διαφορετικές τεχνικές προδιαγραφές. Οι τύποι των λεωφορείων που περιλαµβάνονται στο τµήµα 1 είναι: midi ηλεκτρικά 8-10 µέτρων, 12µετρα ηλεκτρικά αστικά οχήµατα, καθώς και 18µετρα ηλεκτρικά λεωφορεία. Παράλληλα, το τµήµα 2 αφορά τυπικά 12µετρα ηλεκτρικά λεωφορεία ταχείας φόρτισης, ενώ το τµήµα 3 περιλαµβάνει 12µετρα και 18µετρα τρόλεϊ. Ο προϋπολογισµός του διαγωνισµού κατά πληροφορίες ανέρχεται στα 400 εκατ. ευρώ. Οπως αναφέρει και σε ανακοίνωσή του το υπουργείο Μεταφορών, η δηµόσια διαβούλευση έχει χαρακτήρα µη δεσµευτικής συµµετοχής των δυνητικά ενδιαφεροµένων µε σκοπό να γίνει η συλλογή παρατηρήσεων και σχολίων για τις τεχνικές προδιαγραφές και τον ενδεικτικό προϋπολογισµό. Η δηµόσια διαβούλευση θα διαρκέσει 25 ηµέρες, δηλαδή έως και τις 4 Αυγούστου.


Σύµφωνα και µε τις εξαγγελίες του υπουργείου Μεταφορών για την ανανέωση του στόλου των οχηµάτων, εκτός από τα 250 νέα ηλεκτρικά λεωφορεία, έως το τέλος του 2025 θα κυκλοφορούν στους δρόµους της Αθήνας επιπλέον 300 λεωφορεία φυσικού αερίου. Πηγές του υπουργείου Μεταφορών λένε πως «αυτά θα ξεκινήσουν να έρχονται», σηµειώνοντας ωστόσο πως πρόκειται για µια πολύ δύσκολη άσκηση. Αυτό προκύπτει και από το µεταβατικό στάδιο που βρίσκεται αυτή τη στιγµή η Industria Italiana Autobus, ο προµηθευτής των 200 από τα 300 λεωφορεία φυσικού αερίου. Η εταιρεία, της οποίας µεγάλο ποσοστό κατείχε µέχρι πρόσφατα η δηµόσια Invitalia καθώς και η Leonardo, εξαγοράστηκε από τη Seri Industrial. Οπως αναφέρουν και δηµοσιεύµατα του ιταλικού και του διεθνούς Τύπου, η εταιρεία αντιµετώπιζε σοβαρά οικονοµικά προβλήµατα, ενώ την ίδια ώρα αρκετές τοπικές ενώσεις εργαζοµένων εκφράζουν την αντίδρασή τους στην εν λόγω εξαγορά.


Εκτός από τους διαγωνισµούς, για την προµήθεια νέων λεωφορείων αντιρρυπαντικής τεχνολογίας δροµολογείται η µίσθωση µέσω leasing 300 καινούργιων λεωφορείων, µε την πρόταση που κατέθεσε η Εθνική Leasing να βρίσκεται υπό αξιολόγηση, ενώ έως το τέλος του 2024 αναµένεται να τεθούν σε κυκλοφορία 211 καινούργια λεωφορεία στους δρόµους της Ανατολικής και της ∆υτικής Αττικής. Πρόκειται για 63 δροµολόγια που τώρα εκτελούν τα ΚΤΕΛ και τα οποία συγκεντρώνουν τα περισσότερα παράπονα των επιβατών.


Ο προϋπολογισµός του διαγωνισµού κατά πληροφορίες ανέρχεται στα 400 εκατ. ευρώ.

(από την εφημερίδα "ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ")